عوامل موثر در تعديل اضافه بار اطلاعاتي

ناهمگوني انبوه اطلاعات موجود در وب باعث شده که تمام دلايل مربوط به چرايي سازماندهي اطلاعات در محيط چاپي با شدت بيشتري در محيط الکترونيکي صدق کند براي سازماندهي اين حجم انبوه اطلاعات تلاشهاي زيادي صورت گرفته است که از آن جمله ميتوان به انواع روشهاي نمايه سازي در محيط وب ،استفاده از سامانه‌هاي  نرم افزاري،  ايجاد ارتباطات سازماني گسترده، مديريت دانش فردي در سازمان و… اشاره کرد. موارد زير برخي از عوامل موثر در اين رويکردرا بازگو ميکند.

رويکردهاي نمايه سازي در محيط وب

  • رويكرد محتوا محوري:در اين روش که اغلب توسط بسياري از موتورهاي جستجو انجام ميگيرد فرايند نمايه سازي سه مرحله دارد:
  1. شکستن کلمات
  2. تعديل و حذف کلمات مزاحم
  3. استفاده الگوريتم ريشه سازجهت توليدريشه‌هاي مفاهيم
  • رويکرد نمايه سازي استناد محوري:دوویژگي موتور جستجو که باعث ايجاد مانعيت در بازيابي اطلاعات ‌مي‌شود ، يکي تعيين رتبه صفحه و ديگري استفاده از پيوندها جهت بهبود نتايج جست و جو ، تعداد استنادهايي که به صفحه اي خاص در وب ميشود نموداري از اهميت و کيفيت آن است.
  • رويکرد نمايه سازي معنا محوري:محققان دريافته‌اندکه با استفاده از موتورهاي جستجو ميتوانند اطلاعات مرتبه‌هاي بالاتر را نيز به دست آورند. منظور از مرتبه‌هاي بالاتر ، اطلاعات درباره اموري است که مستقيما در شبکه موجود نيست، بلکه در تراز بالاتر و به صورت انتزاعي در ساختار شبکه مندرج است و بايد از کنارهم قرار دادن اطلاعات مرتبه اول يا اطلاعات مرتب‌هاي بعدي آشکار شوند.
  • رويکرد نمايه سازي معنايي پنهان:نمايه سازي معنايي پنهان به کاربران اين امکان را ميدهد که جستجوي خود را به مفاهيم و نه فقط کليد واژه‌ها محدود کنند اين کار فقط با محاسبات رياضي انجام پذير است.
  • رويکردنمايه سازي برمبناي هستي شناسي لغوي:نمايه سازي بر مبناي کليد واژه‌هاي صفحات وب جامعيت افزوده ومانعيت را کاهش ميدهد. اين رويکرد فرايندي است نيمه خودکار و هدف اصلي آن ساخت نمايه اي است ساخت‌يافته از صفحات وب به گونه‌اي  که تنها بر کليد واژه متکي نباشد و بازنمايي از مفاهيم صفحه به شمار آيد.

مديريت دانش در سازمان

تاکنون تعاريف مختلفي از مديريت دانش ارايه شده است. بطور کلي مديريت دانش در اختيار گرفتن دانش کارکنان سازمان و حتي دانش خارج از سازمان و انتشار به هنگام آن براي انجام وظايف موجود در سازمان ‌مي‌باشد، که رشد و توسعه بيشتر سازمان را در پي خواهد داشت مديريت دانش کمک ‌مي‌کند که افراد در سازمان با هم ارتباط برقرار کرده و دانش خويش را به اشتراک بگذارند. اين امر موفقيت سازمان را در عرصه رقابت ميان ديگر سازمان‌ها تضمين ‌مي‌کند.اجراي مديريت دانش در سازمان منجر ‌مي‌شود دانش توليد شده توسط افراد براي هميشه در سازمان باقي بماند و در نتيجه‌ي خروج کارکنان از سازمان، دانش توليده شده با توجه به هزينه اي که سازمان صرف توليد آن شده است از سازمان خارج نمي‌شود.هدف مديريت دانش شناسايي، جمع آوري، دسته بندي و سازماندهي، ذخيره، اشتراک، اشاعه و در دسترس قرار دادن دانش در سطح سازمان ‌مي‌باشد.

