تئوری های مدیریت دانش

مدیریت دانش در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی رخ می دهد. یک شیوه کل نگر وجود داد که در برگیرنده دیدگاه های مختلف است که دیدگاه افراد، فرآیند، فرهنگ و تکنولوژی را در بر می گیرد. این دیدگاه ها وزن های یکسانی به مدیریت دانش می دهند.مدیـریت دانش بر حسب ویژگـی هایی که در یک فرآیند سـاخت یافته یا چرخه زندگـی وجود دارد، می تواند جریان یابد که این چرخه از مفهوم و ایجاد آن شروع شده و تا یک وضعیت سودمند برای به اشتراک گذاری و به کارگیری دانش ادامه می یابد.

چارچوب مدیریت دانش از دیدگاه سوگوماران و  بوس،  شامل چهار فرآیند اساسی شامل شناسایی و تولید دانش، ذخیره سازي و کدگذاري دانش، توزیع و انتشار دانش و بهره برداري و بازخورد گرفتن از دانش می باشد. گیلبرت و همکاران، مدیریت دانش را به شش دسته شناسایی دانش، کسب دانش، توسعه دانش، اشتراك گذاري و توزیع دانش، بهره برداري از دانش و نگه داشت دانش تقسیم کرده اند.

حقیقت منش و طاهری زاده با بررسی چارچوب نظری موجود در خصوص مدیریت دانش، یک مدل جـامع مدیریت دانش را برای دانشـکده علم و صنعت پیشنهـاد نمودند که در شکل زیر قابل مشـاهده می باشد.

 آثار و اهمیت مدیریت دانش:

توانایی مدیریت دانش در اقتصاد دانش محور، اهمیت حیاتی و کاربردي دارد.  خلق و تسهیم دانش به عواملی مهم در رقابت، بدل شده اند.  از بزرگترین اهداف مدیریت دانش، جلوگیري از دوباره کاري ها، تکرار مجدد اشتباهات و کاهش هزینه است. با استفاده از مدیریت دانش و استفاده از سیستم پاداش مناسب، تمـایل پرسنل به ثبت دانش فردي به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و سبب بهبود عملکـرد پرسنل می گردد. در ادامه به بیان تحقیقاتی پرداخته می شود که آثار و اهمیت مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده اند.

منبع

ضیائی دوستان،حامد(1394)؛ تاثیر آموزش بر اثربخشی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر فرآیند مدیریت دانش،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0