دانشگاه ورضایت تحصیلی دانشجوها

 مأموريت دانشگاه­ها، مؤسسات و مراكز آموزش­عالي علاوه بر انتقال دانش، كمك به رشد و بهسازي همه جانبه­ي دانشجويان مي­باشد. از جمله اقداماتی كه به مراكز دانشگاهي جهت انجام احسن اين مأموريت ياري مي­رساند، گردآوري اطلاعاتي پيرامون رضايت­ تحصيلي دانشجويان است كه از آن به عنوان يك پيامد يا ابزار طراحي­شده جهت بهبود كيفيت تجارب دانشجويان  ياد ­­مي­شود. در واقع، دانشگاه­ها جهت تحقق اهداف و حفظ و بقای معنادار خود در محیط، می­بایست به شناخت و درک عمیقی از انتظارات و خواسته­ی مخاطبان خود به ویژه دانشجویان دست یابد تا از این طریق و با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات درخور و شایسته، هم رضایت دانشجویان را تأمین کند و هم بستر مناسب برای بقا و استمرار دوام خود در محیط را فراهم آورند. با این وجود، تأمین رضایت تحصیلی دانشجویان و تضمین بقای دانشگاه به خودی خود محقق نمی­شود، بلکه مستلزم وجود بستر و شرایط مناسب و مطلوبی از جمله وجود شبکه­هایی گسترده از روابط مثبت و مشارکتی بین ذی­نفعان آموزشی به خصوص اساتید و دانشجویان است که از آن به عنوان سرمایه­ی اجتماعی یاد می­شود.

سرمایه­ی اجتماعی منبعی اجتماعی است که در روابط بین افراد یافت می­شود و مشتمل بر شبکه­های اجتماعی، ساختار حمایتی، مشارکت اجتماعی و مدنی و همچنین اعتماد بین افراد و سیستم­های اجتماعی است .در واقع سرمایه­ی اجتماعی یک دارایی یا کالای عمومی استکه هم می­تواند منجر به تحقق منافعی برای سیستم و اعضای آن می­شود و هم این امکان را به وجود می­آورد تا افراد مسائل جمعی را راحت­تر حل کنند و با احساس مسئولیت متقابل، وظایف خود را به خوبی انجام دهند .

هر چند سرمایه­ی اجتماعی بر میزان رضایت­مندی دانشجویان از تحصیل دارای اثر تعیین­کننده­ای می­باشد، اما کیفیت و ماهیت این متغیر و همچنین میزان رضایت­مندی دانشجویان از تحصیل، تحت تأثیر عوامل و عناصر دیگری نیز می­باشد که از مهم­ترین آن می­توان به نوع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده  اشاره کرد. مطابق با برخی یافته­های پژوهشی، در حالی­که در ساختار سازمانی بازدارنده به مسائل و مشکلات به عنوان تهدیدی علیه سازمان نگریسته می­شود و در صورت مشاهده­ی کم­کاری به تنبیه و مجازات افراد پرداخته می­شود، در ساختار سازمانی تواناساز به دلیل تأکید بر مشارکت و همکاری افراد، فراهم آوردن زمینه­های خلاقیت و نوآوری و دیدن مسائل به عنوان فرصتی برای رشد ، هم زمینه­ برای ارتقاء میزان اعتماد و توسعه­ی سرمایه­ی اجتماعی فراهم است و هم بستر مناسب برای جلب و افزایش میزان رضایت­مندی دانشجویان و تمایل آنها به ماندن در دانشگاه ایجاد می­شود.

با این وصف و با توجه به تأثیر مستقیم و تعاملی هر دو متغیر نوع ساختار سازمانی و سرمایه­ی اجتماعی در ایجاد بستر مناسب جهت جلب رضایت­مندی دانشجویان، در حالی­که در اینجا سرمایه­ی اجتماعی دارای سه بُعد پنهان شبکه­ی اجتماعی، هنجار اجتماعی و اعتماد اجتماعی و نوع ساختار سازمانی دارای دو بُعد پنهان تواناساز و بازدارنده می­باشد، تلاش شد ضمن بررسی رابطه­ی مستقیم هر یک از این متغیرها با رضایت تحصیلی دانشجویان که دارای شش بُعد رضايت از تحصيل؛ رضايت از استاد؛ رضايت از همكلاسي­ها؛ رضايت از پيشرفت تحصيلي؛ رضايت از شیوه­ی ارزيابي آموزشی و رضايت از محيط تحصیل  مي­باشد، به بررسي رابطه­ي تعاملي هر دو متغير جهت پيش‌بيني ميزان رضايت تحصيلي دانشجويان پرداخت.

منبع

محترم،معصومه(1390)، رابطه­ي نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه­ي اجتماعی بخش­ها  با رضایت تحصیلی دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0