مدیریت دانش وکارآفرینی

مبنای ثروت­آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. در سال­های اخیر، مدیریت دانش در مرکز توجه کتابخانه­ها قرار گرفته است. با توجه به رشد سریع تغییرات و افزایش رقابت، مدیریت مؤثر دانش در سازمان­ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا دانش بطور فزاینده­ای بعنوان یک جزء حیاتی برای سازمان­ها شناخته شده و مدیریت آن تا حدود زیادی مبتنی بر شایستگی­های افراد و ویژگی­های گروه­ها در شکل فرهنگ سازمانی است که بعنوان یک عامل مهم، نقش کلیدی را در رد یا پذیرش دانش ایفا می­کند. در این بخش ابتدا به مدیریت دانش ؛ زنجیره اطلاعات، دسته­بندی انواع دانش، تعاریف، تاریخچه، اهداف، نظریه­ها، مدل­های مدیریت دانش و موانع مدیریت دانش, اشاره شده، و در ادامه به کارآفرینی سازمانی ؛ مفهوم کارآفرینی، تاریخچه کارآفرینی در دنیا، تاریخچه کارآفرینی در ایران، تعریف کارآفرینی سازمانی، ضرورت و اهمیت، نظریه­ها، ابعاد و موانع کارآفرینی سازمانی پرداخته شده است.

مدیریت دانش

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پيشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان­ها، دانش خود را اندازه­گیری می­کنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه­بندی شرکت­ها در گزارش­های خود منعکس می­کنند.

زنجیره اطلاعات

بمنظور تبیین بهتر مفاهیم ارائه شده از مدیریت دانش، به بررسی مفاهیم داده، اطلاعات، دانش، خرد؛  و ارتباط بین آن­ها می­پردازیم. زنجیره اطلاعات در چهار مرحله به پیش می­رود: داده، اطلاعات، دانش و خرد، که به لحاظ زمینه و درک روابط و الگوهای لازم، با یکدیگر در ارتباطند .

داده

داده­ها حقایق و واقعیت­های خام هستند . حقایق و اعدادی هستند که از آن­ها اطلاعات به­دست می‌آید. داده­ها، منعکس کننده تعاملات و مبادلات کامل و واحد و منسجمی هستند که تحت عنوان جزء ناچیز از آن­ها یاد می­شود. این اجزاء در پایگاه­های داده، ذخیره و مدیریت می­شوند. داده­ها، حداقل متن را دارند و به تنهایی مفهوم موضوع بزرگ­تری را القا نمی­کنند. برای مثال داده می‌تواند شامل آمار، فهرست منابع موجود کتابخانه و فهرستی از اسامی و آدرس‌های کارکنان و کاربران کتابخانه باشد.

اطلاعات

اضافه کردن زمینه و تفسیر به داده­ها و ارتباط آن­ها به یکدیگر، موجب شکل­گیری اطلاعات می­شود. اطلاعات، داده­های ترکیبی و مرتبط همراه با زمینه و تفسیر آن است. ارتباط داده­ها ممکن است بیان کننده اطلاعات باشد. ممکن است صرفاً ارتباط داده­ها به اطلاعات منجر نگردد، مگر اینکه موجب درک مفهوم آن­ها باشد.

پس، زمانی که داده­ها به منظور خاصی به­شکلی منطقی سازماندهی می­شوند تبدیل به اطلاعات می­شوند. اطلاعات در حقیقت داده­های خلاصه شده را در­بر­می­گیرد که گروه­بندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده­اند تا بتوانند زمینه را روشن سازند. می­توان با بررسی اطلاعات به اتخاذ تصمیمات پرداخت. فهرستی از منابعی که طی سه ماه اخیر به فهرست آن­لاین کتابخانه افزوده شده­اند و لیستی از منابعی که مکرراً به امانت رفته­اند، مثال­هایی از اطلاعات در محیط کتابخانه هستند.

دانش

دانش، ترکیب سازمان­یافته­ای از داده است که از طریق قوانین و عملکردها حاصل شده است . دانش کارآمد کمک می­کند تا اطلاعات و داده­های ناخواسته حذف شوند. زمانی که افراد دانش خود را به اشتراک می­گذارند، دانش هر یک افزایش می­یابد و از ترکیب دانش یک فرد با افراد دیگر، دانش جدید حاصل می­شود. دانش، ایده­ها، فهم­ها و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس‌ها و ایده‌هایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافته‌ایم. دانش، مجموعه­ای از نگرش­ها، تجربیات و مراحلی است که به صورت درست و صحیح کنار یکدیگر قرار گرفته­اند؛ از این­رو، راهنمای مناسبی برای افکار، رفتارها و ارتباطات می­باشد .

خرد ؛ معرفت

آخرین مرحله، حرکت از دانش به خرد و کمال است. خرد، همان کاربرد دانش است. وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهره‌وری یا سودآوری به کار گرفته می‌شود تبدیل به خرد می‌شود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.

منبع

زارع،هانیه(1392)، نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0