عوامل تأثیرگذار در جذب شرکت­ها به تولید محصولات سبز کدامند ؟

عوامل تأثیرگذار در جذب شرکت­ها به تولید محصولات سبز می­تواند در نتیجه فشارهاي درونی و یا بیرونی رخ دهد.از جمله فشارهاي بیرونی می­توان موارد زیر را نام برد:

– ارضاي تقاضاي مصرف کنندگان:  امروزه شرکت­ها و سازمان­ها مجبورند به خاطر ارضاي نیازهاي مشتریان و عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مسائل مربوط به حفظ محیط زیست را در فعالیت­هاي خود جاي دهند. مثلا مک دو نالد نمونه­ی بارزي است که به خاطر حمایت از حقوق مصرف­کنندگان و ارضاي تقاضاي آن­ها ترکیب بسته­بندي­هاي خود را عوض کرده­است.

– واکنش نسبت به اقدامات رقبا: هنگامی که یک شرکت در تولید محصولاتش ملاحظات زیست محیطی را مدنظر قرار می­دهد، شرکت­هاي دیگر بایستی استراتژي­هاي خود را در تولید محصولاتشان تغییر دهند و تدابیري را در راستاي سبز شدن اتخاذ کنند زیرا در غیر این صورت سهم بازارشان را از دست خواهند داد.

-دخالت روزافزون دولت­: در کشورهاي مختلف دولت­ها براي حفظ محیط زیست سالم از راه­هاي مختلف استفاده می­کنند. مثلاً در آمریکا سازمان محیط زیست قوانینی را در راستاي حفظ محیط زیست تدوین کرده­است.

– افزایش آلودگی محیط زیست: با توجه به آلوده­تر شدن محیط زیست، شرکت­ها بایستی براي جلوگیري از این امر در راستاي نهضت سبز و بازاریابی سبز گام بردارند. آلودگی محیط زیست باعث شده است که

فشارهاي اجتماعی از جانب مصرف کنندگان، خط­مشی­هاي دولت و شرکت­ها را به سوي سبز شدن تغییر

جهت دهند.

منبع

کریمی ، مریم (1393)، بررسی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز در بین جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهرستان رشت)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0