تاریخچه بررسی تاب آوری

تاریخچه بررسی تاب آوری، سه موج را به همراه داشته است:

موج اولِ بررسی تاب­آوری، در پاسخ به اين سئوال بود، «چه ويژگی­هايی، افرادی را که در مواجهه با عوامل خطرزا يا شرايط ناگوار موفق بيرون می­آيند، به عنوان نقطه مقابل افرادی که در برابر اين عوامل تسليم می­شوند، مشخص می­کند؟»، بيشتر ادبيات و منابع موجود تاب­آوری، جستجويی برای توصيف کيفيت­ های تاب­ آورانه درونی و بيرونی است که به افراد کمک می ­کنند تا در پی بروز شرايط پر خطر و يا پس از عقب­ نشينی، بتوانند سازگار شده و يا کارکرد قبلی خود را بازيابند. کيفيت ­های تاب تاب­آور بودن، پيامدهای نخستين موج بررسی تاب­آوری را بازنمايی می کنند.

موج دوم بررسی تاب­آوری، تلاشی برای پاسخ به اين سئوال بود، کيفيت ­های تاب­ آوری، چگونه کسب می­شوند؟ پژوهشگران اضهار می نمایند، کيفيت­ های تاب ­آور بودن از طريق قانون قانون تخريب و انسجام مجدد کسب شده ­اند. يک فرايند مفصل تر کسب کيفيت­ های تاب­ آوری به عنوان کارکردی از انتخاب هشيار يا ناهشيار به وسيله ريچاردسون و همکاران (2002) مطرح گردید. برای اهداف آموزشی و مشاوره با مراجعان، تاب­ آوری به عنوان مدل خطی ساده­ای است که براساس آن فرد يا گروه از ميان مراحل تعادل زيستی ـ روانی ـ معنوی، تعامل با فوريت­های زندگی تخريب­ها آمادگی برای انسجام مجدد و انتخاب برای انسجام مجدد به صورتی تاب­ آورانه برگشت برگشت به تعادل يا فقدان، عبور می­کند.

موج سوم بررسی تاب ­آوری، منجر به مفهوم تاب ­آور بودن شد. موج سوم آشکار ساخت که در فرايند انسجام مجدد از تخريب در زندگی برخی اشکال انرژی انگيزشی مورد نياز است. انسجام مجدد تاب­آورانه به انرژی فزاينده­ای برای رشد نياز دارد، و مطابق نظريه تاب­آوری اين منبع انرژی، يک منبع معنوی يا تاب­آور بودن فطری است.

منبع

پاخیزان، فریده(1396)، رابطه بین سواد اطلاعاتی با تاب آوری در دانش آموزان اول متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0