تشریح معیارها و شاخص های شناسایی شده جهت ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات

جهت انتخاب تامین کنننده مناسب از بین تامین کنندگان بالقوه موجود ، معیارها و عوامل مختلی می توان در نظر گرفت که در ذیل به آنها اشاره شده است .

قیمت رقابتی :

بی شک قیمت و هزینه خرید محصولات از مهمترین عوامل در انتخاب تامین کننده محسوب  می گردد. ارائه و پیشنهاد قیمت مناسب و رقابتی در بین قیمت های ارائه شده سایر رقبا ، از عوامل مهم در انتخاب تامین کنندگان می باشد. به عبارتی می توان گفت ، قیمت رقابتی شرط لازم برای انتخاب تامبن کننده است اما شاط کافی  انتخاب نخواهد بود . این امر به خصوص در خرید قطعات و ماشین آلات یدکی در صنایع نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی نمود بیشتری دارد ؛ بطوریکه در اکثر موارد در خصوص ماشین آلات و قطعات وابسته به آن در صنعت نفت بحث پایین بودن قیمت پیشنهادی و تخفیفات از سوی تامین کنندگان مطرح نبوده و قیمت ها و تخفیفات مربوط به آن بیشتر باید تحت تاثیر گزینه های دیگر از جمله نوع تکنولوژی، کیفیت، زمان تحویل و سایر معیارها مورد سنجش و پایش قرار گیرد . بنابراین در این تحقیق از بحث قیمت و تخفیفات مربوط به آن ، با استفاده از نطرات و تجربیات کارشناسان مربوطه ، تحت عنوان ” قیمت های رقابتی ” عنوان شود .

فروش اعتباری و مدت دار :

 فروش اجناس با امکان بازپرداخت هزینه های آن در مدت زمان های مشخص شده و مدت دار، از امتیازات مهم در خرید محصولات می باشد . لذا این عامل، تاثیر مهمی در امتیاز بندی و ارزیابی انتخاب تامین کننده خواهد داشت . بطوریکه خرید مدت دار و اعتباری باعث خواهد شد تا خریدار از سرمایه در گردش بیشتری برخوردار باشد و در خریدهای آتی سازمان مدنظر خریدار قرار گیرد . از سوی دیگر عمل به تعهدات از سوی خریدار باعث اعتبار بخشی و اعتماد فروشنده به خریدار خواهد شد و در مواقعی استثنایی که شرکت از گردش مالی کمتری برخوردار است ، فروش اعتباری و مدت دار از موثرترین عوامل خرید خواهد بود .

نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که در شرایطی که نوسان قیمت ها در بازار وجود دشته باشد و ثبات در بازار وجود نداشته باشد ، فروشندگان از ارائه فروش های اعتباری خودداری خواهند نمود . بالاخص این مورد درشرایطی در کشور ما نمود پیدا کرد که قیمت ارز به صورت حباب در مواقعی به صورت دو و یا چندین برابر افزایش یافت و تامین قطعات با نرخ های با ثبات برای بسیاری از شرکت های صنایع نفت با مشکل روبرو شد وتامین کنندگان در فروش قطعات احتیاط و پیش فاکتورهای با زمان اعتبار اندک در اختیار خریداران قرار می دادند .

قدرت و توانايي مالي :

قدرت و توانايي مالي شاخص بسيار خوبي است که کمک مي کند تا تأمين کننده ، استانداردهاي مورد نظر را  تأمين کند و خريدار را به آنچه مي خواهد برساند . ارزیابی توان مالی تامین کنندگان می تواند با توجه به تایید اعتبار از سوی بانکها یا موسسات مالی و اعتباری معتبر تا سقف مبلغ موضوع مناقصه و یا ارزیابی توان مالی تامین کنندگان براساس حداکثر پنج سال گذشته باشد .

مقدار سفارش مشتری / شرکت :

