شیوع شناسی اختلال های اضطرابی

در سالهای اخیر، متوجه شده ایم که از میان اختلال های روانی؛ نه تنها همه گیری اختلال های اضطرابی رو به افزایش است، بلکه میزان بیماری های مرتبط با اختلال های اضطرابی بسیار قابل توجه است. سبب شناسی اختلال های اضطرابی چندین عامل را شامل می شود از جمله تعیین کننده های زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی ؛ که به وسیله تعدادی از عوامل خطر و محافظتی تعدیل می گردد. مطالعات بین فرهنگی در شیوع شناسی مهم ترین منبع اطلاعاتی برای در نظر گرفتن اثر متقابل بین این عوامل است. مطالعات تطبیقی شیوع شناسی نقش اساسی را در تحول سیاست های سلامت مرتبط با اختلال های اضطرابی بازی می کند. این قبیل دانش های همه گیر شناختی برای شناخت راه های مناسب مداخله بسیار ضروری می باشد.

درصد بالایی از جمعیت عمومی بزرگسال علایم اتفاقی یا متوسط اضطراب را تجربه می کنند. برخی از شواهد حاکی از این است که این افراد در معرض خطر تجربه اختلال های اضطرابی هستند، اگر آنها حمله های وحشت زدگی را تجربه کنند، مشکلات خواب داشته باشند ویا حساسیت اضطرابی بالایی داشته باشند. نگرانی ویژگی اصلی اختلال اضطراب منتشر می باشد که بسیاری از افراد غیر بالینی که نگرانی هایی درباره کار، مسایل مالی، خانوادگی، و از این قبیل دارند؛ آن را تجربه می کنند. علایم اضطراب و اختلال های مربوط به آن همه گیرترین مشکلی است که بهزیستی هیحانی و جسمانی تعداد بسیاری از افراد در جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. افرادی که از اختلال های اضطرابی رنج می برند، ابتدا به خاطر علایم جسمانی غیرقابل توجیه خود، به پزشک خانواده در مکان های سرپایی مراجعه می کنند.

سازمان جهانی سلامت (WHO) در طی زمینه یابی جهانی بهداشت روان، اضطراب را با همه گیری 12ماهه از %2.4 در شانگهای، چین تا %18.2 در ایالات متحده؛ شایع ترین اختلال در همه کشورهای دنیا دانسته است.

تفاوت های بین فرهنگی در همه گیری اختلال های اضطرابی

بسیاری از دانش ما درباره شیوع شناسی اختلال های روانی، بر مبنای تحقیقات کشورهای غربی می باشد. اگرچه تعداد محدودی از مطالعات شیوع شناسی در مناطق توسعه نیافته دنیا انجام گرفته است، اما تفاوت این تخقیقات از تنوع روش شناسی تحقیقات و طرح مطالعاتی از جمله : روش نمونه گیری، ابزارهای تشخیصی، اندازه نمونه ناشی شده است. به منظوررفع این مشکل، اخیرا، سازمان بهداشت جهانی(WHO) دست به انجام پژوهشی در 28 کشور دنیا پرداخته اند. به منظور تسهیل مقایسه نتایج بین فرهنگی، تمام زمینه یابی ها از استانداردهای روش شناسی معمول همچون روش نمونه گیری خوشه ای، مصاحبه چهره به چهره توسط افراد آموزش دیده و استفاده از ابزار تشخیصی کاملا ساختار یافته برای اختلال های DSM-4؛ استفاده کردند. تا کنون زمینه یابی در 14 کشور از جمله آمریکا(مکزیک، کلمبیا، ایالات متحده)، اروپا (بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا،هلند، اسپانیا و اکراین)، خاورمیانه(لبنان)، آفریقا (نیجریه)، و آسیا(چین، ژاپن)؛ کامل شده است.

