شیوه های آموزش الکترونیکی

روشهای آموزش الکترونیکی را می توان براساس میزان تفاوت آنها با استراتژی های سنتی آموزش دسته بندی نمود. معمولا سیستم های آموزش و یادگیری الکترونیکی در کنار روش هایی نظیر آموزش توسط یک راهنما، مطالعه فردی، استفاده از کتابها و ویدئو و … به عنوان بخش های یک سیستم آموزش مطرح هستند. بهره گیری از این سیستم ها زمانی اتفاق می افتد که سازمان در حال حرکت از سیستم آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی می باشد، این رویکرد نیز آموزش ترکیبی نامیده می شود. آموزش الکترونیکی را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد :

الف: آموزش الکترونیکی همزمان

این آموزش از یک مدل آموزشی استفاده می کند که در آن یک کلاس درس، دوره سخنرانی یا جلساتی با استفاده از اینترنت برگزار می شود. این نوع آموزش الکترونیکی به این دلیل همزمان نامیده می شود که تمامی شرکت کنندپان به طور همزمان حاضر باشند. چندین بسته نرم افزاری خاص برای این منپور وجود دارد که امکان گفتگوی برخط را فراهم آورده است و وایت بردهای الکترونیکی و… را در اختیار کاربر قرار می دهد. این بسته های نرم افزاری، ابزار مشارکت نامیده می شوند. نکته جالب در مورد این بسته های نرم افزاری این است که برخی از آنها امکان ذخیره سازی مطالب ارائه شده جهت استفاده در آینده را فراهم می آورد ، در این صورت این نوع آموزشها در دسته غیر همزمان قرا می گیرند.

ب: آموزش الکترونیکی غیر همزمان

نسخه تحت وب آموزش های مبتنی بر کامپیوتر می باشند که عمدتا از طریق  CD ROM یا شبکه محلی سازمان ارائه می شوند. عمدتا محتوای آموزشی از یک سرور تحت وب ارائه و در هنگام صدور تقاضا به کامپیوتر یادگیرنده ارسال می شوند. بدین ترتیب یادگیرندگان می توانند در هر زمانی که بخواهند دوره های خود را دریافت کنند. معمولا دوره های آموزش به صورت تمام وقت و یا طی ایام هفته در دسترس یادگیرندگان می باشند و در چارچوب اجازه نامه های مناسب و مربوطه از تمام کامپیوترهایی که بر اینترنت یا اینترانت سازمان متصل هستند قابل دسترسی می باشند. یک محتوای آموزشی خوب،تعاملی بوده و به نوعی در آنها ارزشیابی نیز صورت می گیرد، عموما محتوای آموزشی توسط یک سیستم مدیریت آموزش ، مدیریت خواهد شد.  بخش عمده ای از استانداردهایی که تاکنون در زمینه یادگیری الکترونیکی تدوین شده اند به آموزش های الکترونیکی غیر همزمان مربوط هستند.

 روشهای متفاوت یادگیری الکترونیکی

 کلاس مجازی

در این روش یک مربی به همراه چند فراگیر از طریق ابزارهای ارتباطی در مکانهای متفاوت ارتباط خود را برقرار می کنند. از جمله ویژگی های این روش می توان به اتصال مکانی و برقراری ارتباط میان مربی و فراگیران از طریق ابزارها،مدیریت تعاملات فراگیران از طریق این ابزارها و گزینش و معرفی مواد آموزشی به فراگیران اشاره کرد.

یادگیری گروهی

این نوع یادگیری مشابه یادگیری مجازی است با این تفاوت که جریان این یادگیری را فرد خاصی اداره نمی کند. در این روش، فراگیران مختلف به صورت همزمان از مکانهای مختلفی با یکدیگر در ارتباط هستند و به تبادل اطلاعات می پردازند و هر فراگیر می تواند با افراد دیگر در ارتباط باشد.

خود آموزی

در این نوع یادگیری، محیط آموزش شامل یک کامپیوتر و نرم افزارهای آموزشی می باشد.نرم افزار آموزشی این نوع یادگیری می تواند به صورت آنلاین یا آفلاین یا ترکیبی از این دو حالت باشد. در حالت آنلاین یادگیرنده باید به شبکه دربر گیرنده مواد آموزشی متصل شود،در حالت آفلاین نرم افزارهای آموزشی از طریق لوح های فشرده که حاوی مواد آموزشی است فراهم می گردد.حالت ترکیبی،ترکیبی از حالتهای پیوسته و ناپیوسته لوح های فشرده است که قابلیت اتصال به سرور وب را نیز دارد.

آموزشگر از راه دور

در این روش یک آموزشگر از راه دور یک یا چند فراگیر را هدایت و در صورت درخواست فراگیران از آنها حمایت خواهدکرد.تفاوت این روش با مورد قبلی حضور یک آموزشگر است که البته این آموزشگر خود نیازمند آموزش است وباید مهارتهای لازم در جهت برقراری ارتباط با فراگیران را دارا باشد.ارتباطات در این نوع یادگیری به 2 صورت همزمان و غیر همزمان می باشد که در حالت غیر همزمان از طریق پست الکترونیکی صورت می گیرد.

