رویکردهای درمانی زود انزالی

هدف نهایی درمان انزال زودرس افزایش رضایت جنسی کلی و رضایت از رابطه است. هدف، افزایش مدت زمان نهان انزالی است. همچنین می­بایستی روی این موضوع تاکید شود که انزال زودرس یک وضعیت تهدید­کننده­ی زندگی نیست و نتیجه­ی درمان انزال زودرس رضایت بیمار و شریکش است. در کل گزینه­های درمانی عبارتند از درمان­های روان­شناختی، رفتاری و تلاش­هایی جهت تغییر ورودی حسی یا تاخیر بازتاب انزال از طریق روش­های دارویی . مهم است که همه­ی گزینه ­های درمانی با بیمار و ترجیحاً با شریکش بررسی شود. احتمالات خطر، مزایا و موفقیت هر راهبردی می­بایستی به طور روشن توصیف شود.

درمان دارویی

سگراوس و بالون ذکر کردندکه درمان انزال زودرس با مواد دارویی” آسان، عملی و بهتر عمل می­کند”. پاکسیل به عنوان قوی­ترین تأخیردهنده­ی انزالی شناخته شده است. همچنین ثابت شده که استفاده از سایر ضدافسردگی­ها از قبیل مهارکننده­های منو­آمین­اکسیداز و ضد افسردگی­های سه­حلقه­ای مخصوصاً کلومی­پرامین می­تواند موثر باشد. به هر حال کلومی­­پرامین می­تواند کاملاً با ارگاسم در طول فعالیت جنسی تداخل داشته باشد و عوارض جانبی از قبیل سردردهای خفیف، خواب آلودگی، تهوع و خشکی دهان در آن دیده شده است. نورولپتیک­ها، آلفا­بلوکرها، بتا بلوکرها، انگزایو­لایتیک­ها، شل­کننده­های عضلات صاف، بی­حس کننده­های موضعی و مواد مهارکننده­های فسفو­دی­استراز-5 از قبیل سیلدنافیل سیترات نیز برای درمان انزال زودرس مورد استفاده قرار گرفته­اند . بعضی افراد بر این عقیده هستند که موفقیت مهار­کننده­های فسفودی استراز- 5 بیشتر به خاطر کاهش اضطراب عملکردی است تا صرفاً درمان انزال زودرس. داروهای سروتونرژیک برای درمان انزال زودرس بیشترین استفاده را دارند اما مشخصه­ آنها گاهی اوقات برگشت ناشی از قطع درمان (دارو) و همچنین عوارض جانبی جنسی می­باشد. بی­حس­کننده­های موضعی نیز نتایج  رضایت بخشی را در انزال زودرسی که ناشی از حساسیت زیاد سر آلت بوده فراهم کرده­اند و فیزیوتراپی عضلات کف لگن نیز در مواردی که اختلال عملکرد کف لگن وجود داشته موفقیت­آمیز است.

بازتوانی کف لگن با تمرینات کگل  (تمرین­هایی برای تقویت عضلاتی در کف لگن که در فعالیت جنسی نقش دارند) با وجود اینکه به صورت جهانی با توجه به علت شناختی­اش به عنوان یک درمان موثر تشخیص داده نشده، اثبات کرده به عنوان یک رویکردی که به بیمار اجازه­ی آشنایی بیشتر با بدنش را می­دهد و به عنوان یک تکنیک تنش­زدایی در درمان مفید است. مطالعات مقایسه­ای بین مهارکننده­های مختلف بازجذب سروتونین یا ترکیب درمانی­شان با تکنیک­های رفتاری و تمرینات کف لگن: کلومی­پرامین صدبار قوی­تر از فلوکستین، سرترالین، پاروکستین در مهار انقباض ماهیچه­ های مجرای سمینال (منی) پشتی ناشی از نوراپی­نفرین می­باشد. اثربخشی بالینی درمان انزال زودرس با سرترالین و فلوکستین قابل مقایسه است: محو شدن 38.7 درصد در مقابل 30.8 درصد، بهبود 32.3 درصد در مقابل42.3 درصد و شکست 29 درصد در مقابل 26.9 درصد. نتایج بالینی حاصل از کار با فلوکستین (54درصد)، پاروکستین (50درصد)، سرترالین (51درصد)، فلووکسامین (60درصد)، مشابه هستند و کاربرد مشابهی برای افزایش زمان نهان انزالی همراه با عوارض جانبی دارند. به نظر می رسد پاروکستین اثربخشی بالاتری نسبت به سیتالوپرام (نتایج مثبت در 33.24 درصد در مقابل 32.19 درصد با عوارض جانبی مشابه) دارد. همراهی مصرف خوراکی فلوکستین+ لیدوکائین موضعی موثرتر از درمان با فلوکستین تنها می­باشد: محو شدن در52.9 درصد نمونه­ها در مقابل 30.8 درصد، بهبود 33 درصد در مقابل 42.2 درصد و شکست 17.6 درصد در مقابل 26.9 درصد.

