دانشجویان به سمت کپی پیست کردن هدایت می‌شوند

دانشجویان به سمت کپی پیست کردن هدایت می‌شوند

ستادیار دانشگاه آزاد گفت: ناخودآگاه دانشجویان به سمتی پیش می‌روند که بهترین راه کپی پیست کردن پروژه‌ها است و با این کار خیلی راحت‌تر به مدرکشان می‌رسند.

فرشاد مفاخر استادیار دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد کمی تعداد دانشجویان و میزان انطباق آن با نیاز‌های جامعه اظهار کرد: زمانی نیاز داشتیم به دانشگا‌هایی که نسل یک و دو بودند و زمینه نیاز ما نیز آموزش و تحقیق بود. روسای دانشگاه در واقع مسئولیت و مدیریت دانشگاه را داشتند و آموزش ما صرفا مدرک گرفتن بود که در آن زمان جوابگوی نیاز‌ها بود.

مفاخر در ادامه با طرح این پرسش که ولی الان باید چه کنیم؟ گفت: فارغ التحصیلان کنونی دانشگاه به علت نقصی که در بازار کار وجود دارد تمایل دارند جذب هیات علمی بشوند، اما ما چه میزان به متخصص و پژوهشگر نیاز داریم؟ اگر شاخص مهم میزان نسبت محققان را به جمعیت در نظر بگیریم در کشور‌هایی مثل انگلستان و آمریکا هر هزار نفر چهار نفر محقق باید وجود داشته باشد در حالی که ۸۰ هزار هیات علمی داریم و ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم. با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان با کمبود محقق مواجه هستیم.

مفاخر گفت: افزوده شدن تعداد دانشگا‌ها لطمه‌ای به این هدف نمی‌زند بلکه مسئله زیر ساخت و هدف این دانشگاه‌ها است و اینکه بتوانیم آموزش این دانشگاه‌ها را جهت دار کنیم. شاید بهتر باشد الگو‌های دانشگاه‌های دیگر را که انجام داده و موفق شده اند را بررسی کنیم. این کشور‌های ارتباط بازار جامعه و دانشگاه را سنجش کردند و در تعداد معدود افرادی را تربیت می‌کردند که وارد بازار کار شوند این افراد در کالج‌ها آموزش می‌دیدند نه دانشگاه که مدرگ بگیرند.

مفاخر با بیان اینکه دانشجویان خیلی با استعدادی داریم گفت: دانشجویان علاقه زیادی به کار دارند، ولی زیر ساخت آن در کشور فراهم نشده است. استاد‌ها باید بتوانند به شکل مستقل با دانشجو قرارداد ببندند و همچنین باید توانمند باشند که بتوانند پروژه‌ها را انجام دهند. عملا به شکل ناخودآگاه دانشجویان به سمتی پیش می‌روند که بهترین راه کپی پیست کردن پروژه‌ها است و با این کار خیلی راحت‌تر به مدرکشان می‌رسند، در حالی که خیلی به تحصیل و کار علاقه‌مند هستند.

او ادامه داد: دانشجویان باید با صنعت ارتباط داشته باشند یکی از عوامل این ارتباط دانستن زبان انگلیسی است، ولی این موضوع خیلی در دانشگاه های ما کمرنگ شده است و مورد دیگر این که دانشجو باید دانش روز دنیا را فرا بگیرد و از تجربیات خارجی نیز استفاده کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما در کشور با کمبود محقق رو به رو به رو شده ایم، چون بسیاری از دانشجو‌های کنونی برای مدرک به دانشگاه آمده اند.

منبع: سایت خبر نگاران جوان

4 فروردین 1399

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Telegram Channel: https://t.me/bobookir

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0