شش کشور از این کشورها(چین، کلمبیا، لبنان، مکزیک، نیجریه، و اکراین) توسط بانک جهانی به عنوان کمتر توسعه یافته طبقه بندی شده اند. اختلال های اضطرابی اندازه گیری شده اختلال وحشت زدگی، گذرهراسی، هراس خاص، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب منتشر می باشد. تمام یافته های همه گیری در این مطالعه نتایج کمتری را نسبت به مطالعات گذشته نشان داده است. همه گیری 12 ماهه برای تمام اختلال های اضطرابی بین %2.7 برای چین تا%8.1 برای ایالات متحده بوده است. در ارتباط با یافته های قبلی، میزان همه گیری اختلال های اضطرابی در ایالات متحده دو تا سه برابر بالاتر از کشورهای اروپایی بود.

بسیار قابل توجه است که فراوانی برخی از اختلال های اضطرابی در فرهنگ های مختلف تقریبا یکسان می باشد از جمله هراس خاص و اختلال اضطراب اجتماعی در بسیاری از فرهنگ ها معمول بود در حالی که اختلال وحشت زدگی و گذرهراسی گستردگی کمتری داشتند. با این وجود، همه گیری اختلال اضطراب منتشر به طور قابل توجهی در کشورهای کمتر توسعه یافته متفاوت بوده است. به طور مثال، میزان کمتر اختلال اضطراب منتشر در مکزیک و نیجریه دیده شده است در حالی که اختلال اضطراب منتشر گستردگی بالایی در کشورهای آسیایی از جمله چین و ژاپن داشته است . شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد فرهنگ نقش معناداری را در بیان علایم اضطرابی بازی می کند. علایم جسمانی به نظر می رسد در اختلال های هیجانی بسیاری از کشورهای دیگر برجسته تر از کشورهای غربی و اروپایی باشد .

در نهایت باید در نظر داشت که ملاک های تشخیصی به کار رفته شده، بر اساس مفاهیم غربی از اختلال های روانی می باشد؛ و بر این اساس ممکن است تجارب اضطراب در دیگر فرهنگ ها پایایی چندانی نداشته باشد.در این رابطه این قابل سوال است که چه مقوله های تشخیصی متناسب با طبقات فرهنگی در دیگر فرهنگ ها می باشد. تحقیقات شیوع شناسی آینده باید سوالات مرتبط با اعتبار بین فرهنگی ملاک های تشخیصی را برطرف کنند. باید در نظر گرفته شود که چه تعدیل هایی در روش های مصاحبه مانند: شروع با سوالات مرتبط با علایم جسمانی. ممکن است منجر به تخمین درست میزان همه گیری در برخی فرهنگ ها دارد.

وابسته های اجتماعی جمعیت شناختی همه گیری اختلال اضطراب اجتماعی

تعدادی از متغیرهای اجتماعی جمعیت شناختی با اختلال های اضطرابی مرتبط می باشد. عوامل ذیل به طور مداوم مرتبط با همه گیری بالا بوده اند.

جنسیت: یافته این گونه نشان داده اند که زنان همه گیری بالاتری در اختلال های اضطرابی دارند. تفاوت های جنسیتی به طور خاص در هراس خاص و گذرهراسی دیده می شود.

وضعیت تاهل: پاسخ دهندگان متاهل همه گیری پایین تری نسبت به پاسخ دهندگان بیوه، مطلقه، و مجرد دارند. در این رابطه ممکن است این گونه فرض شود که افراد با اختلال های اضطرابی به سختی می توانند یک رابطه عاطفی را شروع کنند و یا ادامه بدهند. از دست دادن رابطه، به نظر می رسد یک عامل خطر برای اختلال های اضطرابی است.

اشتغال: بیکاری، خانه دار بودن، و نداشتن هیچ شغلی با همه گیری بالا مرتبط می باشد.

تحصیلات: تحصیلات پایین تر با اختلال های اضطرابی مرتبط می باشد.

موقعیت مالی: درآمد پایین با همه گیری بالاتر اختلال های اضطرابی مرتبط می باشد .

منبع

قلندری،فاطمه(1393)، بررسی شیوع اختلال های اضطرابی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی سمنان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0