همراهی اصول درمانی مختلف باعث بهبود نتایج می­شود: متوکلوپرامید + تکنیک توقف- شروع و فشاردادن 61.11 درصد در مقابل متوکلوپرامید 54.35 درصد فلوکستین + توقف – شروع و فشاردادن + بازتوانی عضلات کف لگن 86.36 درصد در مقابل فلوکستین + توقف- شروع و فشاردادن 74.19 درصد در مقابل فلوکستین 61.54 درصد. همراهی سیلدنافیل + پاروکستین نتایج بهتری را نسبت به مصرف صرف پارکستین می دهد 85- 84 درصد این نتایج با به کارگیری مشابه برای سیلدنافیل + سرترالین حاصل شده اند. در کشور ما نیز مقایسه­ی اثربخشی دو داروی فلوکستین و سیتالوپرام در درمان انزال زودرس مورد بررسی قرار گرفت که هر دو دارو موثر بوده و تفاوت معناداری از نظر آماری بین آنها در مدت زمان تأخیر انزال وجود نداشت.

درمان‌های روان‌شناختی

انزال زودرس بار روان­شناختی عمده­ای روی مرد و شریکش دارد . این مردان گرایش به اشتغال ذهنی با وضعیتشان دارند و احساس منفی کلی در ارتباط با وضعیت­های جنسی دارند، همچنین احساسات گناه/ خجالت، نگرانی/ تنش و ترس از شکست شدیدتری دارند. درمان روانی- جنسی بهترین مورد استفاده برای بیمار است تا بتواند بر فشار روانی و مشکلات رابطه­ای که به طور ثانویه نسبت به اختلالات عملکردی جنسی گسترش یافته، غلبه کنند. درمان روانی- جنسی باعث تشویق به بحث باز بین شریک­های جنسی، آموزش درباره­ی این وضعیت و بیان نگرانی­های عاطفی و جسمانی می­شود . مشاوره ممکن است در ترکیب با سایر درمان­ها جهت بهبود اعتماد به نفس موثر باشد اما به ندرت در درمان انزال زودرس همیشگی موثر است و با احتمال بیشتری در درمان انزال زودرس اکتسابی مخصوصاً انزال زودرس موقعیتی موفقیت­آمیز است.

آموزش

آموزش می­تواند یکی از مهمترین مولفه­ های سکس درمانی باشد. باورهای اشتباه، انتظارات غیرواقع­بینانه و کمبود اطلاعات در مورد فیزیولوژی، آناتومی و عملکرد جنسی می­تواند نقش محوری در علت­شناختی و حفظ اختلال عملکردی جنسی ایفا کند. در نتیجه آموزش روانی گاهی اوقات باعث بهبود سریع در چند جلسه­ی اول می­شود. همچنین از تصاویر یا دیاگرام­های اندام تناسلی مرد و زن جهت افزایش آگاهی بهتر بیماران از آناتومی انسان می­توانیم استفاده کنیم. اطلاعات در مورد احتمال خطر در سکس حفاظت نشده و بیماری­های منتقله از راه جنسی بسیار مهم بوده و در همه­ی موارد می­بایستی به صورت روتین ارائه شود. متاسفانه بازآموزی بیماران برای عملکرد جنسی بهنجار همیشه آسان نیست. ما در فرهنگی زندگی می­کنیم که افسانه­هایی را در مورد عملکرد جنسی پرورش می­دهد، بنابراین باورهای غلط بیماران و انتظارات غیر واقع­بینانه گاهی اوقات قاطعانه وارد درمان شده و به تغییر مقاوم هستند . مجموعه افسانه­های رایج در مورد مسائل جنسی مرد و زن عبارتند از:

افسانه­ هایی در مورد امور جنسی مرد

  •  یک مرد واقعی از نظر احساسات و برقراری ارتباطات مثل زن (زن صفت) نیست.
  • یک مرد همیشه علاقه مند و آماده سکس است.
  • یک مرد واقعی  به صورت کامل نقش خود را در سکس ایفا می­کند.
  • سکس متمرکز است بر یک آلت سفت و عملی که با آن انجام می­شود.
  • مردان به موضوعات جنسی زنان علاقه­ای ندارند.
  • مردان واقعی مشکلات جنسی ندارند.
  • هرچه بزرگتر بهتر.
  • زنان مردانی را که نتوانند به نعوظ برسند، دوست ندارند.
  • مردان می­بایستی همه­ی شب­ها سکس طولانی داشته باشند.
  • در صورتی که یک مرد بداند که ممکن است توانایی رسیدن به نعوظ را نداشته باشد، برای او درست نیست که فعالیت جنسی با همسرش را شروع کند.
  •  تمرکز کردن با شدت بیشتر روی نعوظ خود و سعی به سفت­تر کردن، بهترین راه برای رسیدن به نعوظ است.

افسانه هایی در مورد امور جنسی زن:

  • سکس فقط برای زنان زیر 30 سال است.
  • زنان نرمال در هر وعده ی سکس به ارگاسم می رسند.
  • همه زنان می­توانند چندین بار به ارگاسم برسند.
  • حاملگی و زایمان باعث کاهش پاسخ­دهی جنسی زنان می­شود.
  • زندگی جنسی یک زن با توقف قاعدگی به پایان می­رسد.
  • انواع مختلفی از ارگاسم در ارتباط با شخصیت زن وجود دارد، ارگاسم­های واژینال زنانه­تر و پخته­تر از ارگاسم­های کلیتوریال هستند.
  • یک زنی که اشکال خارجی­تر سکس را دوست ندارد سرد مزاج است.
  • زنان آبرومند با کتاب­ها یا فیلم­های شهوت­زا بر­انگیخته نمی­شوند.
  •  زنان با خصایص زنانگی بیشتر ­سکس را شروع نمی­کنند یا در طول سکس وحشی و غیر قابل کنترل می­شوند.
  • خطر مضاعف: یک زن اگر سکس نخواهد سرد مزاج است و اگر سکس بخواهد شهوت­ران است.
  •  اگر یک زن سکس را شروع نکند، به سکس علاقه­ای ندارد.

