رضایتمندی و متغیرهای وابسته

گردشگران برای بازدید از یک جاذبه یا یک مقصد هزینه‏های مادی و غیر مادی زیادی را متقبل می‏شوند؛ در نتیجه تمایل دارند که رضایت کلی خود را از ویژگی‏های یک جاذبه یا مقصد مثبت عنوان کنند. در نتیجه تحقیقات نشان می‏دهند که رویدادهای ناراضی کننده در رضایتمندی کلی گردشگر از یک مقصد یا یک جاذبه اثر معنی‏داری ندارند. اما رویدادهای ناراضی کننده در احتمال بازگشت گردشگر و یا تبلیغات شفاهی وی پس از سفر اثر شدیدتری بر جای می‏گذارند.

نوواکی در مطالعه کیفیت خدمات در موزه‏ها و رضایت بازدید‏کنندگان به این نتیجه دست یافت که بیشترین انتظارات گردشگران در کیفیت خدمات پذیرایی و سرویس‏های بهداشتی بوده است. اما نکته قابل تامل در این تحقیق این است که در بررسی اثر این عوامل بر رضایتمندی گردشگر هیچ رابطه معناداری یافت نشد. در نتیجه در ادبیات موضوع، بسیاری از تحقیقاتی که به مطالعه رضایت گردشگران از یک مقصد می‏پردازند، به جای تمرکز بر رضایت آنها، بر رفتار گردشگران پس از بازدید تمرکز می‏کنند و آنرا نشانه رضایت یا نارضایتی گردشگران از یک مقصد بر می‏شمارند. در نتیجه از گردشگر درباره احتمال بازگشت به مقصد یا احتمال توصیه مقصد به دوستان و آشنایان سوال می‏کنند.

اما محققانی چون پریتچارد و هویتز معتقدند که فاکتورهای روانشناختی و میزان برآورده شدن انتظارات گردشگران، در مقایسه با رفتار گردشگران پس از بازدید از یک مقصد، نشانه‏های بهتری از رضایتمندی آنها بشمار می‏رود. محققان دیگر نیز به اهمیت بعد احساسی تجربه گردشگران توجه داشته‏اند اما روش‏های تحقیق حاضر را برای مطالعه تمام ابعاد تجربه گردشگران ناکارآمد می‏دانند. همچنین معتقدند که صنعت گردشگری در عملیاتی کردن نتایج این تحقیقات که بر پایه احساسات گردشگران استوار است، ناتوان است .

سنجش رضایتمندی

دو رویکرد متمایز به سنجش رضایتمندی وجود دارد: 1) سنجش رضایتمندی کلی، و 2) سنجش رضایتمندی از ابعاد گوناگون آن

سنجش رضایتمندی کلی

اولین رویکرد، سنجش رضایتمندی کلی، از شئ یا فرد می‏باشد. این سنجش معمولا آسان بوده و نیاز به حداقل تلاش پاسخ دهندگان دارد. با وجود این، مساله اصلی انتخاب تکنیک مناسب از میان تکنیک‏های متعدد سنجش رضایت کلی می‏باشد. معمولا از تکنیک مقیاس گذاری استفاده می‏شود. با وجود این، بحث‏های بسیاری در مورد تناسب مقیاس‏های سنجش صورت گرفته است. پیزام و همکارانش استدلال کردند که سنجش رضایتمندی باید براساس مقیاس فاصله‏ای صورت گیرد. دان از این نوع سنجش بعلت چولگی بالا انتقاد نمود، زیرا گردشگران ممکن است درجات مختلف رضایتمندی را با مولفه‏های متعدد تجربیات تعطیلات خود بیان کنند. تکنیک‏های دیگر سنجش مانند مصاحبه یا پرسیدن سوالات مستقیم مرتبط با رضایتمندی نیز به دلیل داشتن مسئولیت در برابر پاسخ‏های انحرافی مورد انتقاد قرار گرفته‏اند. دان این استدلال را مطرح نمود که تکنیک‏های غیر مستقیم در مقایسه با تکنیک‏های مستقیم سودمند تر هستند. مدوکس اعتبار روش‏های متعدد و مقیاس‏های سنجش رضایتمندی را مورد بررسی قرار داد. از پاسخ دهندگان خواسته شد، رضایتمندی خود را بر روی مقیاس‏های نموداری، صوری و بیان خوشی‏ها و ناخوشی‏ها (DT)، نشان دهند. بررسی‏ها ثابت کردند مقیاس‏های DT (کلامی) بهتر از گرافیکی و غیرکلامی بودند.

