طرح لارسون برای بهزیستی اجتماعی چیست ؟

لارسون  طرحی را برای بهزیستی اجتماعی مطرح کرده که شامل دو مولفه است:

سازگاری اجتماعی: شامل رضایت از رابطه غلبه بر نقشهای اجتماعی (مانند مشارکت اجتماعی و رفتار اجتماعی) و سازگاری با محیط خود.

حمایت اجتماعی: شامل تعداد تماسها در شبکه اجتماعی شخص و رضایت از این تماسها.

این تعریف به نظرمفید است زیرا هم جنبه ذهنی (رضایت از رابطه) و هم جنبه عینی(تعداد تماسها) بهزیستی اجتماعی را در بر می­گیرد. اخیرا نیز اوستون و جکوب بهزیستی اجتماعی را شامل مهارت‌های اجتماعی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه بزرگ‌تر دانسته‌اند و به شرایط اقتصادی و اجتماعی، رفاه و تمامیت شخص در شبکه ‌اجتماعی توجه کرده‌اند. مک نالتی و فرانک استدلال می­کنندکه، بهزیستی صرفا با ویژگی­های روانشناختی مردم مشخص نمی­شود بلکه  توسط ارتباط میان خصوصیات و ویژگی­های مردم  با محیط اجتماعی آنها تعیین می­شود. به منظور تعریف جدید از بهزیستی باید به نوسانات و تعادل بین چالش­هایی که فرد در سطح جسمانی، روانشناختی واجتماعی با آن روبروست و هم به منابع جسمانی، روانشناختی و اجتماعی که دراختیار دارد.

منابع

مفاخری ،عبدالله (1393) ،اثربخشی آموزش فراشناخت وذهن آگاهی بر نگرش های زیست محیطی ،رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی ، پایان نامه  دکترای تخصصی روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0