طرحی ویژه برای حمایت از دانشجویان نخبه

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشجویان نخبه تحت عنوان پژوهشگر مورد حمایت دانشگاه قرار گرفته و حقوق دریافت می‌کنند.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت از نخبگان علمی دانشگاه گفت: مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه‌ علم و صنعت برای حمایت از ایده‌های دانشجویی راه اندازی شده است و حمایت‌های این مرکز در مراحل مختلف پیش رشد، رشد و شرکت‌های دانش بنیان از ایده‌های دانشجویانی که قادر به تولید محصول از طرح‌های خود هستند،  صورت خواهد گرفت.

وی افزود: طرح‌های ارائه شده توسط نخبگان ارزیابی شده و در نهایت از نظر مالی تا حد تولید و رسیدن به محصول نهایی حمایت خواهد شد؛ در این راستا از سرمایه‌گذاران در قالب نمایشگاه‌ها یا جشنواره‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر دعوت می‌شود تا محصولات و طرح‌های توجیهی دانشجویان را دیده و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

ذاکری بیان کرد: تا کنون 23 ایده دانشجویی رادر مراکز رشد به مرحله تولید محصول رسانده‌ و با استفاده از حمایت های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آن‌ها را در حد تبدیل  به شرکت‌های دانش‌بنیان  پیش برده‌ایم، البته برای تولید انبوه محصول در حال کمک گرفتن از صندوق خطرپذیری هستیم.

افزایش تعداد پژوهشگران پسادکتری دانشگاه

وی گفت: همچنین دانشجویانی که از لحاظ علمی دارای پتانسیل بالایی هستند تحت عنوان پژوهشگر، چه در قالب پسادکتری علمی و چه در قالب پسادکتری صنعتی مورد حمایت قرار گرفته و معادل یک استادیار به آن ها حقوق پرداخت می‌شود و محصول علمی این دانشجویان توسط دانشگاه خریداری خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: سال گذشته 13 نفر را با عنوان پژوهشگر پسا دکتری جذب کرده‌ایم و انتظار می‌رو این تعداد  امسال به 40 نفر افزایش پیدا کند.

در مقاطع پایین نیازی به تحصیل خارج از کشور نیست

ذاکری درباره تخصیص ارز دانشجویی اظهار کرد: با حمایت مالی از دانشجویان در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تحصیل در خارج از کشور، موافق نیستم و عقیده دارم سطح علمی دانشگاه‌های کشور در مرتبه ای است که می تواند تامین کننده نیازهای کشورباشد.

وی افزود: اما در مقطع دکتری و تنها در برخی رشته گرایش‌ها، به خصوص گرایش‌های بین رشته ای شاید ضرورت داشته باشد از دانشجویانی که در این رشته ها و گرایش های خاص تحصیل می کنند حمایت شود تا این دانشجویان پس از تحصیل به کشور بازگردند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: تحصیل دانشجویان در خارج از کشور یک رویه برای ورود دانش به کشور است که باید ادامه پیدا کند، اما این امر را در مقاطع پایین تر تحصیلی به صلاح نمی‌دانم و توصیه نمی‌کنم.

احداث 3 مرکز نوآوری جدید تا پایان سال

ذاکری اظهار کرد: امسال مرکز نوآوری دانشگاه را توسعه داده‌ و احداث 3 مرکز نوآوری جدید در داخل دانشگاه را پیش بینی کردهایم؛ طی 3 هفته آینده و در هفته پژوهش یکی از این مراکز افتتاح خواهد شد و 2 مرکز دیگر نیز که در حال اجرا است تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی درباره حوزه فعالیت مراکز نوآوری گفت: معمولا فعالیت مراکز فناوری و نوآوری روی فناوری های نو، استارت آپ ها و شرکت های نوپایی است که در این حوزه فعالیت کرده، در مباحثی چون انرژی و نانو بیشتر کار می کنند و برای تولید محصولات خارجی که مشابه آن در ایران وجود ندارد اما در کشور قابل تولید است، تلاش می کنند و گاهی ایده هایی ارائه می شود که حتی در خارج از کشور هم مشابه آن وجود ندارد.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

4 اذر 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0