سنجش رضایتمندی کلی از افراد، پیچیده‏تر از سنجش رضایتمندی از اشیای فیزیکی بنظر می‏رسد. مشخصات فیزیکی مانند اندازه یا حجم را می‏توان به صورت مستقیم مشاهده و کمیت‏سنجی نمود. مشخصات روانشناختی مانند هوش یا میهمان‏نوازی باید استنباط شوند. در نتیجه، سنجش مشخصات روانشناختی افراد به میزان گسترده‏ای بستگی به ادراکات مشاهده‏کنندگان از این مشخصات دارد. تعصبات فردی  به دلیل ارزیابی متفاوت کیفیت‏های استنباطی توسط مشاهده‏گر بروز می‏کند. این تعصبات صحت سنجش را تهدید می‏نمایند.سنجش رضایتمندی از محصول گردشگری امری دشوار است چرا که محصولات گردشگری عمدتا شامل خدماتی می‏گردند که ناملموس بوده و ماهیت گذرا دارند. علاوه بر آن، سنجش رضایتمندی از عملکرد بیانگری (عاطفی) خدمات (مانند جو میهمان‏نوازی، شهرت) در مقایسه با عملکرد ابزاری خدمات (مانند سرعت،صحت) دشوارتر نیز می‏باشد.

سنجش رضایتمندی از ابعاد گوناگون

دومین رویکرد به سنجش رضایت اینست که رضایت از ابعاد گوناگون را جهت رسیدن به رضایتمندی کلی اندازه‏گیری کنیم. علاوه بر آن، از آنجائیکه محصول گردشگری ترکیبی از مولفه‏های به هم وابسته متعددی است، سنجش رضایت از محصول گردشگری قبل از هر چیزی، شناسایی مولفه‏های جداگانه این محصول و سنجش رضایت از هر مولفه را می‏طلبد. برای مثال، رضایتمندی از کل محصول گردشگری را می‏توان با سنجش رضایتمندی از تسهیلات، محیط طبیعی یا خدمات ارائه شده، تحلیل نمود. رضایتمندی از خدمات را می‏توان با سنجش رضایتمندی از عنصر بین فردی خدمات ارزیابی نمود. عنصر بین فردی خدمات را می‏توان با سنجش رضایت از تامین کنندگان جداگانه خدمات مانند راهنمایان تور، فروشندگان مغازه‏ها، گارسون‏ها و ماموران گمرک و خصوصیات آنها مانند مودب بودن، رفتار دوستانه و حرفه‏ای بودن مورد تحلیل قرار داد. برای مثال، رضایت از راهنمای تور را می‏توان با رضایتمندی از دانش راهنمای تور از محیط تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی، آگاهی از فرهنگ در حال بازدید و فرهنگ بازدیدکننده، مهارت‏های سازمانی و ارتباطاتی سنجید. همانگونه که هوگ اشاره کرد، رضایتمندی مفهومی چند وجهی دارد .

