روان درمانی گروهی براعضای گروه

گروه‌درماني يا روان‌درماني گروهي، به معناي به کار بردن روش‌هاي روان‌درماني بر روي يک گروه، به منظور بهره‌گيري از تاثير متقابل اعضاي گروه بر همديگر است. گروه‌درماني ممکن است به تنهايي يا توام با روان‌درماني فردي و ساير انواع درمان‌هاي روان‌پزشکي مورد استفاده قرار ‌گيرد. گروه‌درماني حمايتي نيز مثل روان‌درماني‌هاي فردي بر نظريه‌هاي متعدد مبتني است. گروه‌ها از انواعي که بر حمايت و بالا بردن مهارت‌هاي اجتماعي تاکيد مي‌کنند، تا آن‌ها که بر رفع علايم خاص تاکيد مي‌کنند و آن‌هايي که به تعارض‌هاي درون‌رواني حل نشده مي‌پردازند، تفاوت مي‌کنند. تمرکز ممکن است بر فردي خاص در گروه يا تعامل بين افراد گروه يا کل گروه باشد و ممکن است حل مسايل فردي يا گروهي مطرح  باشد.

روان درماني حمايتي گروهي

روان درماني چيست؟

روان درماني به شيوه هايي گفته مي شود كه در آن مشكلات رواني و عاطفي از طريق بيان مشكلات به يك درمانگروگفتگوبااودرمان مي گردد. رواندرمانگربشناخت شما ازخود،بهتر شدن توانايي مقابله تان كمك ميكند.

سابقه فرهنگي – تاريخي روان درماني

بقراط، روان درماني علمي- تجربي را از پيش خبر داده بود. اين روش از اواسط قرن هيجده بطور مستمر در دنياي غرب مورد استفاده قرار داشته است. آنتوان مسمر،  نخستين کسي بود که روش درماني خود را استفاده علمي از خواب مصنوعي حيوان ناميد. با آن که نظريه‌هاي او بي‌اعتبار قلمداد شدند، روان درماني علمي- تجربي به شکل هيپنوتيزم ادامه يافت و بعد به لطف نبوغ فرويد، از شهرتي همگاني برخوردار گرديد. در دهه‌هاي اخير روان درماني علمي- تجربي با استفاده از نظريه‌هاي پاولف  و اسکنير، و نظريه‌هاي شناختي بيش از پيش گسترش يافته است .

منبع

اسماعیلی زاده،سمیه(1393)،اثربخشی رواندرمانی حمایتی گروهی برامیدبه زندگی کودکان سرطانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0