مقدار سفارش مشتری نیز از عواملی می باشد که می تواند در انتخاب تامین کنندگان از سوی خریدار و نیز رغبت تامین کننده برای تامین کالا و ماشین آلات خریدار تاثیرگذار باشد . مقدار سفارش مشتری و مقدار سفارش اقتصادی از چند بعد قابل تحلیل می باشد . یکی از این ابعاد ، بعد هزینه می باشد . بالطبع هر چه مقدار سفارش بیشتر باشد هزینه سفارش ، حمل و نقل آن کاهش و در صرفه جویی قابل ملاحضه ای در زمان خرید خواهد داشت . بعد دیگر آن ، افزایش هزینه های انبارداری و نگهداری می باشد که هزینه های زیادی در طول زمان برای سازمان خوهد داشت . بعد سوم آن کاهش گردش مالی و خواب سرمایه در سازمان خواهد بود ، که این مورد تاثیر مثبتی در موفقیت سازمان هاخواهد داشت . بعد چهارم مسئله از این حیث قابل بررسی می باشد که در اثر گذشت زمان بسیاری از تکنولوژی ها مشمول زمان شده و به اصطلاح کهنه خواهند شد. بعد دیگر فضای نگهداری اجناس خریداری شده و نیروی انسانی مورد نیاز جهت نگهداری است اجناس می باشد .

مقدار سفارش اقتصادی، مقدار سفارشی از یک محصول است که هزینه های سفارش دهی ونگهداری را حداقل می کند. فرمول مقدار سفارش اقتصادی به گونه ای عمل می کند که کاراترین شکل سرمایه گذاری بر روی موجودی نتیجه شود . کارایی در اینجا تحت عنوان کمترین هزینه واحد موجودی کالا تعبیر می شود . اگر کالای خاصی از نرخ مصرف بالایی برخوردار بوده و گران قیمت نیز باشد ، مدل مقدار سفارش اقتصادی، سفارش دهی در مقادیر کم را پیشنهاد می دهد که این امر تعداد دفعات سفارش هی بیشتری در سال را سبب خواهدشد ، اما در عین حال پول کمتری در هر سفارش مورد نیاز خواهد بود .اگر قلم کالای دیگری نرخ تقاضای پائینی داشته باشد و گران نیز نباشد، مدل مقدار سفارش اقتصادی مقدار سفارش بالایی را توصیه می کند. این وضعیت به معنای سفارشات کمتر در سال بوده ، ولی از آنجایی که قیمت واحد محصول ناچیز است ، همچنان مقدار سرمایه درگیر در موجودی بهینه خواهد بود . مدیریت صحیح موجودی نیازمند اطلاع از مقدار سفارش اقتصادی برای تمامی محصولات خریدنی یک شرکت است . مقدار مقدار سفارش اقتصادی برای محصولات مختلف در طول زمان تغییر می کند و شرکت نیازمندیک فرایند اندازه گیری مداوم است تا بتواند مقدار بدست آمده را دقیق و به روز نگه دارد.

در مقابل در روش تولید بهنگام امور به نحوی مناسب ، دقیق و به موقع انجام می شوند . این تعریف بسیار گسترده است و مفاهیم بسیاری را شامل می شود . این روش مبتنی بر کشش تقاضا است که در آن یک قطعه تنها زمانی خریداری یا تولید می شود که علامتی از مصرف کننده آن دریافت شده باشد . آرمان تولید بهنگام ، تولید مورد نیاز و در زمان مورد نیاز است . رسیدن به این هدف باعث افزایش قابلیت رقابت شرکت می شود ، زیرا اینامر تاثیر مثبتی بر هزینه و زمان دارد و باعث بهبود کیفیت قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری می شود . هدف نهایی در تولید بهنگام دستیابی به یک سیستم متوازن است یعنی جریان مواد سریع و هموار به تولید برسد و گردش مالی شرکت همواره در جریان باشد . از برخی اهداف این سیستم می توان به موارد ذیل اشاره نمود .

  • از بین بردن نوسان تولید
  • ایجاد سیستم انعطاف پذیر با کاهش زمانهای راه اندازی و تدارک
  • حذف ضایعات و خصوصاً موجودی اضافی
  • افزایش توان مالی شرکت و سرمایه در گردش شرکت

لذا با توجه به فلسفه تولید و انطباق سازی این فلسفه با شرایط داخلی سازمانها و بومی سازی آن می توان به اهداف آن دست یافت . لذا این شرایط در محیط رقابتی داشته و در شرایطی که تحریم و ساختارهای اقتصاد و فرهنگ رقابتی در جامعه حاکم نباشد منطبق سازی آن با سازمانها مشکل خواهد بود .

ثبات قیمت های پیشنهادی :

ثبات در قیمت های پیشنهادی ارایه شده تامین کنندگان از جمله مهمترین عامل در تامین ماشین آلات و قطعات یدکی محسوب می گردد . این موضوع به خصوص در شرایطی که اقتصاد کشورها با تورم مواجه باشد و ثباتی در نرخهای ارز وجود نداشته باشد محسوس است و باعث ضررهای جبران ناپذیری جهت شرکت های تولیدی خواهد شد و شرکتها مجبور به پرداخت هزینه های حبابی خواهند شد . دراین شرایط تامین کنندگان نیز با توجه به شرایط بازار مجبور به تامین مواد اولیه و یا ماشین آلات با نرخهای بالایی خواهند شد .

