عواقب منفی استفاده ازاینترنت

اگر چه تأثیرات جسمی کاربرد اینترنت در مقایسه با اعتیاد به مواد شیمیایی کمتراست استفاده اعتیادآور از اینترنت منجر به مشکلات شغلی ،آموزشی و خانوادگی می شود.

مشکلات خانوادگی

وکلای ازدواج موارد زیادی ازطلاق را در نتیجه رشد عشق بازی مجازی گزارش کردند. افراد ممکن است روابط برخط تشکیل دهند که تحت تأثیر زمان، زندگی واقعی­شان را از دست بدهند. همسر معتاد شده خودش را از لحاظ اجتماعی منزوی می­کند و از وقایع لذت بخش مثل بیرون رفتن برای شام با همسر، حضور در اجتماع، گردش­های ورزشی یا مسافرت امتناع می­کند. و افرادی که  شرکت در معاشرت­های عاشقانه برخط را ترجیح می­دهند بتدریج توانایی آنها برای برقراری روابط سکس وعاشقانه زندگی واقعی رو به زوال می گذارد .

مشکلات آموزشی

اینترنت بعنوان یک ابزار آموزشی برتر مدارس را برای کامل کردن خدمات اینترنتی در محیط­های  کلاسی­شان جذب کرده است. 86/0 از معلمان، کتابداران و هماهنگ کنندگان کامپیوتری پاسخ دهنده معتقد بودند که کاربرد کامپیوتر به وسیله بچه­ها عملکرد آنها را بهبود نمی­بخشد. پاسخ دهندگان ادعا کردند اطلاعات اینترنت آنقدر غیر سازمان یافته و غیر مرتبط با برنامه تحصیلی مدرسه و کتابهای درسی است که بتواند به دانش آموزان برای رسیدن به نمره بهتر در آزمونهای استاندار شده کمک کند .

یانگ، درباره ارزش آموزشی اینترنت به این نتیجه رسید که 58/0 از دانش آموزان افت عادات مطالعه، افت تحصیلی، غیبت کلاسی ازخود بروز می دهند. و در نتیجه­ی استفاده افراطی­شان از اینترنت مورد آزمایش صلاحیت قرار گرفتن. اگر چه توانایی اینترنت آن را به عنوان یک ابزار تحقیقی ایده­ال بدل ساخته است، با این حال  دانش­آموزان در وب سایت­های غیرمرتبط گردش می­کنند، درگیر شایعات چت رم­ها می­شوند، و بازیهای فعل و انفعالی را بجای بازی های واقعی انجام می دهند.

مشکلات شغلی

یانگ، سوء استفاده اینترنت در میان کارمندان نگرانیهای را برای مدیرانشان بوجودآورد است. یک تحقیق از هزار کمپانی نشان داد 55/0 ازمدیران اجرای معتقدند که زمان گردش در اینترنت برای اهداف غیرشغلی کارایی کارمندانشان را تحلیل می برد .

ماچلیس،  کارفرمایان که مطمئن نیستند چگونه با اعتیاد اینترنتی در میان کارمندشان روبرو شوند ممکن است به یک کارمندی که سوء استفاده اینترنت دارد با هشدار به تعلیقات کاری یا اخراج از کار بجای ارجاع او به برنامه کمکی خودیاری کارمندان واکنش نشان دهند.

DSM  ووابستگی به اینترنت

درDSM –IV معیار مناسبی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد، نزدیکترین معیار قماربازی بیمارگونه است که شبیه به ماهیت مرضی  استفاده از اینترنت است و همچنان درDSM-IV-TR طبقه­بندی تشخیصی اعتیاد به اینترنت مبهم باقی مانده است و طبقه­بندی این اختلال در آن متداول نیست .

ولی با گذشته زمان اعتیاد اینترنتی آن قدر اختلال رایجی شد که در DSM-V گنجانده شده است. بطور، ضمنی تشخیص این اختلال طیف وسواس فکری ـ عملی که شامل کاربرد کامپیوتر چه بصورت بر خط یا آفلاین وشامل: حداقل سه نوع قمار بازی افراطی، تمایلات جنسی و پیامهای متنی می­شود.