افسانه هایی در مورد مسایل جنسی مرد و  زن:

  • ما انسان­های آزادی هستیم که با سکس خیلی راحتیم.
  • هر تماسی جنسی است یا می بایستی به سکس منتهی شود.
  • سکس برابر با مقاربت است (سکس همان مقاربت است).
  • سکس خوب حتماً نیاز به ارگاسم دارد.
  • در عشق افراد باید به خودی خود بدانند که شریک­شان به چه چیزی میل دارند و سکس باید خود به خودی باشد بدون هیچ برنامه­ریزی و صحبتی و درصورتی که شما سوال کنید که شریک­تان از چه چیزی لذت می­برد دیگر رمانتیک نخواهد بود.

ما نوعاً این افسانه­ها را با زوج بررسی می­کنیم و از آنها جهت مشخص کردن این که به درستی کدام بیانیه­ها اعتقاد دارند، سوال می­کنیم. این تمرین به زوجین جهت کشف نگرش­هایشان برای عملکرد جنسی کمک کرده و علاوه بر این به درمانگر جهت شناسایی باورهای بیمار و به چالش کشیدن آن­ها در درمان کمک می­کند.

روش­ های خود­یاری­کننده

بعضی بیماران قبل از اینکه کمک پزشکی را جستجو کنند از روش­های خودکمکی استفاده می­کنند. نگرش­های خودکمکی معمولاً از طریق تجربه­ی شخصی، کتاب­ها، جستجو در اینترنت و منابع در دسترس دیگر بدست می­آورند. اثربخشی این روش­ها ناشناخته­اند و به ندرت پایدار هستند. بعضی از این روش­های رایج عبارتند از پرت کردن افکار، همچنین درگیر شدن در پیش­نوازش کوتاه، ضربه­زدن آرام، گسستگی در ضربه زدن و کناره­گیری به مدت چند لحظه. در موارد دیگر، مردان جوان با یک دوره­ی مقاوم کوتاه اغلب می­توانند تجربه­ی یک ثانیه یا بیشتر کنترل انزال را در طول مقاربت بعدی داشته باشند . بعضی مردان قبل از مقاربت جهت حساسیت­زدایی آلت و تاخیر در انزال بعدی، خودارضایی می­کنند. راهکار­های دیگر شامل خوردن الکل، استفاده از کاندوم­های ضخیم یا چند کاندوم و به کارگیری داروی بی­حسی برای استفاده در سر آلت است. بسیاری از این فنون اگرچه ابداعی هستند اما باعث کاهش لذت­های مقاربت شده و در تاخیر زمان نهان انزالی ناموفق می­باشند .

راهبردهای شناختی

راهبردهای شناختی مرتبط با درمان عبارتند از افزایش توجه مرد به احساسات جنسی­اش به خاطر پایش بهتر برپایی جسمانی و استفاده از تکنیک تمرکز حسی که به نوبه­ی خود اجازه­ی لذت بردن از احساسات جسمانی بدون نیاز به تولید برپایی جنسی را می­دهد . به عبارتی پزشک درمانگر می­بایستی به بیمار مبتلا به انزال زودرس یاد دهد که ابتدا نشانه­های افزایش برپایی جنسی را تشخیص داده و سپس یاد بگیرد که چطور سطح تهییج جنسی­اش را زیر سطوح شدیدی که باعث بازتاب انزالی می­شود، نگه دارد. مطالعات مقدماتی حاکی از این است که این دیدگاه به یک لیست انتظار در کنترل ارجحیت دارد.این تکنیک، تمرکز را روی مقاربت و ارگاسم داخل یک رابطه­ی صمیمانه جنسی به حداقل می­رساند و می­تواند به کاهش اضطراب عملکردی مرد که احتمالاً از طریق مسیرهای سمپاتیکی باعث افزایش پاسخ انزالی نارس شده، کمک می­کند .

راهبردهای رفتاری

فنون رفتاری زمانی اصلی­ترین درمان برای انزال زودرس بودند. عمده­ترین فنون رفتاری عبارتند از کنترل محرک، شروع- توقف، چلاندن، تمرکز حسی و واژن آرام.

فن کنترل محرک

بسیاری از زوج ها اشتباهاً اعتقاد دارند که عملکرد جنسی یک فرایند خودکار بوده و به چیزی بیشتر از میل شریک نیازی ندارد. آن­ها ممکن است درگیر فعالیت­های جنسی در موقعیت­های خیلی نامطلوب شوند و در مورد اینکه چرا مشکلات جنسی دارند، بینش نداشته باشند. عوامل محیطی و بین فردی مثبت برای عملکرد جنسی سالم ضروری هستند. کنترل محرک یک تکنیک درمانی است که شامل دستکاری عوامل محیطی جهت تسهیل یک رفتار یا نتیجه­ی حاصل می­باشد. در بافت سکس درمانی “کنترل محرک”مربوط به تلاشی است جهت ایجاد وضعیت­هایی که هدایتگر عملکرد جنسی سالم هستند. عوامل زیست شناختی، روانشناختی و بین فردی همگی روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارند. عوامل مثبت و منفی در هر یک از این حوزه­ها در تعامل با برپایی جنسی هستند. مثلا عوامل زیست شناختی شامل: بیماری، داروها، الکل، سیگار یا حتی چاقی و عوامل روانشناختی شامل: اعتماد به نفس، خلق، اضظراب، افکار و نگرش­ها می­باشند. عوامل بین فردی که در ترکیب با عوامل روانشناختی قرار دارند شامل جذابیت بدنی و نگرش مثبت به سوی شریک می­باشد. مجموعه عوامل مثبت و منفی شناخته شده که روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارند :

  • مجموعه عوامل روانشناختی و فیزیکی که باعث عملکرد جنسی موفقیت آمیز می­شوند:

الف- عوامل روانشناختی       

  • سلامت هیجانی خوب
  • جذب شدن به سوی شریک
  • نگرش جنسی مثبت
  • تمرکز روی لذت
  • تازگی
  • اعتماد به نفس خوب
  • محیط راحت برای سکس
  • نگرش منعطف در مورد سکس

ب- عوامل فیزیکی

  • سیگار نکشیدن
  • عدم مصرف زیاد الکل
  • عدم مصرف دارویی که روی سکس اثر داشته باشد
  • سلامت جسمانی خوب
  • تمرین­های مناسب و منظم
  • تغذیه­ی مناسب
  • مجموعه عوامل روانشناختی و فیزیکی که باعث عملکرد جنسی ناکار­آمد می­شوند:

الف– عوامل روانشناختی:

  • اختلال استرس پس از سانحه یا افسردگی
  • نگرش منفی در مورد سکس
  • تمرکز روی عملکرد
  • بر اساس عادت یا روال همیشگی
  • اعتماد به نفس ضعیف
  • محیط ناراحت برای سکس
  • نگرش خشک و محدود درمورد سکس

ب– عوامل فیزیکی

  • سیگار کشیدن
  • مصرف خیلی زیاد الکل
  • داروهای ضد افسردگی
  • سلامت جسمانی ضعیف
  • مشکلات جریان خون و قلب
  • دیابت

اولین هدف با توجه به “کنترل محرک” کمک به زوج جهت ارزش قائل شدن به شرایط خاصی که عملکرد جنسی سالم در آن رخ می­دهد. علاوه بر این مشخص شده که یک مشکل پزشکی (مثل فشار خون) ممکن است فرد را در احتمال خطر مشکلات جنسی قرار دهد اما با شرایط روانشناختی و بین فردی مثبت ممکن است عملکرد شخص بدون مشکل باشد. هر عضو یک زوج می­تواند شرایط یا عواملی را که به طور مثبت روی برپایی و عملکرد جنسی اش تاثیر می­گذارد فهرست کند. شخص ممکن است عواملی از قبیل نشستن، زمان روزانه­ی خلقش (اوقاتی در روز که شخص خلق خوبی برای انچام فعالیت دارد)، خلق شریک، یا جو (با موزیک، با شمع، با لباس خواب) را فهرست کند. سپس زوج حتی می­توانند روی افزایش تعداد عوامل مثبت در هر رابط جنسی کار کنند و حتی می­توانند جهت مشخص کردن عوامل تاثیر­گذار منفی در عملکرد جنسی اقدام کنند. عوامل منفی از قبیل باورهای غلط شرایط محیطی ضعیف یا بد و نگرانی­های مرتبط با عملکرد ممکن است در بافت سکس درمانی مورد توجه  قرار گیرند.

درمانگر همراه زوج تاثیر عوامل مثبت و منفی را شناخته شده را روی عملکرد جنسی بررسی کرده و به عنوان تکلیف در این تکنیک از آن­ها می­خواهد که تمام عوامل و محرک های مثبت و منفی را قبل از سکس، حین سکس و حتی بعد از سکس لیست کرده و در جلسات درمانی به مرور و بحث در مورد آن ها بپردازند. دو روش شروع- توقف و چلاندن بر مبنای این عقیده استوارند که انزال زودرس به خاطر شکست مرد در توجه کافی به سطوح پیش­ارگاسمی تنش جنسی رخ می­دهد. به علاوه اقدامات ممکن است جهت تضعیف ارتباطات محرک- پاسخ، با در معرض قرار گرفتن بیمار به صورت تدریجی تحت تحریک شدیدتر و طولانی­تر به صورت پیشرونده باشد. همچنین حفظ و نگهداری شدت و مدت محرک می­بایستی درست زیر شدت آستانه­ی پاسخ باشد. زوج­هایی که احساس می­کنند با دخول واژنی راحت هستند، درمانگر جنسی می­تواند فن واژن بی­حرکت را به آن­ها آموزش دهد. در این فن زمانی که مرد تشخیص می­دهد نقطه­ی انزال نزدیک است، شریک جنسی موقتاً حرکت را در طول مقاربت متوقف می­کند و زمانی که مرد اعلام می­کند دوباره کنترل را به دست گرفته، مقاربت شروع می­شود. متاسفانه بیشتر مردان بهبود پایداری را با استفاده از این فنون نشان ندادند.

