استرس و تاریخچه آن

 استرس

استرس يکي از مفاهيم مهم در مطالعه روانشناسي و بهداشت رواني به شمار مي آيد و به کیفيات گوناگون در زندگي اطلاق مي شود و به عنوان علل بسياري از درد ها ،ناراحتي ها تلقي مي شود.  مردم عادي آن راپديده اي رنج آوروناخوشايند ،پزشکان مسئله رااز ديدواکنش هاي فيزيولوژيک، روانپزشکان بنا را بر فشارهاي عصبي و به کار بردن مکانسيم هاي سايکوفيزيولوژيک و بالاخره روانشناسان آن را تغيير رفتار و حالات هيجاني و بحراني مي دانند.استرس در طول تاریخ وجود خود،مفهومی نسبتا پیچیده ای بوده و سردرگمی زیادی ایجاد کرده است و در واقع مفهومی است مربوط به علم فیزیک و به مقدار نیرویی اشاره دارد که برشیء فیزیکی واردمی شودواين اصطلاح در حوزه های زیست شناسی،پزشکی وروانشناسی در مورد ارگانیسم انسان بکار رفته است.این مفهوم هم برای اشاره به فشار جسمی : مانند تحمیل باری بر ارگانیسم که از قدرت آن خارج است و هم برای اشاره به فشار روانی :مانند وقتی که فرد بر اثر تعارض در روابط با دیگران به واکنشهای عاطفی منفی دچار می شود  بکار رفته است.متاسفانه مفهوم استرس در فرایند تحول خود هر چه بیشتر شهرت داشته،از قدرت آن کاسته شده است.امروزه مردم هنگامی که به هر گونه ملالتی، از خستگی گرفته تا خشم دچار می شوند می گویند تحت استرس اند گرچه این لفظ کار برد گسترده و جاذبه عامه پسندی دارد، ولی مفهومی بسیار آشفته است .

تاریخچه استرس

استرس پدیده جدیدی نیست و عمری به قدمت عمر انسانها دارد.انسانها در هر دوره ای در معرض مسائل ویرانگر و مخربی مانند فجایع زیست محیطی،تراژدی های خانوادگی ،زیان های مالی ، قحطی و خشکی ، بیماری های لاعلاج ،جرم و جنایت ، مرگ و استسمار و… قرار گرفته اند.درزندگی امروز شتابزدگی دائم به ابزار و وسایل ماشینی ،سرعت ،آلودگی صوتی  ، خشونت شدید در زندگی ، فیلم های خشن و پر حادثه و… ابعاد جدیدی را به معضل استرس افزوده اند .استرس در طول زمان همیشه وجود داشته است .هر یک از ما دائما استرس های بسیاری را با نتایج متعدد ان تحمل میکنیم . استرس به قدری مهم است که متخصصا ن  و پزشکان زیادی روی آن کار کرده اند .معروفترین محققی  که روی استرس کارکرده است،دکتر سیل میباشد که زندگی خود را وقف تحقیقاتش نموده است.همه انسانها دچار استرس شده اند و می شوند . حتی انسان عصر حجر هم وقتی با بد خلقی وبی تابی منتظر همسرش می ماند تا از کار وتلاش روزانه رهایی یابد استرس را به خوبی می شناخت .

زمانی که شکارچی صید خود را نشانه می گرفت و کمان را می کشید غده های فوق کلیوی او آدرنالین ترشح می کرد.در حدود صد سال پسش نیز ، نیاکان مااسترس را به خوبی می شناختند و با وجود آن به خوبی زندگی را سپری می کردند.تنهاعده بسیار معدودی مانند انسان امروز تسلیم آن می شدند و از پای در می آمدند . در واقع نیاکان ما بر اثر بیماری های عفونی بیماری های مادر زادی و …. می مردند واسترس آنها را از پای در نمی آورد. نکته مهم این است که ما متجدد و متمدن هستیم وبا شیوه نوین و امروزی زندگی می کنیم .دراین شرایط ، استرس کمین کرده تا به روح و جسم ما آسیب شدید و جدی برساند .کسی که مجبور است با شرایط  جدید و امروزی وبا جریانات عصر جدید همگام شود ،ناگزیر با شرایطی پر استرس مواجه می شود و باید ظرفیت بالایی برای پذیرفتن برای پذیرفتن استرس  و کنار آمدن با آن داشته باشد.

منبع

ساده میر،زهرا(1394)، رابطه بین ارزیابی میزان استرس رویدادهای زندگی وتیپ شخصیت دربیماران مبتلا به ام اس،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0