عوامل موثر بر تعهد سازماني چیست؟

كرى و همكاران مطالعه اى انجام داده اند و چهارده متغير اثرگذار بر تعهد سازمانى را در سه دسته طبقه بندى كرده اند:

  • دسته اول: متغيرهاى مربوط به ادراك افراد از ساختار سازمانى.
  • دسته دوم: متغيرهايى كه مربوط به ويژگى هاى فردى مى باشند.
  • دسته سوم: شامل متغيرهاى مربوط به ويژگي هاى محيطى مى باشند.

   بارون و گرينبرگ، عوامل موثر بر تعهد سازمانى را به چهار منبع تقسيم كرده اند كه عبارتند از :1- خود شغل 2-  فرصت هاى استخدامى ديگر 3- خصوصيات فردى 4- محيط كار.عوامل بي شماري موجب تعهد و پايبندي در فرد مي شوند. به نظر ريچارد استيرزتعهد و پايبندي را مي توان هم ناشي از عوامل شخصي مانند: سن و سابقه خدمت در سازمان دانست و هم ناشي از ويژگي هاي سازماني مانند: ميزان آزادي كاركنان در تصميم گيري و احساس امنيت شغلي.يكي دیگر از عوامل مؤثر بر تعهد سازماني، فرآيند اجتماعي كردن است. اين فرآيند داراي سه مرحله است:

– مرحلة قبل از ورود به سازمان: در انتظار ورود و شروع به خدمت، تصوري از كار در ذهن فرد نقش مي بندد و با اميد او توقعاتي كه از سازمان دارد خود را براي كار آماده می سازد. قبل از ورود به سازمان، فرد در دنياي ديگري بوده و تحصيلات و تجربيات قبلي او تا حدود زيادي بينش، نگرش، اخلاق و رفتارش را تحت تأثير قرار داده است و در نتيجه با ارزش ها و انتظارات و تصورات خاصي وارد سازمان مي شود.

مرحله رويارويي فرد با سازمان: در اين مرحله فرد تازه استخدام شده متوجه واقعيات سازمان مي شود بعد از احراز شغل و ورود به سازمان، فرد ممكن است با اين واقعيت مواجه شود كه ميان تصور و انتظار او از شغل و سازمان و واقعيات تفاوت هايي وجود دارد.

– مرحلة تحول و دگرگوني: اگر افراد شناخت درستي از سازمان داشته باشند، هنجار و نظام ارزش سازمان را مي پذيرند، بينش، نگرش و رفتار خود را مطابق با آن تغيير مي دهند، جايگاه كاري و اجتماعي بررسي ارتباط بين رضايت شغلي و تعهد سازماني صحيح خود را درمي يابند، ولي اگر اين فرآيند با شكست مواجه شده باشد، نتيجه، جابه جايي زياد و در نهايت خروج فرد از سازمان به صورت استعفا يا اخراج خواهد بود.ديويد اوتسمقاله اى تحت عنوان (افول احساس وفادارى و تعلق سازمانی)، نوشته است كه در اين مقاله، عوامل موثر بر تعهد سازمانى شامل رضايت شغلى و نظام ترفيع مناسب عنوان گرديده است.ماتيو و زاجاك در زمينه تعهد سازماني به ارائه يك مدل نظري در خصوص سه مقوله:

  • عوامل پيش نياز، ضروري و مؤثر و موجب تعهد سازماني.
  • عوامل همبسته به تعهد سازماني.
  • نتايج و اثرات و پيامدهاي تعهد سازماني، پرداخته اند.

مقدمات ايجاد تعهد به پنج دسته تقسيم مي شوند:

 الف) ويژگي هاي شخصي و فردي موثر برتعهد سازمانی همچون : سن، جنس، تحصيلات، وضعيت تأهل، سابقه شغلي، سابقه در سازمان، توانايي ها.

 ب)مشخصات شغلي و تعهد سازمانی همچون: تنوع مهارت، استقلال، چالش شغلي.

ج) ويژگي هاي مرتبط با نقش و تعهد سازمانی همچون: ابهام نقش، تعدد نقش، تضاد نقش.

 د) چگونگي روابط گروهي رهبر با تعهد سازمانی همچون: انسجام گروهي، وابستگي متقابل ارتباطات رهبر.

ه) ويژگي هاي سازمان و تعهد سازمانی همچون: ميزان تمركز، رسميت سازمان، بعد و اندازه سازمان.

– عوامل همبسته و مرتبط با تعهد سازماني شامل: انگيزش شغلي، رضايت شغلي(دروني، بيروني، كل). نهايت آنكه تعهد سازماني در تمايل به ماندن، عملكرد شغلي، سنجش بازدهي، نقش دارد .

– نتايج و اثرات و پيامدهاي تعهد سازماني: بخش هاي مختلف تعهد سازماني مي تواند نتايج مطلوب و نامطلوبي را براي فرد(کارکنان) و گروه و سازمان در پي داشته باشد، این نتايج به شرح زیر است:

*پيامدهاي مطلوب(مثبت) مؤثر بر كاركنان:

  احساس تعلق و وابستگي  – امنيت  – پيشرفت در مسير شغلي و افزايش دريافتي ها  – اعطاي پاداش توسط سازمان به كاركنان متعهد – تعقيب مشتاقانه اهداف سازمان  – جلب توجه كردن براي سازمان هاي ديگر.

*پيامدهاي مطلوب (مثبت) مؤثر بر گروه كاري:

ثبات عضويت  – اثر بخشي گروه  – تجانس و همبستگي.

پيامدهاي مطلوب مؤثر بر سازمان و افزایش اثر بخشی به خاطر:

 كوشش فردي -كاهش ترك خدمت و غيبت – ثبات نيروي كار -قبول درخواست سازمان به توليد بيشتر – سطح رقابت بيشتر و عملكرد شغلي بهتر – جذابيت براي افراد خارج از سازمان – نيل به اهداف سازماني.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0