چرا رضایت مشتری را اندازه‏گیری می‏کنیم

همانطور که جذب مشتری جدید پرهزینه است، حفظ مشتری‏های موجود نیز خیلی سودده می‏باشد. در دهه 1990 بسیاری از سازمان‏ها با استفاده از برنامه‏های وفاداری به این حقیقت پی برده‏اند.بهترین برنامه وفاداری، رضایت مشتری است که به وسیله انجام بهترین عمل در زمینه‏ای که برای مشتری مهم است، به دست می‏آید. دیگر برنامه‏های وفاداری از قبیل نمونه‏های رایگان، جوایز و غیره تنها موجب تفاوت‏هایی جزئی و کم اهمیت می‏شوند. توجیه اساسی برای اندازه گیری رضایت مشتری، فراهم آوردن اطلاعاتی است که مدیران را قادر سازد تا تصمیمات صحیحی را جهت به حداکثر رساندن رضایت مشتری‏ها اتخاذ نمایند و در نتیجه موجب بهبود حفظ مشتری‏ها شوند.بدون اندازه‏گیری صحیح و دقیق رضایت مشتری، احتمال کمی برای مدیریت وجود دارد که بتواند تصمیمات صحیحی جهت بهبود‏های فزاینده‏ای که در حفظ مشتری مورد نیاز است اتخاذ کند. همانطور که تاکنون دیده‏ایم، موفقیت همیشه متکی بر انجام بهترین عمل در مورد آنچه که برای مشتری‏ها ضروری است می‏باشد.

تاریخچه اندازه‏گیری رضایت مشتری

ریشه و اصل اندازه گیری رضایت مشتری، به حرکت‏های جهانی صنعت در جهت پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع بر‏می‏گردد. یعنی زمانی که پیشگامان مدیریت کیفیت جامع روی پارامترهای کاربردی رضایت جهت طراحی و تولید متمرکز شدند. از طرفی دکتر دمینگ ،یکی از مدیران عالی کیفیت، در راستای کمک به بهبود محصولات تولید کنندگان، متوجه شد که معیارهای کیفیت (قابلیت انطباق با مشخصه‏ها یا دستیابی به اهداف کیفی داخلی) ضعیف می‏باشند و تنها در صورتی می‏توان به اهداف کیفی موردنظر دست یافت که این معیارها مرتبط با نیازهای مشتری بوده و توسط مشتری قابل درک باشند. دمینگ و جوران، نظر مشتری را به عنوان یکی از ورودی‏های اصلی جهت طراحی مستقیم محصول و بهبود آن می‏بینند. در این زمینه تحقیقاتی مانند کشف دلائل نارضایتی و کسب اطلاعات در زمیته پیش بینی عکس‏العمل مصرف کننده در قبال تغییر در محصول را به عنوان یک عامل بسیار مفید و کارا در نظر می‏گیرند.برای درک میزان اهمیت رضایت مشتری برای گروه‏ها و سازمان‏های مختلف مروری بر تاریخچه این موضوع انجام می‏دهیم.

سال 1965: کاردازو یکی از اولین آکادمی‏های بازاریابی، تحقیقاتی را در زمینه رضایت مشتری انجام داد.

سال 1969: هوارد و جدیش‏شت مدلی را به همراه اصول بنیادین رضایت مشتری انجام دادند. این فعالیت‏ها به موازات فعالیت‏هایی در زمینه بررسی رفتار خرید انجام می‏شد.

سال 1981: الیور با تمرکز روی اصول تئوری رضایت مشتری (میزان انتظار مشتری و نامنطبق بودن محصول) مدلی را ارائه داد.

سال 1987: کنگره ایالات متحده، در زمینه کاهش کیفیت محصولات و خدمات ساخت آمریکا هشدار داد و تصمیم گرفت که شرکت‏ها را برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت تشویق نماید. بعد از جایزه صاحب نام دمینگ در مورد کیفیت، جایزه‏ای تحت عنوان جایزه ملی کیفیت مالکولم بالدریج پایه‏گذاری شد. جایزه به نام وزیر سابق بازرگانی نامگذاری شده بود و اعطای آن به عهده موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی بود. برنامه به دنبال تشخیص دستاورد‏های اساسی در زمینه رضایت مشتری و بیان آن به عنوان یک ابزار آموزشی خوب بود. این جایزه بر پایه 7 طبقه امتیازدهی، پایه‏گذاری شده بود. قبل از سال 1995، رضایت مشتری مهمترین طبقه به حساب می‏آمد، به هر حال در سال 1995، اهمیت نتایج تجاری افزایش یافت و در ردیف رضایت مشتری قرار گرفت.