دارا بودن گواهینامه های کیفی :

ارزﯾﺎﺑﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل در صنعت نفت ﻣﻨﻮط ﺑﻪ اﺣﺮاز شرایط ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و رد ﻫﺮﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪم ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺣﺬف ﺳﺎزﻧﺪه / تامین کننده از ارزﯾﺎﺑﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد . این عوامل عبارتند از :

  • وﺟﻮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ از ﺟﻤﻠﻪ آزﻣﻮﻧﻬﺎی ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎری
  • ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﻣﺤﺼﻮل
  • اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺻﻨﻌﺖ هماننداﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی وزارت نفت ، ﺳﺎزﻣﺎن های ذینفع ، ﻣﺆﺳﺴﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت
  • ﺻﻨﻌﺘﯽ اﯾﺮان ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ موسسه نفت آمریکا و موسسه بین الملی استاندارد، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﯾﺎ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ و غیره .

علاوه بر این ، سيستم مديريت كيفيت در صنايع نفت،گاز و پتروشيمي اولین استاندارد مدیریت کیفیت خاص صنایع نفت، گاز و پترو شیمی است که در سال 2003 و با همکاری موسسه نفت آمریکا(API)  و کمیته (TC 67) سازمان جهانی ایزو منتشر گردیده است.این استاندارد علاوه بر الزمات ایزو 9001 شامل یک سری الزامات خاص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع وابسته به آن هاست و اخذ گواهی آن تنها برای شرکت هایی که در این صنایع فعالند امکان پذیر است . هدف از تدوين اين سري استاندارد، تكميل كردن الزامات سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008 براي طراحي، توسعه،  توليد، نصب و ارائه خدمات در زمينه صنايع نفت،‌ گاز و پتروشيمي مي باشد كه توسط كميته فني سازمان ايزو ،‌ تدوين و تصويب شده است.مزاياي بكارگيري سيستم مديريت كيفيت – سري استاندارد ISO/TS 29001) ( علاوه بر فوايد ذكر شده در سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008) ( موارد زير باعث شده است كه صنایع نفت در تحقق اهداف و برنامه ريزي هاي سيستم مديريت كيفيت از الزامات استاندارد(ISO/ TS29001) استفاده نمايد.

  • بالا بودن ميزان سرمايه گذاري در صنايع نفت،‌گاز و پتروشيمي
  • افزايش تعداد پروژه هاي عظيم در صنايع فوق
  • رشد روزافزون و علاقه مندي به استقرار سيستم هاي مديريتي در صنايع فوق
  • ترويج فرهنگ مديريت كيفيت در صنايع فوق

محصولات و خدمات با کيفيت بالا و تحويل به موقع ، مستلزم فرايندهاي تضمين کيفيت تأمين کنندگان است . بدين منظور مي توان معيارهاي انتخاب مفيدي را در نظر گرفت ، مانند : فرايندها و چگونگي تضمين کيفيت ، چگونگي رويارويي با مشکلات، دستورالعملهاي کيفي، استانداردهاي ايزو و يا سيستم هاي پاسخگويي.

کیفیت بسته بندی و حمل و نقل :

بسته بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری ، انبارش ، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تو لید بسته‌ها می شود . وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است . بسته بندی با برچسب های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گامهای مهمی در تدوین استانداردهای بسته بندی ومشخصات فنی آن برداشته اند.