ارتباطات سازماني

وجود سازمان وابسته به ارتباطات است و هر مديري معمولا بيشتر وقت خود را صرف برقرار كردن ارتباط مي‌كند. براي ايجاد هماهنگي بين عناصر مادي و انساني سازمان به صورت يك شبكه كارامد و موثر، برقراري ارتباطات مطلوب ضروري است، زيرا وقتي ارتباطات برقرار نشود، فعاليت سازمان متوقف مي‌شود و در واقع مي‌توان گفت كه مديريت كارساز به برقراري ارتباطات موثر بستگي دارد.اغلب،اگرنگوييم همه مواردكه مديران وسازما‌نها براي حفظ يكپارچگي سازمان،مديريت،ايجاد خلاقيت، برآورده كردن انتظارات وانجام تعهدات نياز دارند وابسته به ايجاد يك ارتباط موثر ومناسب در سازمان است .

استفاده از فناوري اطلاعات در سازمان

در سده بيست و يکم، سازمانها به سمت فرايندگرايي حرکت مي‌کنند و توجه مديران روي فرايندهاي شرکت متمرکز شده است، در نتيجه فناوري اطلاعات، يک عامل توانمند براي اين اطلاعات است. سازمانها براي افزايش يکپارچگي و استاندارد کردن فرايندها، افزايش سرعت روند جهاني شدن، بازسازي و تغييرات مکرر تجارت به فناوري اطلاعات نيازمندند. فناوري اطلاعات به فرايندگرا بودن سازمان کمک مي‌کند. در اين مسير چهار فرايند و شش اصل مربوط به فناوري اطلاعات ، سازمان را پشتيباني مي‌کنند. چندين سال پيش، مديران اجرايي فناوري اطلاعات روي سه فرايند اصلي اين حوزه، شامل برنامه‌ريزي، انتقال و عمليات، براي دستيابي به هماهنگي فناوري اطلاعات با تجارت متمرکز شدند اما تحليل و آناليز امروزه، چهار فرايند اصلي را براي سازمانهاي آي تي مشخص کرده که عبارتند از:

  • توانايي ايجاد تغييرات سازماني: قابليتهاي متداول فناوري اطلاعات، تکنولوژيهاي وب، بسته‌هاي نرم‌افزاري و…
  • ارائه راه‌حل براي الزامات استراتژيک: سفارشي کردن، درون سپاري، برون‌سپاري و..
  • اطمينان يافتن از خدمات زير ساختي که از نظر هزينه‌اي کارآمد مي‌باشند: وجود پايگاه‌هاي داده‌اي متمرکزو…
  • مديريت سرمايه‌هاي فکري: به کارگيري دانشهاي تخصصي

سامانههاي نرم افزاري

امروزه استفاده از گروه افزارها و سامانه‌هاي نرم‌افزاري، به‌منظور سازمان‌دهي فرايندهاي کاري و دردسترس قرارگرفتن مناسب بانک‌هاي اطلاعاتي و افزايش بهره‌وري، متداول شده‌است. اين مورد، زماني که از حجم‌هاي بزرگ اطلاعات و گردش‌کارهاي متنوع و پيچيده صحبت مي‌شود، اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌کند. استفاده از مجموعه‌هاي نرم‌افزاري مديريت اطلاعات راهکاري مناسب براي سامان‌دهي و مديريت گردش اطلاعات در بسياري از سازمانهاست. همچنين استفاده از نرم افزارهاي طراحي شده در زمينه مديريت اطلاعات شخصي ‌مي‌تواند به کاهش و تعديل اضافه بار اطلاعاتي نيز کمک شاياني کند.دراين راستا ميتوان نرم افزارهايي مانند:بروكيو،و تري دي بي نوتيز پرو، را نام بردوگروه افزارها نرم افزارهايي هستند که اين امکان رافراهم ‌مي‌کنندکه کارکنان وسازمان‌هايي که در نقاط جغرافيايي مختلف و دورازهم به کار مشغولند، باهم ارتباط برقرار کرده وازدانش يکديگر استفاده نمايند. از جمله‌ي اين نرم افزارها ‌مي‌توان ازمايکرو سافت اوتلوک ، لو توس و… و… نام برد.

منبع

علامی،سارا(1390) ، نظرات متخصصین اطلاع رسانی در مورد اضافه بار اطلاعاتی وب ،پایان نامه کارشناسی ارشد،اطلاع رسانی وکتابداری،دانشگاه آموزش مجازی اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0