عوامل موثر بر قیمت سهام

عوامل زیادی بر قیمت سهام تاثیر دارند که هر یک از این عوامل به نوعی باعث تغییراتی در قیمت سهام می شود.در حالت کلی می توان گفت که قیمت سهام تحت تاثیر دو گروه عوامل درونی و بیرونی تغییر می کند:

عوامل بیرونی:آن دسته از رویدادها، وقایع و تصمیماتی هستند که خارج از شرکت رخ داده و از کنترل مدیریت خارج اند. این عوامل به دسته های عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و نظامی تقسیم می شوند.

  • عوامل اقتصادی: اگر انتظار رود که کشور برای مدت طولانی دارای رشد مناسبی باشد، طبعا قیمت سهام تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش خواهد یافت، بالعکس در زمانی که انتظار رود رکود بر اقتصاد کشور حاکم شود، بازار سهام نیز دچار رکود خواهد گردید و سرمایه گذاران بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در اوراق بهادار با در آمد ثابت خواهند داشت و سرمایه گذاری در سهام عادی کاهش خواهد یافت.
  • عوامل سیاسی و نظامی: یکی از ویژگی های بورس اوراق بهادار، تاثیر فوری مسائل سیاسی روی معاملات بورس است و مسائلی مثل جنگ و صلح از جمله عوامل موثر بر قیمت سهام هستند. در شرایط جنگ و عدم امنیت، مردم همواره به دنبال حفظ جان و مال خود هستند و به همین دلیل پس انداز های خود را نقد، طلا و… نگهداری کرده و به دنبال سرمایه گذاری نیستند ولی در زمان صلح به دنبال سرمایه گذاری و افزودن سرمایه های خود هستند.

عوامل درونی:منظور از عوامل درونی، عواملی هستند که در داخل شرکت بر قیمت سهام تاثیر می گذارند و یا تصمیماتی که در داخل شرکت گرفته می شود بر قیمت سهام تاثیر می گذارند می باشند.

کارکرد بازارهای مالی

کار کرد بازارهای مالی عبارتند از:

انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی:انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی، نقش اساسی بخش مالی اقتصاد است.واحدهای اقتصادی، به طور کلی شامل واحدهای دارای مازاد و عرضه کننده وجوه جهت پس انداز ؛ خانوارها، بنگاههای اقتصادی، بخش عمومی و دولتی و واحدهای فاقد منابع و متقاضی تسهیلات جهت مصرف و سرمایه گذاری هستند. نقش بازارهای مالی این است که این دو گروه را به یکدیگر نزدیک کند. و راهکاری فراهم سازد که وجوه از واحدهای دارای مازاد پس انداز به واحدهای مواجه با کمبود منابع یا کسری پس انداز انتقال یابد.سازو کار کارگرد مناسب این بازارها موجبات استفاده بهینه از منابع کمیاب پولی و مالی را فراهم می آورد و زمینه رشد و پیشرفت مطلوب اقتصادی را ممکن می سازد. در این بازارها به دلیل امکان دسترسی همگان به منابع کمیاب پولی و مالی ؛ تحت شرایط مشابه که از وجود رقابت سالم و کامل و اطلاعات فراوان نشات می گیرد. این اجازه به سرمایه گذار داده می شود که از منابع پس اندازی جامعه استفاده کند و از منابع آن بهره مند شود. بدیهی است که تاثیر این نقل و انتقال وجوه، فراهم آوردن بسترهای لازم جهت پس انداز و زمینه سازی برای ایجاد سرمایه گذاری مولد است و در صورت فقدان یا ضعف بازارهای مالی، امکان پس انداز و سرمایه گذاری های مولد در سطح وسیع وجود نخواهد داشت.

وساطت در انطباق سررسیدها:دارندگان وجوه عمدتاً به دلایل متعددی حاضر نیستند در سپرده های بلند مدت سرمایه گذاری کنند، در حالی که متقاضیان وجوه، به تسهیلات بلند مدت نیاز دارند. بانک ها با اخذ وجوه از طریق سپرده پذیری یا راه های دیگر و پرداخت آن به متقاضیان تسهیلات بلند مدت، دارایی های کوتاه مدت را به دارایی های بلند مدت تبدیل می کنند.در واقع، بازارهای مالی این امکان را را پدید می آورند که افرادی به صورت کوتاه مدت، مازاد منابع خود را در اختیار نظام بانکی قرار دهند و عده ای بلند مدت تسهیلات بگیرند یا بر عکس، منابع افرادی که بلند مدت سرمایه گذاری کرده اند، به دفعات متقاضیانی توزیع شود که کوتاه مدت به وجوه نیازمندند.