بسته بندی به سیستم هماهنگی اطلاق می شود که هدف از آن آماده سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبارش ، فروش و مصرف باشد. بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادی ترین شکل خود ،کارکرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می شود .بسته بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی خودنمی تواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است .اگر کالا یی وجود نداشته باشد بسته بندی نیز وجود نخواهد داشت.  ازاهداف بسته بندی  می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • محافظت فیزیکی : اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.
  • لایه و مانع محافظتی: محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک ، اشعه ماورابنفش و…، در بسته بندی مدنظر قرار می گیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته بندی است. در بعضی از بسته ها از ماده جذب کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده می‌شود. حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بسته بندی است.
  • اطلاع رسانی: اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بسته‌ها یا محصولات بر روی بسته‌ها چاپ شده و یا توسط برچسب آنها چسبیده می شوند. تمامی محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بسته بندی باید با استانداردهای معتبر بین‌المللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بین‌المللی یا منطقه ای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code , و… مطابقت داشته باشند.
  • بازاریابی: بسته بندی‌ها و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شوند. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای دوجین از سالها بوده‌است.ارتباطات بازاریابی و طراحی‌های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکاربرده شده‌اند.
  • ایمنی: بسته بندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند درکاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
  • جلوگیری از سرقت : بسته‌ها می‌توانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیر مجاز به کالا ، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بسته‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از بازشدن و دستبرد می باشند. بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل ابزارهایی مانند بسته‌های زنگ دار و یا برچسب‌های امواج رادیویی باشند.
  • سهولت: بسته‌ها باید ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفاده مجدد از آن گردند.

علاوه بر این ، حمل و نقل ماشین آلات و نحوه جابجایی و انبارش آنها نیز از عوامل موثر در کاهش هزینه ها و افزایش طول عمر و کیفیت قطعات خواهند بود . لذا همانطور که گفته شد ارسال ماشین آلات و قطعات مورد نیاز با توجه به فوریت دسترسی به قطعات و ماشین آلات ، دوری و نزدیکی تامین کننده می تواند بر نوع وسیله حمل آنها تاثیرگذار باشد .

تولید طبق سفارشات فنی ( استاندارد فنی مشتری ) :

ساخت / تولید و یا تهیه قطعات بر طبق سفارش مشتری یکی از ضروریات انتخاب تامین کننده اصلح می باشد . با توجه به  حساس بودن تولید قطعات و ماشین آلات در صنایع نفت و گاز ، ضرورت ایجاد می نماید تا تولیدکنندگان و تامین کنندگان از استانداردهای بین المللی و داخلی تبعیت ودر مواقعی محصولات را بر طبق خواسته و سفارشات فنی مشتری تولید نمایند. بنابراین، دراین مورد تولید کنندگان باید از قابلیت و توانایی طراحی و تولید محصولات خواسته شده برخوردار بوده و بتوانند با تولید کنندگان خارجی رقابت نمایند .

سهولت و قابلیت نگهداری و  تعمیرات ماشین آلات :

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات هزینه می‌شود و این هزینه ها مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد . این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

تکنولوژی و سهولت طراحی قطعات داخلی ماشین آلات نقش موثری در نگهداری ، تعمیرات و تامین قطعات ماشین آلات دارد. هر چه فرایند تعمیرات با سرعت و سادگی همراه باشد به مراتب صرفه جویی بیشتری در آینده نصیب خریدار خواهد شد . (از جلمه کاهش زمان تعمیرات ، کاهش هزینه تعمیرات و سرعت یادگیری پرسنل واحد نگهداری  تعمیرات از دستگاه مربوطه ) البته ذکر این نکته ضروری است که کیفیت ماشین آلات و تکنولوژی آن و سایر معیار ها را نبایستی فراموش نمود.

عملکرد مناسب محصول  ( قابلیت اطمینان ) :

قابلیت اطمینان در حقیقت احتمال موفقیت و یا نرخ وقوع خرابی بنا است ، یا احتمال اینکه سیستم یا مجموعه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیت‌های تعیین شده در طراحی (مانند محدوده زمانی و مکانی) و در شرایط کارکردی مشخص(مانند دما، رطوبت، ارتعاش و…) عمل کند.تکیه بر این معیار، راه را برای تضمین ایمنی و ثمر بخشی سامانه‌های مهندسی و تسریع روند تکامل صنایع در ابعاد مختلف هموار کرده است و از جمله می‌توان به بهبود و تداوم عملکردها ، دسترس پذیری، کاهش هزینه های چرخه عمر، کاهش نیاز به تلاشها در پایش، بازرسی و نگهداری و همچنین حوادث کمتر، تأمین دوام بیشتر و پیش بینی عمر و صدمات احتمالی اشاره کرد.

حسن شهرت  و سوابق اجرایی :

تجربیات گذشته در رابطه با فروشندگان نیز از جمله معیارهای سنجش ارزیابی کیفی تامین کنندگان سازمان می باشد . برای تعیین حسن سوابق درکارهای قبلی ، اخذ اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته شامل نشانی و مقام مطلع در دستگاههای کارفرمایی ، موضوع و مبلغ قراردادها و نام و نشانی دستگاه نظارت در آن قراردادها از طریق استعلام ضروری است . لذا امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی نسبت به مواردی نظیر کیفیت کار،کفایت کادر فنی و زمان تحویل قطعات تعیین می شود .

