سیر و پیش آگهی

سیر و پیش آگهی اختلال اضطراب جدایی متغیر و مربوط به سن شروع، طول مدت علائم و پیدایش اختلالات اضطرابی و افسردگی توأم است. بچه های کوچکی که ضمن احساس ناراحتی در مدرسه حاضر می‌شوند عموماً پیش آگهی بهتری نسبت به نوجوانانی که ضمن تجربه اختلال از حضور در مدرسه به مدت طولانی خودداری می‌کنند، دارند.

درمان

طرح درمانی چند وجهی شامل درمان شناختی-رفتاری، آموزش خانواده و مداخله های روانی-اجتماعی در مدیریت ابتدایی اختلال اضطراب جدایی توصیه  می‌شود. روش‌های شناختی خاص و تمرینات تن آرامی نیز اجزایی از درمان مناسب برای کودکان، به منظور تأمین مکانیزم‌هایی است که برای کنترل اضطراب خود از آن‌ها استفاده نمایند. مداخله های خانوادگی در مداوای اختلال اضطراب جدایی ممکن است بی نهایت حائز اهمیت باشد، بخصوص در کودکانی که از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند،تا ضمن تأمین حمایت مناسب حضور کودک در مدرسه به طور جدی تشویق شود.

امتناع از حضور در مدرسه توأم با اختلال اضطراب جدایی را باید یکی از فوریت‌های روان‌پزشکی شمرد. یک طرح درمانی جامع، کودک، والدین، همتاهای کودک و مدرسه را در بر می‌گیرد. کودک باید تشویق شود که در مدرسه حضور یابد، اما وقتی حضور تمام وقت در مدرسه برای کودک توان‌فرسا است، باید برنامه ای تدوین شود که وقت صرف شده در مدرسه بطور پیشرونده افزایش یابد.

تماس تدریجی با شی ء اضطراب انگیز نوعی تعدیل رفتاری است که در مورد هر نوع اضطراب جدایی قابل استفاده می‌باشد. از روش‌های شناختی-رفتاری می‌توان در روان درمانی استفاده کرد، از جمله رویارو سازی با جدایی‌های ترساننده وروشهای شناختی نظیر استفاده ازعبارات مقابله ای توسط کودک برای بالا بردن احساس تسلط و خود مختاری.

منبع

سهرابی،عزیزاله(1392)،پیش بینی اضطراب امتحان برحسب اضطراب جدایی وسبک دلبستگی دانش آموزان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0