تعیین قیمت وجوه و سرمایه:روابط متقابل خریدارو فروشنده در بازار مالی، قیمت دارایی مبادله شده را تعیین می کند. به عبارت دیگر، این روابط بازده مورد انتظار دارایی مالی را تعیین می کند. انگیزه بنگاه برای بدست آوردن وجوه، به بازده مورد انتظار سرمایه گذار بستگی دارد. این ویژگی بازار مالی نشان می دهد که وجوه چگونه میان دارایی های مالی مختلف تقسیم شود. این را ؛ فر آیند قیمت یابی می نامند.قیمت وجوه و سرمایه در بازارهای مالی تعیین می شود. از این رو، بازارهای مالی با تعیین قیمت سرمایه و وجوه، بنگاه ها را در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و برنامه ریزی های مالی کمک می کنند، به طوری که قیمت بازاری سرمایه توسط بنگاه می تواند با بازده انتظاری ناشی از آن مقایسه گردد و بدین ترتیب، بنگاه ها سرمایه خود را به سرمایه گذاری هایی که بازده آنها بالاتر یا مساوی هزینه سرمایه آنهاست اختصاص دهند. همچنین با استفاده از هزینه سرمایه که در بازار مالی تعیین می شود، امکان مقایسه و ترجیح سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت فراهم می شود. فر آیند کشف قیمت در بازارهای مالی، زمانی به درستی و شکل عادلانه انجام می گیرد که شرایط رقابتی بر بازار حاکم باشد. در این شرایط، عرضه و تقاضای وجوه و سرمایه، قیمت را تعیین می کند و قیمت تعیین شده توسط بازار، بهترین راهنما برای عرضه کنندگان وجوه ؛ پس انداز کنندگان و سرمایه گذاران و تقاضا کنندگان وجوه ؛ سپرده پذیران  خواهد بود. بدین ترتیب، تصمیم گیری برای هر دو گروه آسان خواهد شد و منابع سرمایه ای به بهترین نحو ممکن تخصیص خواهد یافت.

انتشار و تحلیل اطلاعات:بازارهای مالی، اطلاعات بسیاری را تولید می کنند که در تحلیل های خرد و کلان اقتصادی کاربرد دارد. در واقع، بازارهای مالی، اطلاعات را گرد آوری و از طریق قیمت های منتشر شده منعکس می کنند. افرادی که فر آیند پر هزینه ی ارزیابی بنگاهها و مدیران و شرایط بازار سهام را طی نکرده اند، می توانند قیمت های سهام را که منعکس کننده ی اطلاعاتی است که دیگران به دست آورده اند، مشاهده کنند. انتشار و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط بازارهای مالی باعث میشود جامعه، منابع ناچیزی را به منظور بدست آوردن اطلاعات هزینه کند. اقتصادی شدن کسب اطلاعات درباره ی فرصت های سرمایه گذاری، می تواند به تخصیص بهتر منابع منجر گردد، زیرا واسطه های مالی از طریق بهبود اطلاعات درباره ی متقاضیان وجوه، اطلاعات بهتری را درباره ی بنگاه ها تهیه می کنند و وجوه را بنگاه های کاراتر تخصیص می دهند.