موقعیت جغرافیایی تامین کننده :

دوری و نزدیکی تامین کننده به محل شرکت در معیارهایی نطیر هزینه حمل و نقل ، تحویل به موقع ، خدمات پس از فروش و بطورکلی سرعت پاسخگویی تامین کننده به نیازهای مشتری تاثیر گذار می باشد . این معیار در شرایطی حائز اهمیت می باشد که شرکت در نقاط دور ازدسترس از مرکز قرار گرفته باشد . با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره لاوان و قرار گیری آن در خلیج فارس و شرایط دور از مرکز ، این معیار می تواند یکی از معیارهای سنجش در ارزیابی تامین کنندگان مورد نطر قرار گیرد.

توان تخصصی تامین کننده ( قابلیت فنی ):

آیا تامین کننده مهارت های فنی و دانش مورد نیاز را دارد و یا امکانات تجهیزات سخت افزاری جهت تامین ماشین آلات و یا قطعات یدکی را دارد ؟ یا می توان انتظار معقول داشت که این قابلیت را می تواند داشته باشد؟ داشتن توان تخصصی در تامین و یا ساخت ماشین آلات و قطعات یدکی توسط تامین کنندگان  ، به لحاظ ماهیت صنعت نفت ، از نکات کلیدی است که می بایست در انتخاب تامین کنندگان به آن توجه شود .به منظور پشتيباني در بهبود محصول يا خدمات توليدي و تحويل به موقع ، بايد مطمئن شد که تأمين کنندگان داراي منابع و توانايي کافي باشند . معيارهاي انتخاب تأمين کنندگان بايد به امکانات ، سيستمهاي اطلاعاتي، آموزش و تربيت نيروي انساني معطوف باشد.  اين موارد بايد بسته به نوع کار تا پس از مدت معيني از تأمين کالا يا خدمات از سوي تأمين کننده تضمين شود.

شهرت فنی تامین کننده ( توانایی  فنی ):

از بین تامین کنندگان برخی از آنان از شهرت فنی خاصی برخوردار می باشند . این شهرت با توجه به توانایی و قابلیت فنی که در فوق به آن اشاره گردید حاصل شده است که نشان از کیفیت محصولات / خدمات می باشد . شهرت فنی تامین کننده می تواند باعث حسن شهرت و متمایز شدن محصولات از سایر محصولات تامین کنندگان دیگر گردد .

ظرفیت  تولید :

ظرفیت تولید بر اساس بازدید و مشاهده میدانی ، ارائه پروانه ها با مجوزهای تولید تعیین می شود  . در نظر گرفتن ظرفیت تولید از این حیث اهمیت دارد که باید اطمینان یافت میزان سفارشات را تامین کننده در موعد مقرر ساخته و می بایست تامین نماید . عدم توجه به این معیار امکان دارد موجب اتلاف و از دست دادن زمان درتامین کالا و ماشین آلات مورد نیاز گردد و موجب خسارتهایی در بخش تولید به علت دیر کرد در تامین کالا گردد .

سابقه تجارت قبلی  سازمان با تامین کننده :

تجربیات گذشته مشتری ( سازمان ) دررابطه با تامین کنندگان انتخاب شده ، کیفیت محصولات وچگونگی تعاملات فی مابین نقش تاثیر گذاری در انتخاب تامین کنندگان خواهد داشت . با توجه به اینکه ممکن است سازمان در ارائه سفارشات خرید / ساخت با پیشنهاد تامین کنندگان قبلی در محصولات مشابه مواجه گردد ، سابقه کارکرد تامین کننده معیار مناسبی جهت ارزیابی کیفی محسوب خواهد شد . بطوریکه اگر تامین کننده دارای سابقه ضعیف با مشتری ( سازمان / شرکت ) باشد ، می توان در همان مراحل اولیه نسبت به کنار گذاشتن تامین کننده ای که سابقه عملکرد ضعیف است اقدام نمود.

انعطاف پذیری  در حل اختلافات فی ما بین ( تامین کننده و شرکت ):

انعطاف تامین کننده در حل اختلافات فی مابین با مشتری از نکات و امتیازات برجسته تامین کننده محسوب می گردد . این معیار می تواند حسن سابقه برای تامین کننده محسوب گردد . از مزایای این معیار می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه در موارد حل اختلاف در مراجع قضایی و رسیدن به شرایط برد – برد در تجارت عنوان کرد .

