تاثیر سبک‌ها در یادگیری

تاثیر سبک‌های دانش آموزان در ارتباط با معلم

افراد جذب کننده معلم را به عنوان فردی آگاه می‌دانند و از او انتظار دارند تا برای آن‌ها سوال‌های چالش برانگیز مطرح کند. هم چنین آن ها ارتباط رسمی و صریح همراه با احترام نه صمیمیت و نزدیکی، و ارتباط علمی را با معلم ترجیح می‌دهند. افراد انطباق یابنده ارتباط همراه با اعتماد، تشویق، صمیمیت، حمایتی را ترجیح می‌دهند و معلم را به عنوان یک فرد کمک کننده و منبع اطلاعات می‌دانند.افراد واگرا رابطه دوستانه و ارتباط نزدیک همراه با احترام و توجه به علائم شخصی و غیر رسمی و هم چنین فرصت یافتن برای گفت و گو و گوش کردن از طرف معلم را دوست دارند.افراد همگرا معلم را به عنوان منبع اطلاعات و یک فرد متخصص، به عنوان کسی که نظریه را با عمل پیوند می‌دهد و به عنوان یک تشویق کننده و سازمان دهنده می‌پذیرند.

سبک‌های مختلف یادگیری در فرآیند آموزش

سبک‌های یادگیری بیش از هر چیز به عنوان یکی از ویژگی‌ها و رفتارهای ورودی دانش آموزان و دانشجویان به حساب می‌آید. در نتیجه در فرآیند آموزش معلم یا استاد باید بداند که هر دانش آموز یا دانشجو با سبک و روش یادگیری خاص خود به یادگیری پرداخته و باید آماده باشد تا با هر یک از آن‌ها برخوردی مناسب و متناسب با سبک یادگیری ویژه خودش داشته باشد.

گاه برخی یادگیرندگان باید برای توجه به نکات مهم در هنگام خواندن یک مطلب و نادیده گرفتن نکات بی اهمیت و جزئی آموزش ببینند. برخی ممکن است در یک موقعیت پیچیده یادگیری، گیج شده و نیاز به راهنمایی‌های قدم به قدم داشته باشند و هم چنین ممکن است تعدادی از آن‌ها در موقعیت‌های پیچیده توان خوبی برای سازمان دهی موقعیت و حل مستله داشته باشند. اگر چه سبک‌های مناسب یادگیری در موقعیت‌های مقتضی قابل آموزش دادن هستند، اما نهایتاً سبک یادگیری یک خصوصیت شخصی است که احتمالاً برای هر فرد مناسب ترین شیوه است. در نتیجه این معلم است که باید روش آموزش و ارتباط خود را با هر دانش آموز بر اساس سبک خاص او شکل دهد.

 شاید این انتظار تا حدی غیر ممکن، زیاد باشد. اما می‌توان از معلم انتظار داشت که چندین روش و موقعیت آموزشی را تدارک دیده و برای دانش آموزان یا دانشجو حق انتخاب جهت فعالیت در موقعیت و روش دل خواهشان را قائل شود. به عنوان مثال در کنار پروژه‌های گروهی، فعالیت‌های انفرادی را هم در نظر بگیرد. هم نیمکت‌ها و فضاهای پرنور و هم محیط‌های کم نور، هم تکالیف سازمان یافته کامل و تکالیف کامل کردنی و هم استفاده از کتاب درسی و هم فیلم و نوار صوتی آموزش را در برنامه آموزشی خود لحاظ کند و بدین صورت، تا حدی امکان فعالیت دانشجویان بر اساس سبک‌های یادگیری‌شان را فراهم کند.در نتیجه هریک از سبک‌های یادگیری بسته به شرایط و موضوعات یادگیری می‌توانند مفید باشند و هیچ سبکی بر دیگری برتری ندارد و این بخش از تفاوت‌های فردی باید در برنامه درسی در نظر گرفته شده و امکان به کار بستن هر یک از سبک‌ها در شرایط مختلف و در نتیجه ایجاد یادگیری عمیق و پایدار فراهم گردد.

منبع

عبدلی، لیلا(1393)، تاثیر هوشمندسازی مدارس بر سبک‌های یادگیری،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0