شخصیت وسرشت ومنش

لغت شخصیت که در زبان انگلوساکسون (پرسونالیتی) خوانده می­شود، ریشه در کلمه لاتین (پرسونا) دارد. این کلمه به نقاب یا ماسکی گفته می­شد که بازیگران تئاتر در یونان قدیم به صورت خود می­زدند. به مرور معنای آن گسترده­تر شد و نقشی را که بازیگر ادا می­کرد نیز در بر گرفت؛ بنابراین مفهوم اصلی و اولیه شخصیت، تصویری صوری و اجتماعی است و بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می­کند ترسیم می­شود. یعنی در واقع فرد به اجتماع خود شخصیتی ارائه می­دهد که جامعه بر اساس آن او را ارزیابی می­نماید.

شاید بتوان شخصیت را اساسی­ترین موضوع علم روانشناسی دانست زیرا محور اساسی بحث در زمینه­هایی مانند یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است. تعریف لغت شخصیت به مرور زمان گسترده­تر شده است و براساس نقشی که فرد در جامعه بازی می­کند، ترسیم می­شود. نظر به اهميت مطالعۀ شخصيت و نقش آن در شناخت رفتار، طبيعي است تصور كنيم در سراسر تاريخ روانشناسي جايگاه ويژه­اي به شخصيت داده شده است.

از شخصيت تعاريف گوناگوني به عمل آمده است كه هر كدام بر يك نظريه ويژه مبتني است و هر یک به جنبه­های خاصی تاکید می­کند. دقت در محتوای تعریف­های ذیل می­تواند به ما نشان دهد که ماهیت آنها چه اهدافی را دنبال می­کند:

  • کارل راجرز ، شخصیت را یک خویشتن سازمان یافته می­داند که محور تمام تجربه­های وجودی ما است .
  • جی بی واتسون، شخصیت را مجموعه سازمان یافته­ای از عادت می­پندارد .
  • اریک اریکسون ، معتقد است که رشد انسان از یک سلسله مراحل و وقایع روانی- اجتماعی ساخته شده و شخصیت انسان، تابع نتایج آنها است.
  • جورج کلی، روش خاص هر فرد را در جستجو برای تفسیر معنای زندگی، شخصیت می­داند .
  • فروید، در تعریف شخصیت اعتقاد دارد که شخصیت همان نهاد، خود و فراخود می­باشد .
  • شخصیت عبارتست از الگوی رفتار و شیوه ی تفکر که سازگاری فرد با محیط را تعیین می­کنند.

در حال حاضر شخصیت به روند اساسی و مداوم دربارۀ فرد اطلاق می­شود و تعریف آن از دیدگاه هر دانشمند یا مکتب و یا گروهی به نظریه یا تئوری خاص آنها بستگی دارد. لیکن تعریف نسبتاً جامع چنین است: شخصیت عبارت است از مجموعه­ای سازمان یافته و واحدی متشکل از خصوصیات نسبتاً پایدار و مداوم که بر روی هم، فرد را از سایر افراد متمایز می­کند.

منبع

باقری،آزاده(1392)، موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0