رشته روانشناسی + معرفی مشاغل این رشته در سطح کارشناسی

رشته روانشناسی + معرفی مشاغل این رشته در سطح کارشناسی

زمانی که با یک روانشناس آشنا هستید یا در سطح کارشناسی این رشته تحصیل کرده‌اید، می‌توانید در جایگاه نماینده‌ فروش و مشاغل مربوط به بازاریابی فعالیت کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته روانشناسی از جمله ۵ رشته‌ مهم و پرطرفدار دانشگاهی در دنیا محسوب می شود و پس فارغ التحصیلی مشاغل گوناگونی را می توان انتخاب کرد که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی این مشاغل بپردازد.

معرفی رشته روانشناسی

رشته روانشناسی، رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته منزوی و متاسفانه به باور بعضی غیر ضروری! زندگی؛ یعنی نحوه درک و فهم ما از محیط و عکس‌العمل و رفتار ما در برابر آن.

روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط توسط موجود زنده یعنی ما و چگونگی رفتار در شرایط خاص می‌پردازد؛ گرچه موجود زنده شامل غیر انسان هم می‌شود، ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

مشاغل رشته روانشناسی

 موضوعات و مباحث روانشناسی موردعلاقه‌ بیشتر افراد است اما نکته اینجاست که اگر این رشته را در سطح کارشناسی بخوانیم و تا مقاطع ارشد و دکتری ادامه ندهیم، چه مشاغل مناسبی برای‌مان وجود خواهد داشت؟

  • نماینده‌ فروش

وقتی با روانشناسی آشنا هستید یا در سطح کارشناسی این رشته تحصیل کرده‌اید، می‌توانید در جایگاه نماینده‌ فروش و مشاغل مربوط به بازاریابی فعالیت کنید؛ آگاهی از روابط میان‌فردی در این مشاغل به شما کمک زیادی می‌کند.

در این مشاغل باید بتوانید خوب صحبت کرده و ارتباط برقرار کنید؛ روانشناسی این توانایی و مهارت‌ها را در شما تقویت می‌کند. آگاهی از ارتباطات، روانشناسی اجتماعی و شخصیت‌شناسی بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

  • کارشناس تبلیغات

هنر متقاعد کردن دیگران مبحثی مهم در علم روانشناسی است. در تبلیغات هم هدف اصلی قانع کردن مشتری و ترغیب مخاطب است. به همین جهت، دوستانی که در سطح کارشناسی در رشته روانشناسی تحصیل کرده‌اند، با انتخاب مشاغل موجود در زمینه‌ تبلیغات می‌توانند به موفقیت دست یابند.

پس اگر در رشته روانشناسی درس خوانده‌اید و به تبلیغات هم علاقه دارید، با گذراندن دوره‌های تخصصی تبلیغات یا کارآموزی، خود را برای ورود به حوزه‌ تبلیغات آماده کنید.

  • تکنسین و مشاور روان‌پزشک

اگر معرفی رشته روانشناسی را به‌خوبی پیگیری کنید، نسبت به مشاغل متنوع و گسترده‌ای که این رشته در اختیارتان می‌گذارد، آگاه خواهید شد.

از مجموعه مشاغل مناسب برای رشته روانشناسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تکنسین و مشاور روان‌پزشک

  • تکنسین و مشاور سلامت روان

  • مددکار اجتماعی

  • مشاور توان‌بخشی

  • مشاور خانواده

در بیشتر مواقع در این شغل‌ها، فرد باید تحت‌نظر متخصصی با مدارج علمی بالاتر فعالیت کند؛ در شرح شغل این افراد اموری نظیر رسیدگی به نیاز‌های روزانه‌ی بیمار، آموزش مهارت‌های اجتماعی، هدایت جلسات درمانی وغیره وجود دارد.

  • مشاور تحصیلی و شغلی رشته روانشناسی

اگر یاری‌رساندن به دیگران برای کشف استعداد‌های بالقوه آن‌ها برای‌تان جالب است، انتخاب شغل مشاور بسیار مناسب خواهد بود. در این شغل به دیگران کمک می‌کنید تا رشته و شغل موردعلاقه و مناسب خود را پیدا کنند، شغل خود را عوض کنند  یا آمادگی برای ورود به بازار کار و تحصیل را در خود تقویت کنند.

در بعضی موارد هم مشاوران شغلی و تحصیلی به افراد ناتوان برای تقویت مهارت‌های زندگی و شغلی کمک می‌کنند  یا در آموزش مهارت‌های شغلی به دیگران کمک و راهنمایی ارائه می‌دهند.

  • افسر تحقیق و پیگیری

اگر به فعالیت در حوزه‌ پلیس جنایی علاقه دارید، همکاری با نیروی انتظامی در بخش تحقیق و پیگیری هم ایده بدی نخواهد بود؛ وظیفه‌ شما پیگیری رفتار مجرم و متهمان در مدرسه، خانه و محیط کار است. با مشاهدات رفتاری فرد باید نتایجی را در اختیار روان‌درمانگر‌ها و دادگاه قرار بدهید.

  • نویسنده

رشته روانشناسی به تقویت مهارت نوشتن هم کمک می‌کند؛ افرادی که در رشته روانشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت زیادی در نوشتن پیدا می‌کنند. از این رو می‌توانند به مشاغل مرتبط با نویسندگی  مثلا نوشتن سرمقالات در نشریات گوناگون، کارشناس تولید محتوا در بازاریابی یا نویسنده‌ تخصصی در زمینه‌ی روانشناسی هم بپردازند.

  • محقق بازار

افرادی که در حوزه‌ تحقیقات بازار فعالیت می‌کنند، امور مختلفی را سر و سامان می‌دهند، مانند مصاحبه، نظرسنجی، تفسیر داده‌ها، بررسی نتایج وغیره؛ برای این کار، تخصص افرادی که در زمینه‌ روانشناسی تحصیل کرده‌اند در روش‌شناسی‌های علمی و آماری مفید است.

  • دستیار آزمایشگاه

اگر به بخش تحقیقاتی روانشناسی علاقه‌مند باشید، دستیاری در آزمایشگاه برای بررسی تحقیقات عملی و علمی روانشناسی بسیار مناسب خواهد بود.

برای فعالیت در این حیطه می‌توانید به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، دولتی یا خصوصی که روی رفتار آدمی مطالعه می‌کنند، مراجعه کنید.

  • کارشناس خدمات عمومی و اجتماعی

با مدرک کارشناسی روانشناسی می‌توانید در مراکز خدمات عمومی و اجتماعی دولتی یا سازمان‌های مردم‌یار همکاری کنید؛ در این مراکز خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌ روانشناسی به افراد با مسائل مختلف ارائه می‌شود.

  • تدریس

با مدرک کارشناسی روانشناسی می‌توانید برای تدریس این واحد درسی در دبیرستان‌ها یا کار آموزش ابتدایی اقدام کنید. برای فعالیت به‌عنوان آموزگار باید دوره‌های تدریس و تربیت‌معلم را بگذرانید و آمادگی کار با دانش‌آموزان را در خود تقویت کنید.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

12 فروردین 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0