دسته­ بندی ارزشیابی­های آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی

با توجه به تعریف ارزشیابی، آیا هدف­های مورد­نظر تحقق یافته­اند یا نه؟ بنابراین یکی از راههای تقسیم­بندی انواع ارزشیابی­ها با توجه به هدف یا موضوع ارزشیابی است و از این لحاظ ارزشیابی­های مختلف آموزشی را می­توان در گروه­های مختلف زیر قرار داد.

ارزشیابی از دانشجویان

عمدتاً ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابی از میزان یادگیری است. استفاده از نتایج آن نه تنها برای قضاوت درباره­ی عملکرد یادگیرندگان، بلکه برای داوری درباره­ی اثر­بخشی کیفیت آموزش، روش­ها و مواد آموزشی نیز مفید هستند.

عمده­ترین ملاک قضاوت در ارزشیابی آموزشی هدف­های آموزشی از پیش تعیین شده است. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که مهمترین نوع ارزشیابی آموزشی است، تعیین می­کند که دانشجویان تا چه میزانی به هدف­های آموزشی از پیش تعیین شده رسیده­اند.

ارزشیابی از برنامه­درسی پردیس­های دانشگاه فرهنگیان

منظور از ارزشیابی از برنامه ­درسی  دانشگاه فرهنگیان این است که تعیین شود، هدف­های پیش­بینی شده در این مراکز آموزش ­عالی، چه میزان بر اساس اسناد بالا دستی مورد بازنگری قرار گرفته، چه مقدار تحقق یافته­اند و نقاط قوت و ضعف برنامه کدامند؟

ارزشیابی از برنامه­های ­درسی و مواد­آموزشی

ارزشیابی آموزشی گاهی بمنظور تعیین اثر­بخشی برنامه ­درسی یا مواد آموزشی انجام می­شود و شامل ارزشیابی ازعواملی چون روش­های آموزشی،کتابهای درسی، مواد دیداری، شنیداری وتدارکات فیزیکی و سازمانی است.

گی، ارزشیابی از برنامه ­درسی ممکن است شامل ارزشیابی از یک برنامه کامل باشد. درارزشیابی از برنامه ­درسی نیز عمده­ترین ملاک، پیشرفت تحصیلی و میزان یادگیری دانشجویان است. ملاک دیگر ارزشیابی برنامه­درسی هزینه آنهاست .

برنامه ­درسی با عوامل مختلف و آشکار و پنهان ارتباط دارد. این ارتباط و تأثیرپذیری از پارامترهای مختلف، موجب می­شوند که در همه­ی مراحل برنامه­ریزی و اجرای برنامه­ درسی، تصمیم­گیری و اقدامات انجام شده مورد ارزشیابی قرار گیرند. ارزشیابی برنامه ­درسی فرایندی است که در مورد داوری در زمینه­ی تناسب تصمیمات برنامه ­درسی بکار می­رود.

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0