روش ­شروع- توقف

این روش  مخصوصاً به مرد اجازه می­دهد که از احساسات هشدار دهنده­اش آگاه شود تا این که ضمن لذت بردن از فرایند عملکرد جنسی بتواند مدت زمان نهان انزالی را کنترل کند. در مسیر رسیدن به این هدف 8 مرحله تمرین ارائه می­شود:

  • از مرد خواسته شود به پشت دراز بکشد و شریک جنسی­اش آلت او را با دست خشک مالش دهد. ضمن این که او به احساسات شهوانی آلتش توجه کند و زمانی که حس می­کند ارگاسمش نزدیک است یا قبل از این که به نقطه­ی اجتناب­ناپذیر انزال برسد شریک جنسی مالش و نوازش را متوقف می­کند و اجازه می­دهد که احساسات شهوانی مرد تا حدی از بین برود ( نه به اندازه­ای که طولانی باشد و مرد حالت نعوظ خود را از دست بدهد).
  • دومین تمرین مستلزم تکرار اولین تمرین است فقط این بار شریک جنسی آلت مرد را با استفاده از ماده­ی لغزنده­ی آبکی مالش می­دهد. ماده­ی لغزنده برای افزایش سطح حساسیت جهت آمادگی بیشتر مرد برای مقاربت به کار می­رود.
  • سومین تمرین تحریک آلتی آرام- سریع نامیده می­شود. شریک جنسی آلت مرد را تا زمانی که به سطح فوق­العاده بالایی از تهییج جنسی برسد مالش می­دهد و سپس عمل مالش را آرام می­کند تا این که کاملاً متوقف می­کند.
  • چهارمین تمرین مستلزم این است که شریک جنسی آلت مرد را به طور پیوسته در سطح فوق­العاده بالای تهییج جنسی مالش دهد و این کار را متوقف نکند.
  • در طول پنجمین تمرین، شریک جنسی در بالای مرد قرار می­گیرد و از آلت مرد برای مالش واژن خود استفاده می­کند. شریک جنسی مالش را درست در نقطه­ی قبل از انزال متوقف می­کند. وضعیتی که زن در بالا قرار می­گیرد به مرد کمک می­کند که عضلات پایین بدن خود را شل کند و بهتر روی نقطه­ی اجتناب­ناپذیر انزالی تمرکز کند.
  • در ششمین تمرین شریک جنسی هنوز در بالا قرار دارد و آلت مرد را داخل واژن خود فرو می­کند اما فقط جهت حفظ و نگه­داری ارگاسم تکان می­­دهد (واژن بی­حرکت یا آمیزش بدون فشار)
  • این مرحله از تمرین همانند مرحله­ی قبل بوده با این تفاوت که شریک­ها می­توانند در وضعیت پهلو به پهلو قرار گیرند.
  • در هشتمین و آخرین تمرین مرد در بالای شریک جنسی قرار می­گیرد (وضعیت مرد در بالا) و تلمبه­های خود را سریع و آرام می­کند.

روش ­چلاندن

شریک جنسی سر آلت مرد را قبل از انزال محکم فشار داده و مدت کافی نگه می­دارد و سپس تحریک را ادامه می­دهد و نزدیک نقطه­ی انزال دوباره این کار را انجام می­دهد و منی به عقب باز می­گردد تا موقع ارگاسم دلخواه چند بار این کار انجام می­شود.

تکنیک تمرکز حسی

تکنیک تمرکز حسی به همراه توضیح منطق، آموزش و هدف از کاربرد آن. تکنیک تمرکز حسی به عنوان ابزاری برای کمک به زوجی که انگیزش و نگرش مثبت را برای انجام تکالیف جهت درمان مشکلات عملکرد جنسی دارند به کار می­رود.

عملکردهای این تکنیک برای زوج­ ها

  1. کمک به هر شریک تا از احساسات خودشان بیشتر آگاهی پیدا کنند.
  2. تمرکز روی نیازهای شخصی جهت لذت و کاهش نگرانی درباره ی مشکل یا شریک.
  3. برقراری ارتباط با نیازها، خواسته ها و امیال حسی و جنسی
  4. افزایش آگاهی از نیازهای حسی و جنسی شریک
  5. گسترش مجموعه رفتارهای حسی و صمیمانه
  6. یادگیری جهت ارزش قائل شدن برای پیش نوازش به عنوان یک هدف شروع بیش­تر از ابزاری برای پایان
  7. ایجاد تجارب ارتباطی مثبت
  8. برانگیختن میل جنسی
  9. تقویت سطح عشق، نوازش، تعهد، صمیمیت، همکاری و علاقه مندی جنسی در ارتباط صمیمانه

آمادگی برای تمرینات تمرکز حسی

قسمتی از آمادگی شامل داشتن انگیزش و نگرش مثبت درباره­ی میل به انجام تمرین می باشد. جهت تعیین آمادگی یک زوج، درمانگر تمرینات تمرکز حسی را توصیف می­کند تا از واکنش­های هر شریک اطلاع پیدا کند. در صورتی که زوج جهت انجام تمرینات منظم تمرکز حسی آماده شوند، درمانگر سوالاتی را برای مشخص کردن آمادگی زوج به طور مستقیم می­پرسد :

