تفاوت‎های مقابله و مکانیسم‎های دفاعی

اگرچه ممکن است نقاط همپوشی میان مقابله و مکانیسم‎های دفاعی وجود داشته باشد. اما روشن است که تفاوت‎هایی نیز میان آنها وجو دارد. مقابله و مکانیسم‎های دفاعی ممکن است به عنوان فرآیندهای خودآگاه‎یا ناخودآگاه و‎یا بر اساس عمدی‎یا غیر عمدی بودن آنها از‎یکدیگر افتراق داده شوند. دو ویژگی دیگر که گاهی اوقات تمایز بین مقابله و مکانیسم‎های دفاعی را‎ایجاد می‎کند.‎این است که آنها براساس موقعیت تعیین می‎شود و‎یا‎اینکه آنها ممکن است به صورت سلسله مراتبی مرتب شده باشند. علاوه براین‎این‎ایده وجود دارد که مقابله‎ای به سلامت جسمی‎و روانی مربوط است در حالی که دفاع به آسیب شناسی مربوط است . پژوهشگران بر‎این نکته تاکید کرده‎اند که باید بین مکانیزم‎های دفاعی و راهبردهای مقابله‎ای تمایز قائل شد.

راهبردهای مقابله‎ای نیازمند آگاهی کامل و تصمیم گیری برای مدیریت و حل موقعیت مشکل آفرین هستند؛ در حالی که مکانیزم‎های دفاعی ناهشیارانه روی می‎دهند و فقط می‎توانند با حالت هیجانی درونی تداخل کنند و تحریفی از واقعیت به وجود آورند. علاوه بر‎این، راهبردهای مقابله‎ای وابسته به موقعیت، در حالی که مکانیزم‎های دفاعی انعکاس دهنده خصوصیات نسبتا پایدار افرادند . در‎یکی از تلاش‎های پیشین جهت تمایز مقابله‎ای از ساختارهای مشابه :همانند تسلط، دفاع، وایت،مقابله‎ای را‎این چنین تعریف کرد: انطباق تحت شرایط نسبتاً دشوار. به عقیده وایت، تلاش‎های مقابله‎ای بر اساس موقعیت تعیین می‎شود و بر تدابیر انطباقی در جریان شرایط دشوار ونامعمول تأکید می‎کند. در مقابل، دفاع‎یک مکانیزم‎ایمنی است که بر محافظت در برابر اضطراب وخطر تکیه می‎کند. در نهایت، تسلط به رفتارهایی اشاره می‎کند که از تلاش‎های انطباقی موفق ناشی شده و نتیجه آن انجام وظایف است .

منبع

رنجبر،خدیجه(1392)،رابطه بین سازوکارهای دفاعی وسبک های مقابله بارضایتمندی زناشویی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0