تسهیل داد و ستد ها:نهادهای موجود در بازارهای مالی به دلیل مقیاس انبوه فعالیت های خود و شناسایی سریع تر گیرندگان تسهیلات و پس انداز کنندگان و سرمایه گذاران، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند. در واقع، سرمایه گذارانی که دارایی مالی می خرند باید زمانی بگذرد تا به جهات لازم برای راه و رسم ارزش یابی سرمایه گذاری دست یابند. علاوه بر هزینه ی فرصت زمانی که صرف پردازش اطلاعات در باره ی دارایی مالی و ناشر آن می شود، دست یابی به آن اطلاعات، انعقاد قرارداد و … نیز هزینه دارد. واسطه های مالی، سرمایه گذاران حرفه ای را که وظیفه آن ها تحلیل دارایی های مالی و اداره آن هاست، استخدام می کنند. استخدام اینگونه افراد حرفه ای برای واسطه های مالی به صرفه است، زیرا سرمایه گذاری وجوه، کار اصلی آنان است و نهادهای مالی با داشتن تجربه تخصصی لازم و کافی، فر آیند جمع آوری وجوه و تشکیل سرمایه را تسهیل می کنند. به سخن دیگر، عقد قرارداد و پردازش اطلاعات مربوط به دارایی های مالی، صرفه جویی های نسبت به مقیاس دارد.بنابراین، نظام های مالی با کاهش هزینه های مبادلاتی، می توانند موجب تخصصی تر شدن فعالیت ها، نو آوری تکنولوژی و رشد اقتصادی شوند. بنابر این ادعای آدام اسمیت، هزینه مبادلاتی کمتر باعث تخصصی تر شدن کارها می شود. وجود واسطه ای همانند پول، باعث می شود هزینه های مبادله ی کالا تا حد زیادی کاهش یابد، که باعث می شود مبادله به صورت ساده تر و روان تر انجام گردد. وجود نهادهای واسطه ای نیز باعث کاهش این هزینه ها، تقسیم کار بهتر و کار آیی و رشد بالاتر شود.

توزیع خطر و مدیریت ریسک:اگر پس انداز کننده بخواهد پول خود را مستقیما در اوراق بهادار سرمایه گذاری کند، برای کاهش خطر باید اوراق متنوعی را بخرد. این کار علاوه بر این که به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد و سرمایه گذارانی که وجوه اندکی دارند، به سختی می توانند به این حد از تنوع دست یابند، برای هر یک نیز هزینه قابل توجهی در بر دارد. واسطه های مالی مثل بانک ها، می توانند وجوه دریافت شده را در اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند و از این طریق، به منظور کاهش خطر و مدیریت ریسک، به تنوعی مطلوب با هزینه های کم برسند.نهادهای موجود در بازارهای مالی، دارایی هایی متنوع در سبد سرمایه گذاری خود دارند و از این طریق، خطر و ریسک را توزیع می کنند. به عبارت بهتر، بازارهای مالی، علاوه بر تخصیص سرمایه پولی، خطرات اقتصادی را نیز توزیع می کنند.

ریسک اشتغال به فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، از طریق ایجاد و توزیع اوراق بهادار از هم تفکیک و توزیع می شود. بازارهای مالی ؛ بازار پول و سرمایه در ابعاد وسیع، ریسک افرادی را که در فعالیت های اقتصادی بزرگ و پر مخاطره اشتغال دارند به پس انداز کنندگان ریسک پذیر ؛ که حاضر به پذیرش ریسک یک بازده غیر مطمئن هستند، منتقل و بین آنها توزیع می کنند.بازارهای مالی، علاوه بر تفکیک ریسک اشتغال و سرمایه گذاری، افراد را قادر به ایجاد تنوع در سرمایه گذاری می کنند. ایجاد تنوع در سبد دارایی، منجر به کاهش ریسک می شود، چون زیان در بعضی از سرمایه گذاری ها توسط منافع ناشی از سایر سرمایه گذاری ها جبران می شود و ریسک به این علت کاهش می یابد.بازارهای مالی، ریسک عدم نقد شوندگی را نیز کاهش میدهند.. نقد شوندگی، سهولت تبدیل دارایی ها به قدرت خرید در قیمت های مورد توافق است. هزینه های مبادلاتی و عدم تقارن اطلاعاتی باعث کاهش نقد شوندگی می شود و ریسک را افزایش می دهد. بازارهای مالی از طریق انتشار و تحلیل اطلاعات و تسهیل داد و ستدها، به کاهش ریسک عدم نقد شوندگی کمک می کنند.

منبع

سیلانی،شیما(1393)، تاثیر تغییرات شاخص بازار سهام و نرخها ی ارز و سود  بانکی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی، مرکز آموزش عالی رجایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0