  • آیا هر دوتای شما آمادگی تمریناتی با لمس فیزیکی را دارید؟
  • لمس فیزیکی می­تواند حسی یا جنسی باشد. تماس حسی با یکدیگر برای تان چه معنی دارد؟
  • تماس جنسی با یکدیگر برای تان چه معنی دارد؟
  • دو مفهوم حسی و جنسی شبیه هم هستند یا متفاوت؟
  • هر دوی شما در مورد حسی یا جنسی بودنتان چگونه فکر می­کنید؟
  • تجربه­ی لذت جنسی برای شما چه معنی دارد؟
  • ارتباط برقرار کردن با احساسات و خواسته های حسی/ جنسی به طور واقعی چه معنایی دارد؟
  • آیا هر دوی شما می­توانید در مورد هرگونه پیامدهای منفی تجربه کردن لذت لمسی – جنسی فکر کنید؟
  • آیا هر دوی شما می­توانید در مورد هر راهی که ممکن است از این تمرینات اجتناب کنید فکر کنید؟

در صورتی که نگرش مثبت است، درمانگر می تواند تمرینات را ادامه دهد. به هر حال در صورتی که یک یا هر دو. شریک تردید، دو سو گرایی یا نگرش های منفی درباره ی تمرینات داشته باشند، نخست پردازش این موضوعات ضروری است. ساختار و قالب توصیف شده برای این تکنیک دو مرحله عمده دارد: حسی و جنسی

ممنوعیت مقاربت به خاطر اینکه زوج ها هستند که در درمان پیشرفت می کنند، برای موفقیت آمیز بودن تمرکز حسی، تمرینات می بایستی با نظم تدریجی و مطابق با نیازهای خاص زوج طراحی شوند، جهت اطمینان از نتیجه­ی مثبت، هرگونه فشار و اضطراب می­بایستی از وضعیت حسی و جنسی برداشته شود. بنابراین حساسیت­زدایی برای اضطراب جنسی به صورت تدریجی و منظم بوده و درمان نیاز به یک سری گام­های متعدد بر مبنای تکمیل موفقیت آمیز گام­های قبلی دارد. تمرینات به صورت خانگی حداقل سه بار در هفته انجام می­شوند. تکرار، فرصت های زیادی برای تغییر تدریجی رفتار فراهم می­کند و عادات قدیمی مرتبط با مشکلات جنسی را می­شکند. بنابراین جلسات درمانی می­بایستی به صورت هفتگی بر مبنای پایش و اصلاح تکالیف برگذار شود و درمانگر می بایستی در صورت نیاز برای روشن­سازی بین جلسات در دسترس باشد.

برای شریک ها مهم است که درک کنند تمرکز حسی به آن­ها اجازه می­دهد که فرصت­ها و موقعیت­هایی جهت بازسازی ­روابط لمسی و جنسی شان داشته باشند. زوج­ها هر بار فقط افزایش تدریجی رفتارهای خواسته شده را انجام می­دهند، بنابراین بار مسئولیت و فشارهای عملکرد حذف می­شوند. زوج­ها گاهی اوقات محدودیت در انجام تکالیف را نادیده گرفته و می­خواهند سریعتر به نتیجه برسند. در این مواقع درمانگر می­بایستی اصول زیر بنایی در محدودیت این تمرینات و ساختار درمان را بیان کرده و از خطر حرکت سریع به سمت مراحل بالاتر برایشان توضیح می­دهند. درآغاز به زوج جهت جهت اجتناب از هرگونه مقاربت و هرگونه فعالیت جنسی آموزش داده می­شود و منطق این ممانعت می­بایستی برای زوج توضیح داده شود. اجتناب از هرگونه فعالیت جنسی به ایجاد یک جو عدم توقع کمک کرده، فشار عملکرد را حذف می­کند و باعث افزایش تن آرامی می­شود. به زوج می­بایستی یادآوری کرد تکرار تماس­های لذت بخش سر انجام به افزایش ارتباط جسمی صمیمانه منجر خواهد شد.

انتقال به مقاربت

هنگامی که زوج به طور موفقیت­آمیزی چندین تلاش موفقیت آمیز تمرکز حسی را با تحریک شهوانی داشتند، درصورت تمایل می توانند به مقاربت جنسی پیشرفت کنند. همانند مراحل دیگر تمرکز حسی، مقاربت می­تواند به داخل گام­های متعددی مثل دخول، دخول بدون تلمبه زنی یا دخول بدون ارگاسم تقسیم شود. همچنین می­توان توضیح داد که مقاربت فقط یک راه داشتن سکس است و هدف نهایی سکس نیست. سری ساده­ی تکالیف تمرکز حسی به صورت زیر می­باشد (هر تکلیف می­بایستی یک تا سه بار بین جلسات و هر بار 15 تا 30 دقیقه انجام شود):

تکلیف اول- شریک­ها درحالی که لباس پوشیده­اند هر یک به دیگری ماساژ می­دهند. شخصی که ماساژ را دریافت می­کند، می­تواند درباره­ی این که چه چیزی دوست دارد و چه چیزی دوست ندارد بازخورد بدهد. هدف از این تمرین رسیدن به برپایی نیست بلکه لذت بردن از زمان باهم بودن است. زوج جهت درگیر شدن در مقاربت موافقت نمی­کنند.

تکلیف دوم–  به این گونه که هر شریک به دیگری درحالی که عریان هستند بدون تماس با اندام تناسلی و بدون مقاربت ماساژ می­دهد. شخصی که ماساژ را دریافت می­کند می­تواند در مورد این که چه چیزی دوست دارد و چه چیزی دوست ندارد بازخورد بدهد. هدف این تمرین رسیدن به برپایی نیست بلکه لذت بردن از زمان با هم بودن است.