از سوی دیگر با افزایش استفاده از متد‏های مدیریت کیفیت در شرکت‏ها در انتهای دهه 70 و ادامه آن در دهه 80 میلادی، کلیه شرکت‏ها ارتباط بین رضایت مشتری و سودآوری را پذیرفته بودند و رضایت مشتری و کیفیت بالا به عنوان عناصر ضروری سودآوری شناخته شده بودند. زیرا افزایش کیفیت محصولات باعث طولانی کردن دوره وفاداری مشتریان به شرکت و یا افزایش سود آنها می‏شد. لازم به توضیح است که بدون وجود مدلی که برنامه‏های کیفیت را با میزان سودآوری شرکت مرتبط سازد، شناسائی فعالیت‏های کیفی که بیشترین اثر را بر روی سودآوری دارند غیر ممکن می‏باشد .

اهداف سنجش رضایت مشتری

سنجش رضایت مشتری می‏تواند اهداف متعددی را پیگیری کند که اهم آنها عبارتند از:

شناسایی علل رضایت مشتری: سنجش رضایت مشتری سازمان را قادر می‏سازد که عوامل اصلی مسبب رضایت مشتری را مشخص کند. از این طریق سازمان قادر خواهد بود که تاثیر عملکرد خود را از جنبه‏های مختلف همچون بهبود مهارت کارکنان، بهبود کیفیت محصول، ارائه خدمات قابل اطمینان و غیره بر رضایت مشتری  مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه آن را مبنایی جهت تصمیم‏گیری‏ها برای اجرای برنامه‏های مدیریت کیفیت در سطح سازمان قرار دهد.

شناسایی پیامدهای رضایت مشتری: یکی از اهداف عمده سنجش رضایت مشتری دستیابی به وسیله‏ای برای پیش‏بینی سودآوری سازمان متناسب با میزان رضایت مشتریان از محصول یا خدمت عرضه شده به آنان می‏باشد. تمایل به خرید مجدد محصول و عدم رغبت برای مراجعه به سایر تامین‏کنندگان از جمله پیامدهای رضایت مشتری می‏باشد.

ایجاد مدل رضایت مشتری: شناسایی علل رضایت مشتری و شناسایی پیامدهای رضایت مشتری به سازمان کمک می‏کند تا برای رضایت مشتریان خود مدل مناسبی را با توجه به متغیرهای درون‏سازمانی و برون‏سازمانی ایجاد کند.

قابلیت مقایسه نتایج: نتایج حاصل از سنجش رضایت مشتری باید به گونه‏ای باشد که قابل مقایسه با نتایج سنجش سایر سازمان‏های همانند باشد. بنابراین مدل رضایت مشتری سازمان باید تا حد امکان استاندارد سازی شود .

روش‏های اندازه‏گیری رضایت مشتری

بطور کلی روش‏های اندازه‏گیری رضایت مشتریان را می‏توان به دو دسته عمده تقسیم نمود:

  • روش‏های عینی (Objective models)
  • روش‏های نظری یا مفهومی (Subjective models)

روش‏های عینی روش‏هایی هستند که از طریق اندازه‏گیری شاخص‏هایی که کاملا با رضایت مشتری همبسته هستند بطور مستقیم به اندازه‏گیری میزان رضایت مشتریان می‏پردازد. اعتبار و صحت این مدل‏ها با شک و تردید همراه است. بنابراین از این روش‏ها کمتر برای اندازه‏گیری رضایت مشتری استفاده می‏گردد. برای مثال می‏توان میزان فروش سالیانه شرکت را به عنوان شاخصی از میزان رضایت مشتریان سازمان تعبیر نمود. اما همانطور که می‏دانیم، مقدار فروش سالیانه یک سازمان تحت تاثیر شرایط اقتصادی بازار، نحوه عملکرد رقبا و بسیاری از عوامل دیگر قرار دارد. به همین دلیل نمی‏توان میزان فروش سالانه را به عنوان یک شاخص نیرومند برای تعیین میزان رضایت مشتریان به‏کار برد.در مقابل، روش‏های نظری یا مفهومی با استفاده از نظریات مشتریان به‏طور غیر مستقیم رضایتمندی آنان را اندازه می‏گیرند. به همین دلیل اعتبار روش‏های نظری به مراتب بیش از روش‏های عینی می‏باشد. روش‏های نظری خود به دو دسته روش‏های “رویدادگرا” و روش‏های “مشخصه‏گرا” تقسیم می‏شوند.

