جمعیت شناسی , اپیدمیولوژی , بیماری ام اس در جهان

بیماری ام اس ، درسه ناحیه قرار می گیرد :

الف ) نواحی با ریسک بالا برای بیماری ام اس در این مناطق میزان مواردی از ام اس که در یک زمان دیده می شود که به آن پری والا نس گفته می شود ، بیشتر از سی نفر در هر صد هزار نفر جمعیت است   مناطقی همچون اروپای شمالی ومرکزی تا روسیه ، شمال ایالات متحده آمریکا ، کانادا، نیوزلند واسترالیا ی جنوبی ، در این ناحیه قرار دارند .

ب) نواحی با ریسک متوسط برای بیماری ام اس : در این نواحی میزان پری والانس بیماری بین پنج تابیست وپنج در هر صد هزار نفر جمعیت است. وشامل جنوب ایالات متحده ی امریکا  ، مناطقی از روسیه از کوههای اورال تا سیبری ونیز اوکراین تمام نواحی شمال مدیترانه از اسپانیا تا اسراییل به جز ایتالیا که امروزه در زمره ی نواحی با شیوع بالا قرار گرفته است ، مناطقی از استرالیا ، نواحی مرکزی آمریکای جنوبی وجمعیت سفید پوستان آفریقا ی جنوبی می باشد .

پ) مناطقی که شیوع ام اس در آنها کم است یعنی پری والانس بیماری زیر پنج درهر صد هزار نفر جمعیت است وشامل بخش وسیعی از آسیا ، آفریقا ، نواحی کاراییب شامل مکزیک واحتمالا شمال آمریکای جنوبی ، می باشد لازم به ذکر است که مطالعه ی جمعیت شناسی بیماری ام اس در ایران در ابتدای راه بوده ونتایج هنوز مشخص نیست .

 نقش مهاجرت : دیده شده است که اگر افراد از یک ناحیه ی با ریسک بالا برای بیماری ام اس به ناحیه ی با ریسک متوسط برای این بیماری مهاجرت کنند ریسک ام اس در کشور خود را نیز با خود همراه می برند ونیز در مهاجرین از نواحی با ریسک پایین برای ام اس به کشور های با ریسک بالا احتمالا بروز بیماری بیشتر می شود چنین الگوهایی از تغیر  درشیوع ام اس در جمعیت مهاجرین هم در افریقا وهم در فلسطین اشغالی پس از مهاجرت یهودیان اروپایی به ان سر زمین وهم در مطالعه ای بر روی سر بازان امریکایی پس از ورود به خدمت سربازی وجابجا شدن از شمال کشور خود به ایالات جنوبی ویا بر عکس دیده شده است . به نظر می رسد سن بحرانی برای تغیر در ریسک بیماری حدود پانزده سالگی باشد ، یعنی افرادی که قبل از سن پانزده سالگی مهاجرت کرده اند ریسک بروز بیماری در کشور جدید مشابه بومی های متولد همان سر زمین که به ان مهاجرت کرده اند بوده است ولی در مهاجرین پس از پانزده سالگی ریسک ابتلا به بیماری در سرزمین جدید مشابه محل تولد خود بوده است . نکته جالب دیگر در این مقوله پیدایش بیماری ام اس در جزایر فارودر شمال اروپا بوده است .تاقبل از سال 1943در این جزایر سی هزار نفری که متعلق به دانمارک بوده است . هیچ موردی از بیماری ام اس وجود نداشت . پس از شروع جنگ جهانی دوم واشغال آن توسط سربازان انگلیسی در فاصله سالهای 1949-1943هفده مورد بیماری جدید شناخته شد وتا سال 1998نیز 54 مورد شناخته شده است.

 نقش فاکتور های ژنتیکی: وجود ام اس در چند عضو از یک فامیل امری شناخته شده است. در مطالعه ی دوقلوهایی که یکی از آنها بیماری ام اس را داشته اند دیده شده که در سی وچهار درصد موارد در دوقلوها ی یکسان قل دیگری هم همین بیماری را داشته است . مطالعه ی شیوع ام اس در دوقلوها نقش وراثت را در این بیماری نشان می دهد . علیرغم این یافته ها هنوز هیچ الگوی وراثت مشخصی برای این بیماری یافت نشده است . لازم به ذکر است که همه ی بیماریهای که شیوع فامیلی دارند لزوما وراثتی نیستند واین شیوع فامیلی ممکن است صرفا بیانگر در معرض یک عامل مشترک محیطی بودن باشد به عنوان مثال فلج اطفال در اعضاء یک خانواده حدود هشت  برابرنسبت به جمعیت های دیگر بیشتر دیده می شود.بیشترین زمان شروع اولین علایم بیماری در حدود سی سالگی است حدود 2/3درصد بیماران ام اس شروع بیماریشان بین بیست تا چهل سالگی است وبقیه موارد اکثرا قبل ازبیست سالگی است ودر تعداد کمی هم در سن با لا تر بروز می کند . شاید در بیمارانی که در سنین بالاتر تشخیص داده می شوند اولین علایم بیماری توسط بیمار فراموش شده باشد ویا اصولا از نظر بالینی آن قدر علایم پر سروصدا نبودند که بیمار به خاطر  بیاورد .

ام اس در کودکان به ندرت اتفاق می افتد وفقط در سه درصد تا چهار درصد همه ی موارد بیماری در اولین دهه ی زندگی رخ می دهد .  شیوع ام اس در زنان دوتاسه  برابربیشتر از مردان است ولی اهمیت این امر هنوز روشن نیست شاید زنان نسبت به حالات التهابی وتغیرات در ایمنی بدن حساس تر هستند . رابطه بیماری ام اس با زندگی در شهر وشرایط اقتصادی واجتماعی ، اگر چه به نظر می رسد که بیماری ام اس در شهر نشینان بیشتر به چشم می خورد ولی در مطالعاتی که در اروپای شمالی ، کانادا وآمریکا  انجام شده است ، نتایج متفاوت بوده است وهنوز در این رابطه نمی توان دقیقا اظهار نظر کرد . عوامل متعدد دیگری مانند سابقه اعمال جراحی ، ضربه ها وتصادفات ، بی هوشی قبل از اعمال جراحی ، در معرض حیوانات خانگی بودن ، سابقه پر شدن دندان با آمالگام حاوی جیوه ، میزان در معرض نور خورشید بودن مورد بررسی قرار گرفته اند ولی نقش این عوامل در مطالعات مختلف کاملا یکسان نبوده است .

منبع

حبیبی،اعظم(1393)، مقایسه ویژ گی های شخصیتی وسبک زندگی  در بیماران ام. اس تاثیر پذیر و عدم تاثیرپذیر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0