یادگیر ی از طریق وب سایت

در این نوع یادگیری الکترونیکی معمولا یک وب سایت پویا و با طراحی گرافیکی نه چندان سنگین(به منظور دسترسی سریع به اطلاعات) راه اندازی می شود. قابلیت ها و بخشهای متفاوتی را با توجه به نوع کاربری سایت می توان به وب سایت اضافه کرد که برخی از آنه عبارتند از :بخش ثبت نام در سیستم آموزش، ارائه پست الکترونیکی،انتخاب درس،تمرین های نمونه،امکان یادداشت برداری از مباحث حین مطالعه،امکان اخذ آزمون،نمودار پیشرفت تحصیلی،بخش پرسش و پاسخ جهت برطرف کردن اشکالات به وسیله سایر دانشجویان یا اساتید،عضویت در گروه های خبری،کتابخانه الکترونیکی،اتاق بحث تبادل افکار،نقشه سایت،راهنما،امکان تغییر رمز عبور و …

سیستم مدیریت یادگیری

سیستم مدیریت یادگیری یکی از اجزای اصلی یادگیری برخط می باشد زیرا کارکردهای متفاوتی از جمله :ایجاد محتوای دوره ها، ثبت نام دوره، مدیریت دوره ها، مدیریت اطلاعات، برنامه زمانی و همچنین دسترسی به یادگیری را فراهم می کند. سامانه مدیریت یادگیری برای ارائه محتوا و کمک به مدیریت یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم نیز برای سیستم مدیرت دوره و محیط یادگیری مجازی کاربرد دارد.

میین و همکاران(2003) بر این عقیده می باشند که سیستم های مدیریت یادگیری حاصل پایگاه های آموزشی هستند و نسخه های تجاری که برای سازمان های بزرگ طراحی شده اند را دربر می گیرند. آنها بر این عقیده اند که دانشجویان و آموزشگران از طریق این سامانه مدیریتی و به کمک اینترنت می توانند به اطلاعات آموزشی بروز دسترسی یابند. آنها همچنین اشاره می کنند که این سیستم مدیریت یادگیری شامل یک نرم افزارمبتنی بر وب می باشد که دربر دارنده مجموعه ای از ابزارها می باشد که داده ها را متمرکز و جنبه هایی از فرآیند یادگیری را از طریق کارکرد های زیر مکانیزه می کند :

 _ثبت نام فراگیران

_نگهداری پرونده فراگیران

 _نگهداری کاتالوگی از دوره ها

_ذخیره و ارائه خودآموز دوره های یادگیر ی الکترونیکی

_دانلود پودمانه و ابزار یادگیری الکترونیکی

_ثبت و ضبط پیشرفت فراگیران

_ارزیابی فراگیران

_ ثبت و ضبط نتایج ارزیابی و تهیه گزارش برای مدیریت

سیستم مدیریت یادگیری به مجموعه ای از فرآیندها منتهی می شود که مدیران آموزشی را قادر می سازد تا واحد های آموزش مجازی متناسب با نیازهای خود را طراحی و اجرا نمایندو با این کار روند اجرایی آموزش و تحصیل را ساده تر نمایند. همچنین این سیستم توسط مدیران و اساتید و دانشجویان برای زمانبندی، ثبت نام، پرداخت شهریه، پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجوها و مراحل آموزش در طول دوره ها هم استفاده می شود. این سیستم به دانشجویان این امکان را می دهد که در طول دوره ها توانایی هایشان را به تصویر بکشند، میزان پیشرفتشان را در طول یک دوره و یا یک برنامه آموزشی اندازه گیری کنند و همچنین به مدیران در مدیریت برنامه ها و رخداد های آموزشی و جمع آوری گزارش ها و آمار کمک می کند.

  یک سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دارای خصوصیات زیر است :

  • پس از اتمام یک درس توسط فراگیر، وظیفه مدیریت آزمون را بر عهده گرفته، نتایج را گزارش و سپس مرحله بعدی را پیشنهاد می دهد
  • امکان مدیریت ثبت نام و ذخیره اطلاعات شخصی یادگیرنده
  • امکان دسترسی مدیران به پایگاه داده های آموزشی
  • پشتیبانی مجموعه وسیعی از دروس تولید شده توسط تولید کنندگان مختلف، به همین منظور سیستم مدیریت یادگیری باید از استاندارد های جهانی پشتیبانی نماید
  • دربر گیرنده یک پایگاه داده است
  • وظیفه مدیریت منابع آموزشی، ارتباط با کلاس های مجازی و سیستم مدیریت محتوای یادگیری و نرم افزارهای پیرامونی تجزیه و تحلیل روند آموزش را نیز بر عهده دارد
  • این سیستم ضمن ارائه محتوا،پیشرفت هر کاربر را با تخصیص سطوح دسترسی متفاوت و فراهم نمودن امکانات چند رسانه ای به منظور ارائه محتوای آموزشی، ذخیره و ثبت می کند
  • نیاز افراد به گذراندن درس مشخص را با داشتن مجموعه گسترده ای از منابع آموزشی تشخیص می دهد و ان درس را در مجموعه درس مورد نظر قرار داده و به شخص اطلاع می دهد این درس چه زمانی و چگونه در دسترس وی خواهد بود و پیش نیازهای این درس چیست ؟

منبع

آهنگر، وحید(1393)، بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0