مزایای رضایت مشتری

مهم‏ترین دلیل انجام هر عملی در تجارت این است که این عمل منجر به افزایش سوددهی خواهد شد. اندازه‏گیری رضایت مشتری و اقدام مناسب نسبت به نتایج آن منجر به افزایش سوددهی خواهد شد. مطمئن‏ترین راه موفقیت برای اکثر سازمان‏ها (در هر دو بخش خصوصی و عمومی) این است که به انجام بهترین عمل نسبت به آنچه که برای اکثر مشتری‏ها مهم است، بپردازند. نرخ‏های حفظ مشتری بهبود خواهد یافت و مشتری‏ها نیز برای محصول یا خدمتی که منطبق با نیازهای آنان است، پرداخت بیشتری می‏کنند. یک مطالعه در زمینه تاثیر منفعتی استراتژی‏های بازاریابی (PIMS) به این نتیجه رسیده است که شرکت‏هایی که دارای نرخ بالایی از خدمت به مشتری هستند، به طور متوسط 9 درصد بیشتر از آنهایی که دارای نرخ پائینی هستند، مطالبه می‏کنند. به علاوه، تاثیر منفعتی استراتژی‏های بازاریابی بیانگر آن است که 50 درصد کاهش در نرخ زوال مشتری، موجب 25 تا 85 درصد افزایش در سود خواهد شد.

همانگونه که شکل فوق نشان می‏دهد، رضایت مشتری مزایای زیادی برای شرکت ایجاد می‏کندو سطوح بالاتر از رضایت مشتریان، منجر به وفاداری مشتریان می‏شود. حفظ مشتریان خوب در بلند مدت نسبت به جلب مستمر مشتریان جدید، برای جایگزینی مشتریانی که با شرکت قطع رابطه کرده‏اند، سودمندتر است. مشتریانی که رضایت زیادی از سازمان دارند، تجربیات مثبت خود را برای دیگران بیان می‏کنند و به این ترتیب وسیله تبلیغ برای سازمان می‏شوند که در نتیجه هزینه جذب مشتریان جدید را کاهش می‏دهند. این مطلب بویژه برای ارائه دهندگان خدمات حرفه‏ای بسیار مهم است؛ زیرا شهرت و خوش نامی آنها و بیان مزایا و نکات مثبت آنها از سوی دیگران منبع اطلاعات کلیدی برای مشتریان جدید است. رضایت بالای مشتریان نوعی بیمه در برابر اشتباهات احتمالی مؤسسه است، که در نتیجه تغییرات مرتبط با تولید خدمات، وقوع آنها اجتناب ناپذیر است. مشتریان دائمی در مواجهه با چنین موقعیتهایی اغماض بیشتری دارند؛ زیرا به دلیل تجربیات خوشایند قبلی، اشتباهات اندک و گهگاه سازمان را براحتی نادیده می‏گیرند و با بروز هرگونه اشتباه غیر عمدی به سمت رقبا نمی‏روند. بنابراین عجیب نیست که جلب رضایت مشتریان مهم‏ترین وظیفه سازمانها و مؤسسات قلمداد شود؛ زیرا ارتباط مستقیمی با حفظ مشتری، سهم بازار و منافع سازمان دارد.

منبع

آشتیانی ، طاهره(1393)، اولویت‏بندی شاخص‏های ارزیابی رضایتمندی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0