تعيين كننده های درگيری شغلی

براي افزايش درگيری شغلی در سازمان ها به منظور بالا بردن اثربخشي سازمان بايد درباره تعيين‌كننده‌هاي درگيري شغلي نگاهي واقع بينانه و همه جانبه داشت. ديدگاه هاي مختلفي درباره درگيري شغلي وجود دارد كه واقع گرايانه ترين ديدگاه اين مفهوم را تابعي از شخصيت و فضاي سازماني مي دانند.

پژوهش دربارۀ مفهوم درگیری شغلی بر شناسایی تعیین کننده های آن متمرکز بوده است. درخصوص تعیین کننده ها سه طبقه ویژگی شخصی، ویژگی موقعیتی و بازده کار مشخص شده است. در یک مطالعه چند متغیری دربارۀ تعیین کننده های درگیری شغلی معلوم شد که ویژگی های شخصی را به دو دستۀ شخصی_ جمعیت شناختی و شخصی_ روان شناختی می توان تقسیم کرد.

به نظر می رسد که درگیری شغلی بالا ، یک ویژگی ذاتاً مطلوب کارکنان است. کارکنان دارای درگیری شغلی بالا ظاهراً  شغل شان با خیلی از هویت ها، علایق، اهداف زندگی آنان، پیوند تنگاتنگ داشته و برای آنها اهمیت دارد. کارکنان ممکن است در محیط کار در واکنش به ویژگی های خاص محیط کار یا موقعیت کاری با شغل خود درگیر شوند. همچنین، برخی از کارکنان ممکن است مجموعه ای از نیاز ها، ارزش ها و یا صفات را دارا باشند که زمینه های درگیری در شغل را فراهم آورد.

در رابطه بين ويژگي هاي فردي و حرفه اي نظير جنس، سن، حقوق و مزايا، سابقه كار و سطح تحصيلات كاركنان با درگيري شغلي به صورت محدود بررسي هايي صورت گرفته و اين پژوهش ها در كشور ما در حداقل خود است.نظر به اينكه در بيشتر فرهنگ ها مردان نان آور و زنان به عنوان مادر و همسر در نظر گرفته مي شوند تفاوت در همبستگي به كار در مردان و زنان در ديدگاه مبتني بر شغل و جنس مشخص مي شود.

طي مطالعات انجام گرفته طبق مدل مبتني بر شغل شواهد نشان مي دهد كه مردان نسبت به زنان درگيري شغلي بالاتري نشان مي دهند. اين يافته ها ممكن است به دليل اشتغال كمتر زنان، تصدي پست هاي پايين تر و فقدان رضايت دروني كمتر آنها و همچنين محدوديت داشتن در فرصت هاي پيشرفت در مقايسه با مردان توجيه شود. از سوي ديگر مدل هاي مبتني بر جنس بر اين فرض هستند كه بر  اساس فرايندهاي اجتماعي شدن مبتني بر جنس، نقش هاي زنان را نقش هاي مادري و همسري  به عنوان نقش هاي اصلي در نظر مي‌گيرند و موقعيت اجتماعي آنها را خانواده شان تعين مي كنند.در مقابل نقش مردان با پايگاه اجتماعي و شغل آنها تأمين مي شود.

منبع

تعجبی، محمود(1395)، الگوی علّی احساس عدالت سازمانی با درگیری شغلی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی و خوش بینی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0