تقسیم آموزش عالی به ۱۰ منطقه جغرافیایی/ دانشگاه‌های در حال توسعه هر منطقه شناسایی می شود

نیاسر گفت: بر اساس طرح آمایش، آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه جغرافیایی تقسیم شده و هر منطقه تعدادی استان در بردارد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار    باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقدامات تصویب سند آمایش آموزش عالی  و اجرایی سازی تقسیم آموزش عالی کشور گفت: آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه جغرافیایی تقسیم شده که تدوین برنامه مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، یکپارچه‌سازی نظام پذیرش و سنجش دانشجو، طراحی نظام سطح‌بندی، یکپارچه‌سازی و تجمیع آموزش‌های مهارتی، کیفی‌سازی آموزش عالی و هدفمندی اشتغال و تحصیل از محور‌های اصلی این طرح و مصوبه بوده است.

وی ادامه داد: پس از تشکیل ستاد آمایش در وزارتخانه با حکم وزیر، شروع به عملیاتی کردن یک به یک این بند‌ها کرده‌ایم. بر اساس نخستین بند طرح آمایش آموزش عالی در حال حاضر، آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه جغرافیایی تقسیم شده که هر منطقه تعدادی از استان‌ها را در بردارد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: پیش از این ۹ منطقه آموزش عالی داشتیم اما با توجه به این که در طرح آمایش علوم پزشکی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شد، جهت هماهنگ شدن کلیت آموزش عالی، مناطق ذی‌ربط وزارت علوم نیز به ۱۰ منطقه افزایش یافت.

شریعتی نیاسر افزود: شناسایی دانشگاه‌های در حال توسعه هر منطقه، اقدامی دیگر در این حوزه بود که زمانی زیاد را نیز به خود اختصاص داد، برای این منظور جداولی جامع را بر اساس شاخص‌های گوناگون طراحی کرده و با امتیازدهی به دانشگاه‌ها در ذیل این شاخص‌ها به رده‌بندی از دانشگاه‌ها رسیدیم.

 آمایش آموزش عالی؛ تمرکز زدایی مدیریتی، واگذاری برخی مأموریت‌های تهران به مناطق

وی اضافه کرد: این طرح عمدتاً با توجه به سیاست تفویض اختیار صورت گرفته تا بتوانیم ضمن تمرکز زدایی مدیریتی، برخی از مأموریت‌های تهران را به مناطق واگذار کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: هدف از طرح آمایش مورد توجه قرار گرفتن ملاحظات منطقه‌ای در تدوین برنامه‌های راهبردی و طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه‌هاست تا از موازی‌کاری و همپوشانی در تدوین برنامه‌های جدید جلوگیری شود، در واقع با فراهم شدن این مقدمات می‌توان از مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها سخن گفت.

دانشگاه‌های دارای مأموریت فراملی نباید به مقاطع پایین‌تر ورود کنند

نیاسر ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مأموریت دانشگاه‌ها به چهار دسته تقسیم و با توجه به توانایی دانشگاه‌های بزرگ مأموریت فراملی برای آن‌ها تعریف خواهد شد. طبق برنامه پیش‌بینی‌شده، دانشگاه‌های مأموریت فراملی نباید به مقاطع پایین‌تر ورود کنند.

وی بیان کرد: طرح مدیریت منطقه‌ای از بخش‌های مهم طرح آمایش است و نقشی مهم در رسیدن به اهداف تعیین‌شده دارد به ویژه که موضوع مأموریت‌گرایی ذیل مدیریت منطقه‌ای دیده شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: طرح مأموریت‌گرایی از اوایل سال 95 در مراکز دانشگاهی پیاده شد، دانشگاه‌ها طبق اساسنامه و براساس برنامه راهبردی که مورد تصویب هیئت امنای شان قرار گرفته، باید روی ریل خود حرکت کرده و نباید از مدار مأموریتی‌شان خارج شوند.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

9 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0