تکلیف سوم که تکرار تکلیف جلسه قبل می­باشد.

تکلیف چهارم– هر شریک به دیگری در حالی که لخت هستند ماساژ داده و با اندام تناسلی تماس برقرار می­کنند. این بار نیز هدف رسیدن به برپایی نیست بلکه لذت بردن از زمان با هم بودن و تمرکز روی احساسات لمسی است. مقاربتی در کار نیست و هیچ تلاشی نیز به طور اختصاصی برای رسیدن به ارگاسم صورت نمی­گیرد.

تکلیف پنجم و ششم–  تکرار تکلیف چهارم است.

تکلیف هفتم– زوج درگیر فعالیت جنسی شامل دخول بدون ضربه­زدن می­شوند. هدف دخول لذت بردن از احساسات لمسی است.

تکلیف هشتم– زوج درگیر فعالیت جنسی شامل دخول با حداقل ضربه­زنی با هدف لذت بردن از احساسات لمسی می­شوند.

تکلیف نهم– ممنوعیت مقاربت برداشته می­شود و زوج درگیر فعالیت جنسی همراه با مقاربت می­شوند. هاتون گزارش کرد که 75 درصد از مردان مبتلا به انزال زودرس که به طور اولیه به فنون رفتاری پاسخ دادند، پیشرفت بلند مدتی را در پیگیری­شان نشان ندادند.ICSD  گزارش کرد که درمان­های روان­شناختی یا رفتاری برای حل مشکل انزال زودرس بعضی مردان حداقل به طور متوسطی موفقیت­­آمیز بوده­اند . عموماً در استفاده از فنون بهترین نتایج در مردانی مشاهده شده که با انگیزه، امیدوار و در یک رابطه صمیمانه­ی تک همسری پایدار با یک شریک جنسی همکاری­کننده هستند . روش­های رفتاری دیگری که توصیف شده­اند عبارتند از تشویق زوج­ها به تلاش جهت مقاربت در وضعیت­هایی که شریک جنسی در بالا یا پهلو قرار بگیرد و این وضعیت عموماً حس کنترل انزالی بیشتری را به مردان می­دهد . راه­کارهای دیگر شامل حرکت لگن به صورت حرکت چرخشی، کاهش سرعت مقاربت، تنفس عمیق و دخول آلتی سطحی­تر. همچنین پژوهشی در زمینه­ی اثربخشی فنون شناختی- رفتاری و افزایش خودکارآمدی جنسی در درمان انزال زودرس مردان درکشور ما صورت گرفته و از فنونی مثل تجسم ذهنی، تن­آرامی، چلاندن، افزایش رابطه­ی جنسی، خود گفتگوهای کنترل­کننده، خودگفتگوهای اثر­بخش، تکرار جملات جرأت­دهنده توسط همسر، افزایش رفتارهای معاشقه قبل از هم بستر ­شدن استفاده گردید و نتایج نشان داد که انزال زودرس پس از دوره­ی درمان 8 هفته­ای به طور معناداری درگروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت، رضایت از روابط زناشویی و احساس خودکا­رآمدی جنسی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت.

مدل درمان سیستمی برای زوج ­هایی مبتلا به انزال زودرس

این مدل به طور اولیه برای متخصصان بالینی است که با زوج­ها کار می­کنند و اعتقاد دارند که اختلالات جنسی اغلب به صورت پیچیده در ارتباط با پویایی­ها یا علایم غیرجنسی در یک رابطه هستند. مدل سیستمی برای زوج­هایی که تنوع وسیعی از علایم را دارند می­تواند مورد استفاده قرار گیرد و برای زوج­هایی مبتلا به اختلالات جنسی مثل انزال زودرس ، اختلال نعوظی و میل جنسی کم­کار موثر شناخته شده است . مدل سیستمی، جنبه­های تعارض روان­تحلیلی و کار با خانواده اصلی در قالب روان­پویشی را با اصول اولیه و پایه در سکس­درمانی ترکیب می­کند. هدف روان­درمانی مخصوصاً برای هر شریک، تلاش به سمت کشف و حل تمام تعارضات ناهشیار که ریشه در خانواده اصلی دارد و می­تواند مسئول بسیاری از پویایی­ها و علایم زیر بنایی جنسی و غیر جنسی در زوج­ها باشد. اختلالات جنسی مثل انزال زودرس می­­تواند علامت تعارض­های روان­شناختی نشات گرفته از خانواده اصلی باشد . زمانی که این تعارضات درونی شوند می­تواند از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و به صورت علایم یکسان یا متفاوت تظاهر پیدا کنند.

