طبقه‌بندي مصورسازي انواع داده‌ها

داده‌هاي يك‌بُعدي

  • داده‌هاي يك‌بُعدي معمولاً حجم عظيمي از داده‌هاي موجود را پوشش مي‌دهد. مثال نوعي از داده‌هاي يك‌بُعدي، اسناد نوشتاري و چاپي است.
  • اين نوع از اسناد معمولا كمتر در فرايند مصورسازي و تبديل گرافيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

داده‌هاي دوبُعدي

  • از دو وجه متمايز تشكيل شده‌اند. يك مثال مشخص از اين نوع، داده‌هاي جغرافيايي است كه دو محور كاملا مجزا دارد. اين دو عبارتند از طول جغرافيايي و عرض جغرافيايي. محور ايكس و ايگرگروشي متداول براي نشان دادن داده‌هاي دوبُعدي و نقشه‌هايي است كه اين محور براي به‌تصوير كشيدن داده‌هاي دوبُعدي جغرافيايي از آن بهره‌‌ مي‌گيرد، نمونه آن نظام‌‌هاي اطلاعات جغرافيايي.

داده‌هاي سه‌بُعدي

  • از اين نوع مصورسازي بيشتر در زمينه كاربردهاي علمي و برنامه‌هاي شبيه‌سازي شده استفاده مي‌شود. هدف اصلي آن نشان‌دادن يك وضعيت واقعي است، كه استفاده‌كنندگان مي‌توانند آن را با موقعيت طبيعي و شرايطي كه در جهان طبيعي وجود دارد، مورد مطالعه و يا آزمون قرار دهند. مانند مصورسازی واقعیت مجازی با بهره‌گیری از فن زبان مدل‌سازی واقعیت مجازی. داده‌هاي چندبُعدي
  • بسياري از مجموعه داده‌هايي كه بيش از سه خصيصه را پوشش مي‌دهند و بنابراين نمي‌توانند به صورت نمونه‌اي از مصورسازي در محورهاي دوبُعدي و يا سه‌بُعدي به نمايش درآيند، در اين بخش قرار مي‌گيرند. براي مثال مي‌توان به داده‌هايي كه داراي جداولي در پايگاه‌هاي رابطه‌اي هستند اشاره كرد، كه اغلب شامل ده‌ها و يا صدها ستون مي‌باشند. مانند نمايش يك فضاي هماهنگ‌سازي موازي. داده‌هاي زماني يكي از اين شيوه‌های سومند بهره‌گيری از امکان استفاده از رديف‌زمانی است كه به كاربران اين امكان را مي‌دهد تا به‌صورت هم‌زمان چند برنامه را مشاهده كنند. رديف‌زمانی در هنگامی كه درک و تحليل يک متن به تنهايي سخت و مشكل است، با ارايه تصاوير متحرك مي‌تواند تصوير قابل دركي از وضعيت و شرايط اطلاعات مطرح شده ارايه دهد. مانند مصورسازي داده‌هاي زماني با استفاده از نرم‌افزار سويش‌مكس:
  • داده‌هاي سلسله‌مراتبي
  • مصورسازي داده‌هاي سلسله‌مراتبي بر اساس بازنمايی و نمايش گروهي از اطلاعات مرتبط انجام مي‌پذيرد. اين اطلاعات داراي ساختاري منسجم و سلسله‌اي از روابط مدون است. داده‌هاي سلسله‌مراتبي با نظمي خاص كه عموما به عنوان ساختار درختي شناخته مي‌شود، شكل مي‌گيرد. مانند درخت تصميم يا سلسله‌مراتب سيستم‌عامل ويندوز. داده‌هاي شبكه‌اي

مصورسازي داده‌هاي شبكه‌اي به صورت كلي وضعيت گره‌هاي شبكه‌اي را با توجه به رابطه اين اجزاء در محيط شبكه نمايش مي‌دهد. گره‌هاي موجود داراي ارتباطي نزديك و همبسته با هم مي‌باشند و اساساً اين‌گونه داده‌هاي مصور از قابليت بيان و معناي بالايي برخوردار هستند، به‌نحوي كه به روش غير ديداري نمي‌توان معناي دقيق و كامل اطلاعاتي از آنها دريافت كرد. : روش‌ها و كاربردهاي مصورسازي

بهره‌گيري از فنون خاص مصورسازي براي تبيين مفهوم اطلاعات و برقراري ارتباط سودمند، يكي از حوزه‌هاي مهم در بازيابي اطلاعات به‌شمار مي‌آيد.امروزه با توسعه فنون مصورسازی اطلاعات،‌ انواع روش‌ها در رشته‌ها و حوزه‌های مطالعاتی گوناگون به‌وجود آمده‌اند که هر یک دارای محاسن زیادی برای تصویرسازی فقره‌های اطلاعاتی هستند. شمار این روش‌ها و کاربرد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

مصورسازي ماتريسي

مصورسازی ماتریسی توانایی بالایی برای نشان دادن ارتباط‌های ساختاری و چندجانبه دارد. اين‌گونه مصورسازي كه با كاربرد ماتريس‌هاي ارتباطي قرين است، مي‌تواند براي بازنمون اطلاعات در محيط‌هاي كاربردي و علمي مفيد باشد. برقراري روابط ميان عناصر اطلاعاتي در اين روش كاملا متكي بر فنون خودكارسازي مصورسازي است و ارائه اطلاعات در قالبي يكپارچه صورت مي‌گيرد. مانند مصورسازي ماتريسي بر اساس ابزار جناكوئيلتز.

