تعریف ترک خدمت و ترک نیت خدمت

ترک خدمت عبارت است از گسستن رابطه استخدامی فرد با سازمان به طور دائم با اطلاع و رضایت سازمان.ترک خدمت یا استعفا به معناي جدا شدن فرد از سازماني است كه در آن كار مي كند. مستخدم رسمی می تواند با یک ماه اعلام قبلی از خدمت دولت استعفا کند. در هیچ موردی استعفا مستخدم رافع تعهدات او در برابر دولت نخواهد بود.ترك خدمت از تمايلات رفتاري و نگرشي است كه ممكن است براي سازمان ها جنبة مخرب و آسيب آفرين داشته باشد .ترک خدمت به معنای انصراف از عضویت در سازمان است و مانند غیبت و تأخیر به عنوان نوعی کناره گیری سازمانی محسوب میشود.

نیت ترک خدمت ” قصد ترك خدمت” به عنوان ميل و اشتياق آگاهانه براي ترك تعریف مي شود كه الزاماً به استعفا و ترك واقعي منجر نمي شود بلكه به احتمال ترك رابطه با سازمان در آينده اي نزديك اشاره دا,نيت ترك خدمت، به ارزيابي ذهني فرد از احتمال ماندن يا رفتن از سازمان در آينده نزديك اشاره دارد .قصد ترک خدمت به عنوان تمایل آگاهانه وعمدی ترک یک سازمان تعریف شده است. آخرین پیامد خروج، شناختی است  که افکار ترک و قصد جستجو برای کار جایگزین را شامل می شود.تمايل به ترك خدمت شكلی از رفتارهاي منفي در محيط هاي كار است علي رغم اينكه اين متغير در بسياري از تحقيقات به عنوان يك نگرش هم معرفي شده است كه زيربناي آن تمايل به تغيير شغل يا سازمان محل كار است.در يك جمع بندي كلي، نیت ترک خدمت، منعكس كننده علاقه كاركنان به جستجوي مشاغل جايگزين و ترك سازمان است.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0