همه این نوع­ها درچهار جزء ذیل گسترده هستند:

  • استفاده افراطی: اغلب با از دست دادن یا غفلت از محرکهای پایه مرتبط است.
  • بیرونی: شامل احساس عصبانیت، تنش یا پریشانی، وقتی که کامپیوتر در دسترس نباشد.
  • تحمل: شامل نیازتجهیزات کامپیوتری بهتر،نرم افزارهای بیشتر وساعتهای بیشتری برای استفاده از کامپیوتر می­شود.
  • واکنش­های منفی: شامل عصبانیت ها، دروغ گفتن، ضعف در موفقیت، انزوای اجتماعی و فرسودگی می­شود .

تعدادی از برجسته­ترین تحقیقات درمورد اعتیاد اینترنتی در کره جنوبی منتشر شد ه است. بعد از ده مرگ مرتبط با بیماران قلبی ـ ریوی درکافی نت­های و قتل­های که در حین بازی انجام می­شدند، کره جنوبی اعتیاد اینترنتی را یکی از جدی ترین موضوعات مربوط به سلامت عمومی در نظر گرفت با توجه به داده­های که از سال 2006، بدست آمده کره جنوبی تخمین زد که تقریبا 210 هزار از بچه­های کره جنوبی (21/0، سن 15-6 سال ) مبتلا به این اختلال هستند و نیاز به درمان دارند. و در حدود 80/0 از آنها  نیاز به درمان های از نوع داروهای سایکوتروپیک داشتن و شاید 21تا 24 /0 نیاز به بستری شدن داشتن. بخاطر اینکه بطور میانگین دانش آموزان دبیرستانی کره جنوبی درحدود 23 ساعت در هفته به بازی کردن می­گذراند، اعتقاد بر این بود 2/1 میلیون دانش آموز دیگر در خطر اعتیاد بودند و نیاز به مشاوره های پایه­ای داشتن. بطور ویژه، درمانگران نگران افزایش شمار افرادی بودند که  به علت اینکه زمان بیشتری در استفاده از کامپیوتر می­گذراندن از مدرسه یا محل کار اخراج می شدند.

در ژوئن 2007 کره جنوبی 1043 مشاور را برای  درمان اعتیاد اینترنتی آموزش داد و190 بیمارستان و مرکز درمانی ثبت نام این نوع بیماران را به منظور اقدامات پیشگرانه انجام می­دادند. چین هم بطور فزاینده­ی نگرانیهای درباره این اختلال دارد. در کنفرانس اخیرا دکتر توی ران، مدیر طب اعتیاد در بیمارستان مرکزی منطقه نظامی پکن گزارش کرد، که 7/13 /0 حدود ده میلیون از نوجوانان چینی که کاربر اینترنتی بودند معیار تشخیصی اعتیاد اینترنت را داشتن. بنابراین درسال 2007 چین محدویت استفاده از بازیهای کامپیوتری را شروع کرد و قانونهای جاری دراین کشور بیشتر از سه ساعت استفاده روزانه را برای بازی تشویق نمی کند.

در آمریکا، آمار دقیقی از شیوع این اختلال در دست نیست بر خلاف آسیا، جایی که بطور متداول از کافی نت­ها استفاده می­شود، در امریکا بازیها و سکس مجازی از خانه در دسترس است. و به خاطر شرم وحیا، از کاربران نتایج آماری  نامعلوم بدست می­آید و موضوع با بیماریهای چندگانه مختلط شده است که در حدود 86/0 موارد اعتیاد به اینترنت بعضی از اختلال معرفی شده در DSM-IV را دارند در یک مطالعه مشخص شد که بطور میانگین این بیماران 5/1 بیماری دیگر هم دارند .

منبع

رضوی،سیدابولفضل(1391)، ارتباط وابستگی به اینترنت با گرایش به غرق وجذب شدن در محیط مجازی در کاربران اینترنتی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی بیرجند

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0