مصورسازي تشبيه فضايي

در روش‌هاي مبتني بر تشبيه فضايي، شباهت معنايي در كنار شباهت شكلي در يك محيط سه‌بُعدي مي‌تواند به ارائه نمايش‌هاي سودمند منجر شود. نمود بارز اين روش را مي‌توانيم در يك موتور جست‌وجوي تصويري به نام اَمورملاحظه كنيم.

مصورسازي كهكشاني

با ارائه حجم عظيمي ازداده‌ها درفضايي محدود، به ارائه اطلاعات ديداري منجرميشود. كاربرد خاص اين روش در نجوم به شكلي برجسته‌ مشخصست. داده‌هاي ارائه شده دراين فن بصورت موجز وفشرده به نمايش گذاشته مي‌شود.

مصورسازي نمودار مارپيچي

نمودار مارپيچي نيز با نمايش داده‌هاي ارائه شده در قالب و ساختار خطوط مدور و با چرخش گردِ محوري ويژه، به تبيين وضعيت اطلاعات مي‌پردازد. اين نمودار كاربرد نسبتا گسترده‌اي دارد. در نمايش داده‌هاي مربوط به اين نوع از مصورسازي در پاره‌اي از موارد با تعيين همبستگي ميان برخي از اجزاء اطلاعاتي، اين ارتباط به شيوه‌اي موثر به كاربر انتقال داده مي‌شود.

مصورسازي چشم‌انداز ديواري

كاربرد آن در نظارت ديداري بر داده‌هاي ساختاريافته است. در اين روش با ارائه يك دامنه گسترده از اطلاعات همگن، با رعايت وضعيت‌ مكاني يا موضوعي در حوزه مورد بررسي، در يك ساختار فضايي و با بهره‌گيري از گزينه‌هاي متعدد بر روي يك ديوار چند بعدي، اطلاعات به نمايش در مي‌آيد.

مصورسازي تحليل پويا

تحليل پويا روشي است كه با تبيين چند تصوير، عكس، ترسيم، نقشه و نظاير آن، در يك محيط مشترك و به صورت يكپارچه و همراه هم به نمايش در مي‌آيد. كاربران مي‌توانند اين تصاوير را در روند كاري خود مورد بررسي قرار داده و زمينه‌هاي مشترك اطلاعات را در آن تعيين كنند.

مصورسازي رودخانه‌ای

این روش برای نشان دادن مولفه‌های اطلاعاتی در طول یک مسیر یا جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصورسازی رودخانه‌ای با بهره‌گیری از راهبردهای رنگی و کمیت برای بازنمون وضعیت یک فرایند در طول زمان مشخص استفاده مي‌شود.

مصورسازي رودخانه‌ای

این روش برای نشان دادن مولفه‌های اطلاعاتی در طول یک مسیر یا جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصورسازی رودخانه‌ای با بهره‌گیری از راهبردهای رنگی و کمیت برای بازنمون وضعیت یک فرایند در طول زمان مشخص استفاده مي‌شود.

مصورسازي داده‌هاي فضايي

هلال‌ها و ميله‌هاي متراكم دو روش عمومي داده‌هاي مصورسازي شده در فضا هستند. هلال‌ها به شيوه عمومي بيشتر براي نمايش ترافيك ارتباطي نقطه به نقطه استفاده مي‌شوند، مانند مصورسازي مكان‌شناسي. ستون فقرات با ارسال هم‌زمان پيام .

مصورسازی حوزه‌ داخلی

روش مصورسازی حوزه داخل است که راه‌کار جدیدی برای پرداختن به بحث مصورسازی مکان‌شناسی شبکه‌های مقیاس بزرگ است. در این شیوه،‌ مصورسازی به شکل ناوبری گره‌ها از طریق حرکت در اطراف نقطه مورد نظر کاربر انجام می‌شود.

مصورسازي جغرافيايي

نقشه‌ها با ترسيم يك موقعيت خاص جغرافيايي كه معمولا با مقياسي كوچكتر از اندازه واقعي به‌وجود مي‌آيند، مبيّن داده‌هاي جغرافيايي به زبان تصوير هستند.

ترسيم تصويري ترافيك وب در يك فضاي مجازي بر اساس موقعيت كره زمين ارائه مي‌شود. در اين روش، ما شمايي كلي از ترافيك محيط وب در نقاط مختلف زمين را مي‌توانيم مشاهده كنيم.

مصورسازي شبه‌رنگ ؛ داده‌هاي هواشناسي

فن ديگري وجود دارد كه به مصورسازي داده‌هاي هواشناسي مي‌پردازد. اين روش كمك مي‌كند تا درك بهتري از‌‌ اطلاعات هواشناسي شكل بگيرد. به‌ويژه آنكه نشان دادن اين اطلاعات با كمك رنگ و تراكم آن انجام مي‌شود. چه در حوزه سخت افزاری ، نرم افزاری و نیروی انسانی توجه شود و تعریف ارائه شده نیز کاربردی باشد .  چه در حوزه سخت افزاری ، نرم افزاری و نیروی انسانی توجه شود و تعریف ارائه شده نیز کاربردی باشد .

منبع

عمادی وفا،مریم(1393)، روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند، پایان نامه کارشناسی ارشد،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0