سلامت روان

سلامت روان به کارکرد موفقیت آمیز اعمال روانی،از نظر تفکر و خلق رفتارکه به فعالیت های سازنده برآورنده روابط با دیگران و توانایی سازش،تغییر و مقابله با ناملایمات منجر می گردد، اطلاق می شود.

تاب آوری

تاب آوری عبارت است از موفقیت در کنار آمدن با شرایط پراسترس موجود که در دو بعد هیجانی و رفتاری معنی پیدا می کند. در واقع تاب آوری به عنوان قابلیتی مثبت برای برخورد هیجانی و رفتاری مناسب و برای بروز حداقل اختلالات روانی در مقابل شرایط استرس زا تعریف می شود .

رضایت زناشویی

رضایت زناشویی عبارت است ازاحساسات عینی از خشنودی،رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر موقعی که همه ی جنبه های ازدواجشان را در نظر بگیرند.

سبک های دلبستگی

دلبستگي به پيوند عاطفي ميان افراد اطلاق مي شود و در واقع افراد براي ارضاء نيازهاي عاطفي خود به يكديگر تكيه دارند.افراد سبك دلبستگی ایمن برايشان آسان است كه با ديگران رابطة نزديكي برقرار كنند و از اينكه به ديگران تكيه كنند و نيز اجازه دهند كه ديگران به آنها تكيه كنند، احساس راحتي مي كنند. افراد سبك اجتنابی از اينكه به ديگران نزديك شوند، احساس ناراحتي مي كنند و نمي توانند به طور كامل به ديگران اعتماد كنند. افراد سبك مضطرب دوسوگرا، احساس مي كنند ديگران مايل نيستند آنقدر كه آنها دوست دارند با آنها رابطه نزديك داشته باشند .

سلامت روان:میزان نمره ی که هر یک از دانش آموزان از پرسشنامهPSC  مورفی و بورنز ، به دست می آورند. افرادی که نمره 27 به پایین بیاورند فاقد مشکل و افرادی که نمره 28 به بالا کسب کنند دارای مشکلات روانی- اجتماعی می باشند.

تاب آوری:میزان نمره ی که هر یک از دانش آموزان از مقیاس عوامل حمایت کننده فردی IPFI  اسپرینگر و فیلیپس ، به دست می آورند.

رضایت زناشویی:میزان نمره ای که هر کدام از مادران از پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH  به دست می آورند. این پرسشنامه توسط اولسون، فورنیرو و درانکمن ،ساخته شده است.

سبک های دلبستگی: میزان نمره ی که هر یک از مادران از پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالانRAAS کالینز و رید ،به دست می آورند.

منبع

اکبرزاده،مژده(1393)، سلامت روان و تاب‌آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0