طبقه‌بندی پیش‌بینی‌های رفتارهای ضدتولید بر اساس ماهیتشان

متغیرهای شخصیتی

متغیرهای مبتنی بر شخصیت ؛ مثل آزمون‌های صداقت: رابطه بین متغیرهای مبتنی بر شخصیت با رفتارهای ضدتولید می‌تواند بر اساس نگرش‌ها و ویژگی‌های فردی توصیف شود که از لحاظ تجربی با رفتارهای ضدتولید همبسته بوده‌اند. متغیرهای شخصیت همانند آزمون‌های صداقت برای گزینش متقاضیان کار مناسب می‌باشند.

در بسیاری از آزمونهای صداقت بعنوان ابزار ارزیابی شخص برای پیش‌بینی رفتارهای ضدتولید در میان کارکنان و متقاضیان شغل استفاده می‌کنند .

آزمون‌های صداقت برای پیش‌بینی رفتارهای ضدتولید در نظر گرفته شده است و به نوعی به یکی از دو شکل زیر قابل دستیابی می‌باشد:

  1. آزمون‌های عینی که مستقیماً عقاید افراد نسبت به رفتارهای ضدتولید را مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون‌های عینی صداقت مبتنی بر این استدلال است که چه اشخاصی خیالاتی، بی‌توجه، دلیل‌تراش و یا طرفدار رفتارهای ضدتولید می‌باشند.
  2. آزمون‌های مبتنی بر شخصیت که ویژگی‌های شخصیتی را که به طور استنباطی با رفتارهای ضدتولید ارتباط دارندراموردسنجش قرار می‌دهند.آزمونهای مبتنی برشخصیت کمتر واضح هستند وخصوصیات شخصیتی مخصوصاً پیروی از وجدان بطور تجربی با رفتارهای ضدتولید ارتباط دارند.

استفاده از آزمون‌های صداقت در موقعیت‌های کاربردی نتایج امیدبخشی را بر طبق کاهش گزارش سرقت‌ها نشان می‌دهد. بعلاوه آزمونهای صداقت نشان می‌دهند به هیچ‌وجه برعلیه گروه‌های اقلیت از نظر نژاد، جنس یا سن تبعیض قائل نمی‌شوند .

متغیرهای جمعیت‌شناختی (سن، جنس، سابقه کار، نژاد)

برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی با رفتارهای ضدتولید ارتباط دارند، مخصوصاً کارکنان جوان، جدیدالاستخدام و یا کارکنان پاره‌وقت که با یک درجه‌ی بیش‌تری با رفتارهای ضدتولید همبسته می‌باشند. کارکنان جوان، جدیدالاستخدام و یا کارکنان پاره‌وقت به علت اینکه در شرایط شغلی پایین‌تری قرار دارند و پاداش‌های کمتری هم دریافت می‌کنند به طور ذاتی تعهد، وفاداری و خشنودی کمتری نسبت به دیگر کارکنان دارند و این‌ها عواملی هستند که با رفتارهای، ضدتولید همبسته هستند .

رفتارهای ضدتولید در مردان، بیشتر از زنان است به این دلیل که بطور کلی مردان نسبت به زنان دارای سطح بالاتری از پرخاشگری می‌باشند .

منبع

شیخ‌خوزانی،نورالله(1393)،رفتارهای ضدتولید بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی صنعتی سازمانی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0