بوئن این فرایند را به عنوان فرایند انتقال چند نسلی معرفی کرد و فرض کرد که بیشترین تاثیر خانواده اصلی روی فرد کاهش تمایز خود فرد است و بنابراین بیشتر تعارضات افراد به صورت علامتی است. در حالی که تمرینات درمانی پیش می­رود متخصص بالینی به هر شریک کمک می­کند تا هرگونه تعارض­های فردی که ممکن است مسئول علامت انزال زودرس باشد را کشف کند. آشکارسازی این تعارض­ها و کارکردن روی آن­ها به افزایش سطح تمایز از خانواده اصلی کمک می­کند و این به نوبه­ی خود اجازه­ی حل تعارضات و کاهش پویایی­های جنسی و غیر جنسی یا علایم موجود در زوج را می­دهد. مشکل اصلی حل تعارضات در این واقعیت قرار دارد که راه حل واقعی یک تعارض شامل ناکامی هر دو طرف از یک تعارض است. دست­آورد یک طرف مستلزم از دست دادن در طرف دیگر است و به نظر می­رسد که شریک­ها این عقیده را قبول ندارند و زمان و انرژی فوق العاده زیادی را صرف تلاش جهت یافتن راهی می­کنند که همه چیز را داشته باشند. حتی بعد از این که تعارضشان برایشان آشکار شد از این می­ترسند که تغییر کار را بدتر کند. خاتمه درمان نیز در مدل سیستمی تصمیمی است که توسط زوج و متخصص بالینی با هم گرفته می­شود. فرایند خاتمه درمان ممکن است یک یا چند جلسه طول بکشد و می­توان به زوج گفت که جلسات بیشتر شانس بازگشت به مشکل را کمتر خواهد کرد.

بازتوانی عضله­ کف لگن

تمرینات تقویت عضله­ی پوبکوکوکسی جووس با تمرینات کگل صورت می­گیرد. بازتوانی عضلات کف لگن هم با تمرینات کگل و هم با الکتروتراپی و بازخورد زیستی به عنوان رویکردی است که به بیمار اجازه­ی آشنایی بیشر با بدنش را می­دهد و به عنوان یک تکنیک تنش زدایی نیز به کار می­رود. بنابراین نقش مهمی را در درمان چند بُعدی دارد.

  • آموزش مکان آناتومیک و شناسایی عضله­ی پوبکوکوکسی جووس
  • نحوه ارائه­ی تمرینات تقویت عضله (زمانی که بیمار مکان دقیق عضله و کار آن را یاد گرفت تمرینات تقویت ارائه می­شود) به صورت زیر می­باشد:
  • ماهیچه های اطراف مقعد و پیش­آبراه را در آن واحد سفت کرده و جمع کنید و آن­ها را به سمت داخل بالا بکشید. سعی کنید این انقباض را قویاً نگه دارید و تا شماره 5 بشمارید، سپس به آرامی انقباض را رها کنید و به مدت چند ثانیه راحت باشید. شما در این حالت می­بایستی احساس واضحی از شل شدن داشته باشید.
  • تکرار (فشردن و بلند کردن) و شل کردن. مهم است که بین هر انقباض خود را در وضعیت راحتی قرار دهید. درصورتی که نگه­داری انقباض تا 5 ثانیه برایتان آسان است می توانید تا 10 ثانیه آن را افزایش دهید.
  • هر تعداد بیشتری که توانایی دارید می توانید فشردن را افزایش دهید و تا 8 الی 10 بار انجام دهید. هر انقباض را به صورت قوی، آرام و کنترل شده محکم نگه دارید.
  • اکنون 5 تا 10 انقباض کوتاه، سریع اما قوی انجام دهید. عضلات مورد نظر را بالا بکشید و سریع شل کنید.
  • این تمرینات را به صورت روزانه حد اقل 4 الی 5 بار در روز انجام دهید. علاوه بر این در وضعیت­هایی مختلفی از قبیل دراز کش، نشسته، ایستاده و حتی در حین راه رفتن می­توانید این تمرینات را انجام دهید.

در حین انجام این تمرینات: نفس خود را حبس نکنید، عضلات مربوطه را به سمت پایین هل ندهید و در عوض به سمت بالا فشار دهید و بالا ببرید، شکم، باسن­ها و ران­های خود را محکم نکنید.

در نتیجه گیری کلی این فصل می­توان بیان کرد که نظریه­های مذکور در رابطه با علل انزال زودرس به عوامل زیست­شناختی/ فیزیولوژیکی، علل روان­شناختی فردی (خشم، ناکامی، کاهش اطمینان به خود، بی­اعتمادی، تصویر بدنی منفی، فشار روانی/ اجتماعی، اضطراب، تجارب جنسی اولیه ناخوشایند، عدم هوشیاری و درک ناکافی از احساسات پیش ارگاسمی، عوامل مرتبط با زوج و موضوعات رابطه­ای از قبیل تفکرات معیوب و نقص در برقراری ارتباط به دلیل این تفکرات، عوامل جسمانی مثل ضعیف بود عضلات کف لگن در کنترل ارادی انزال اشاره داشتند. هدف این پژوهش تدوین بسته درمانی بر مبنای پذیرش و استفاده از تمامی نظریه­های مذکور و به کارگیری فنون درمانی همراه با ادغام آن­ها برای دست­کاری در تک تک عواملی که می­­توانند باعث ایجاد وضعیتی به نام انزال زودرس در زوج شوند. به عبارتی هدف ادغام رویکردهای درمانی مختلف بر مبنای نظریه­های متعددی تحت عنوان تدوین بسته درمانی چندبُعدی غیرداروئی و مقایسه اثربخشی آن با درمان داروئی است.

منبع

فیروزی، آرمین(1392)، تدوین بسته ی درمانی چند بعدی غیرداروئی و مقایسه اثربخشی آن با درمان دارویی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، روان شناسی بالینی،دانشگاه خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0