رهبری در مدارس

رهبری ، فراگرد تأثیر اجتماعی است که هم ازعناصر عاطفی وهم ازعناصر عقلانی تشکیل شده است . رهبرومدیر به افرادی گفته می شود که صاحب موقعیتی هستند که در انتظار اعمال رهبری می رود . به نظر می رسد که شخصیت ، انگیزه ونشانه های مهارت ، به طورسیستماتیک بارهبری در مدارس مرتبط است .

عامل موقعیتی مهم دررهبری آموزشی عبارت از : محیط ،نقش های رهبر ، ویژگی های زیردستانو مشخصات سازمان می باشد . رفتارهای  ؛ وظیفه مدار ، رابطه مدار و تغییر مدار   انواع بنیادین رفتار رهبر می باشند .

اثربخشی رهبررا می توان متشکل ازسه بعد: شخصی،سازمانی و فردی تصور کرد. هم رهبرو هم طرفدارانش عاملان کلیدی برای ایجاد یک رابطه فرهمند محسوب می شوند .

ازآنجا که رهبری به عنوان تکیه گاه عمل کرده ،درمواقع تغییر راهنمایی کرده ومسئول اثربخشی سازمانها می باشند مهم هستند . رهبران تحول گرا از نفوذ ایده آل انگیزه الهام بخش ، تحریک عقلانی و ملاحظات فردی برای تغییر مدارس خود استفاده می کنند.  تربیت رهبران بالقوه، انتخاب مدیران جدید، تغییر مدیران ( جانشینی) ، مهندسی موقعیت و دگرگونی فرهنگ سازمانی روشهای اصلاح مدارس هستند .

توماس هوئر  ،  جلوگاه قدرت رهبری آموزشی رادر توانمند سازی معلمان می بیند . رهبری آموزشی برای انجام وظایف خود ، بویژه  نیاز داردتا چشم انداز روشنی از اهداف  آموزشی و نحوه دستیابی به آنها داشته باشد وآن را فراروی معلمان بگشاید .

مدیریت مدرسه یک رهبری آموزشی است که موفقیت تمام دانش آموزان رااز طریق موارد ذیل به انجام می رساند :

  1. تسهیل پیشرفت و تقسیم بندی کارها با بکارگیری دیدگاهی که مورد تأیید و حمایت کلیه کسانی است که در ارتباط با مدارس هستند .
  2. حمایت ازرشدو تداوم فرهنگ مدرسه وبرنامه آموزشی که هادی یادگیری دانش آموزان ورشد حرفه ای کارکنان باشد .
  3. مدیریت مناسب سازمان ، عملیات ومنابع مالی وانسانی جهت محیطی باکارآیی بالا ویادگیری موثر .
  4. همکاری با خانواده ها واولیای مدرسه ، دادن پاسخ مناسب به موارد مورد علاقه آنها ، برطرف نمودن نیازهای آنها و بسیج منابعی که در مدرسه است .
  5. با درستی وصداقت ، شفافیت وعدالت فتار نمودن وبه کار بردن روش های اخلاقی .
  6. درک وپاسخگویی به محتوای فرهنگی ، قانونی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فشارهای سیاسی

وهمچنین تأثیر گذاری برروی آنها یکی از وظایف اصلی رهبران آموزشی ،  تضمین کیفیت دایمی برای انجام  فعالیت ها در سطح مدرسه است .  این هدف با استقرار نظام پایش و ارزشیابی عملی می شود . راتون ، نیز نظام پایش کیفیت را اقدامی اساسی درجهت هدایت  یادگیری درمدرسه تلقی می کند که براساس نتایج آن ، برنامه های مداخله ای مدرسه برای بهبود امور یادگیری دانش آموزان سازمان می یابد .

منبع

ابوالحسنی،مریم(1389)، رضایتمندی دانش آموزان، اولیاء و  کارکنان از عملکرد مدارس متوسطه نظری دخترانه هیات امنایی و مدارس عادی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی گرمسار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0