ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان

مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و مؤسسات را همچنین می‌توان به چهار بعد اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و ملی تقسیم نمود.مهم‌ترین بعد مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، بعد اقتصادی آن است که در آن فعالیت‌ها و اقدامات اقتصادی آن مدنظر قرار می‌گیرد. در این خصوص کسب سود، حفظ منافع صاحبان و مالکان، ارائه کالا و خدمات با کیفیت و قیمت‌های مناسب و ایجاد بازار کار برای نیروی انسانی جامعه موردتوجه می‌باشد.

دومین بعد مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، بعد حقوقی ؛ قانونی  می‌باشد که التزام سازمان‌ها به انجام قانون و رعایت مقررات را شامل می‌شود. بدیهی است جامعه به‌منظور انسجام بخشیدن به‌کل نظام، قوانین و مقرراتی را تعیین می‌نماید که کلیه شهروندان موظف‌اند به آن‌ها احترام گذاشته و عمل نمایند. در این خصوص سازمان‌ها نیز ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشند.

سومین بعد مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، بعد اخلاقی است که متأثر از موازین و ضوابط اخلاقی حاکم بر کل جامعه است. ازاین‌رو، از سازمان‌ها این انتظار می‌رود که همچون سایر اعضاء جامعه به ارزش‌ها، هنجارها و اعتقادات و باورهای مردم احترام گذاشته و شئونات اخلاقی را در کارها و فعالیت‌های خود موردتوجه قرار دهند. نهایتاً آخرین بعد مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، بعد ملی است که شامل انتظارات، خواسته‌ها و سیاست‌های مدیران عالی کشور است که انتظار می‌رود مدیران و کارگزاران سازمان‌ها با نگرشی کلان و به‌منظور حفظ وحدت و انسجام ملی و رعایت مصالح کشور، تصمیمات و استراتژی‌های کلی کشور را سرلوحه امور خود قرار دهند.

 سطوح مسئولیت اجتماعی

به‌زعم اندیشمندان مدیریت، مسئولیت اجتماعی تنها مختص سازمان‌های اقتصادی نبوده و کلیه سطوح جامعه را در برمی‌گیرد. بر این اساس چهار سطح کل جامعه، یعنی حکومت، گروه‌های ذی‌نفوذ، سازمان‌ها و افراد نیز به‌نوبه خود از مسئولیت اجتماعی برخوردار هستند.حکومت به‌منزله قلب جامعه و مرکز سیاست‌گذاری‌های کلان، هر یک از تصمیماتش تأثیر مستقیم بر روی کلیه بخش‌های جامعه دارد. ازاین‌رو صاحبان قدرت و گردانندگان حکومت بایستی در تصمیم‌گیری‌های خود کمال دقت و توجه به بخش‌های مختلف و آحاد جامعه را مبذول داشته و کلیه جوانب اقدامات خود را خصوصاً در ابعاد اجتماعی آن بسنجند. گروه‌های ذی‌نفوذ ، شامل:  احزاب و تشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی  نیز به دلیل توانایی نفوذ در بخش‌هایی از حکومت و سازمان‌ها بایستی در سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود تأثیرات اجتماعی آن را مدنظر قرار دهند.

همچنین سازمان‌ها به‌طور اعم به‌عنوان نهادهای اجتماعی که فعالیت‌های آن‌ها روی بخش‌های مختلف جامعه اثرگذار است از مسئولیت اجتماعی برخوردارند. افراد جامعه نیز هرکدام به‌نوبه خود بایستی به‌عنوان یک عضو جامعه نسبت به مسائل و مشکلات جامعه احساس مسئولیت کرده و در حد توان خود در حل آن مساعدت نمایند. این در صورتی است که احساس مسئولیت اجتماعی هر فرد نشانگر اخلاق اجتماعی او می‌باشد.

منبع

اسدی،صابر(1393)، ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بین کارکنان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم اجتماعی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0