تحویل به موقع اجناس / خدمات :

در دنیای رقابتی ، تحویل به موقع و پاسخگویی به موقع به نیازهای مشتریان با کمترین قیمت از اصول اولیه محسوب می گردد . لذا تحویل به موقع کالا / خدمات و مایحتاج مورد نیاز مشتری از سوی تامین کنندگان از ضروریات انتخاب تامین کنندگان محسوب می گردد و از اثرات آن می توان به تامین به موقع ماشین آلات و قطعات یدکی ، جلوگیری از وقفه در خط تولید ، کاهش هزینه های ناشی از دیرکرد تامین کالا و مایحتاج ، کاهش هزینه های پیگیری سفارشات و در نتیجه شرکت می تواند به تعهدات خود در مقابل مشتریان خود عمل نماید .

خدمات پس از فروش (گارانتی ):

پیشنهاد تامین کننده جهت گارانتی محصول نهایی و مدت زمان ارائه تعهدات نقش تعیین کننده ای در انتخاب تامین کننده خواهد داشت . گارانتی به این معنی است که ارائه دهنده خدمات یا فروشنده در مقابل محصول یا خدماتی که ارائه می کند، و معمولاً متعهد می شود در صورت نقض ادعای خود، حاضر به تعمیر یا تعویض کالا یا پرداخت مبلغی خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق می افتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.

نحوه برخورد و پاسخگویی تامین کننده :

نحوه برخورد و پاسخگویی کارکنان بخش فروش تامین کنندگان با متصدیان بخش خرید نیز می تواند تاحدودی بر انتخاب تامین کنندگان تاثیر داشته باشد . لذا فروشندگان هر شرکتی نقش مهمی در جذب و ترغیب مشتریان بالقوه جهت خرید خواهند داشت. در این راستا ارسال اطلاعات، پاسخگویی به نیاز مشتریان و ارائه توضیحات در خصوص محصول و مشخصات کالا از اهمیت خاصی برخوردار است .

زمان پاسخگویی به نیازها و مکاتبات فی مابین :

سرعت پاسخگویی به نیازها و مکاتبات بین مشتری و تامین کننده از دیگر عوامل مهم در انتخاب تامین کننده است . فناوری اطلاعات و ارتباطات این مساله تاحدود زیادی تسهیل نموده است . ولی اهمیت زمان پاسخگویی به مکاتبات به حدی است که در مواقعی در فاصله زمانی مکاتبات ممکن است فاکتورهای دیگری تحت تاثیر قرار گیرد . به عنوان نمونه در شرایطی که قطعات تحت تاثیر نرخ ارز می باشد ، ممکن است با طولانی شدن زمان مکاتبات قیمتها تغییر نمایندو یا ممکن است نیاز به قطعه ای ضروری باشد ، که با افزایش زمان مکاتبات تامین قطعه با تاخیر صورت پذیرد .

آموزش دانش فنی استفاده از محصول بعد از فروش محصول :

پیشنهاد آموزش کارکنانی که به نحوی با ماشین آلات کار می نمایند ؛ می تواند به عنوان شاخصی در جهت ارزیابی تامین کنندگان قرار گیرد . ارایه آموزش های حضوری و نحوه تعمیر و نگهداری ، ارائه دستورالعمل های کاربرد قطعه و چگونگی نگهداری و تعمیرات آن ، نقشه های محصول و ارائه مشخصات فنی قطعه می تواند در این زمینه مفید باشد .با این حال معیارهای دیگری نیز انتخاب و ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان تاثیر دارند که اهمیتی به مراتب کمتر از معیارهای عنوان شده دارند . لذا جهت انتخاب تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی در صنعت پالایش نفت ، سعی شده است تمامی معیارها در نظر گرفته شود و جهت صرفه جویی زمان و سادگی انجام مراحل پژوهش از بیان معیارهایی که دارای اهمیت کمتری می باشند خودداری گردد . لذا با توجه به گستردگی قطعات یدکی و ماشین آلات تولیدی در صنعت نفت ،  قطعاً وزن معیارهای اشاره شده در حوزه های مختلف ( از جمله تجهیزات برق ، ابزار دقیق ، مکانیک ، پالایش و غیره ) متفاوت خواهد بود واین ویژگی در نهایت در انتخاب تامین کنندگان تاثیر خواهد گذاشت .

منبع

فلاحی ، سام(1393)، ارزيابي سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0