نظریه بلوم در مورد پیشرفت تحصیلی

بلوم در نظریه یادگیری آموزشگاهی خود می­کوشد تا متغیرهایی که موجب تفاوت­های افراد در پیشرفت تحصیلی می­شوند را تعیین کند. وی معتقد است که اگر سه متغیری که مشخص کرده است، به دقّت مورد توجّه قرار گیرند، یادگیری در آموزشگاه­ها به بهترین وجه صورت خواهد گرفت و آموزشگاه­ها به سمت یک نظام آموزشی خالی از اشتباه قدم برخواهند داشت. این سه متغیر عبارتند از:

  • میزان تسلط دانش­آموز بر پیش نیازهای مربوط به یادگیری مورد نظر
  • میزان انگیزشی که دانش­آموز برای یادگیری دارد (یا می­تواند داشته باشد).
  • میزان تناسب روش آموزشی با شرایط و ویژگی­های دانش­آموز.

ترکیب این سه متغیر مهم با سایر متغیرهای مرتبط در نظریه­ی یادگیری آموزشگاهی بلوم در شکل زیر نشان داده شده است ،که در ادامه درباره­ی آن­ها توضیح مختصری داده می­شود.

به طور کلی عواملی که بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان تأثیر دارند را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف. عوامل فیزیولوژیکی: این عوامل شامل متغیرهای بدنی و فیزیکی یادگیرنده از جمله سوء تغذیه و سلامت جسمانی می­شود.

ب. عوامل روانشناختی: این عوامل شامل متغیرهای روانشناختی از جمله هوش، استعداد، خلاقیّت خودپنداره، عزت نفس، نگرش نسبت به مسایل آموزشی، انگیزه­ی پیشرفت، مکان کنترل و ویژگی­های شخصی دیگر می­شود.

پ. عوامل محیطی: این عوامل دربرگیرنده­ی متغیرهای بیرونی شامل پایگاه اقتصادی و اجتماعی (درآمد، تحصیلات، محل زندگی) متغیرهای مربوط به خانواده (تعداد افراد خانوار، سبک فرزندپروری والدین، ارزش های فرهنگی خانواده) و متغیرهای مربوط به محیط مدرسه (شرایط مدرسه، مدیریت مدرسه، نگرش ویژگی های معلمان، فرهنگ و جو سازمانی مدرسه) می­شود.

منبع

ندایی، علی(1394)، مقایسه استعداد خستگی، نارسایی شناختی و خشم در بین دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی با لا و پایین در مقطع تحصیلی متوسطه در نیمسال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشاسی تربیتی، دانشگاه ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0