خصوصیات کلیدی تیم­ها

از دیدگاه تامپسون برای تیم­ها پنج خصوصیت کلیدی تعریف می­شود.

  • نخست؛ تیم ها برای دستیابی به یک هدف مشترک به وجود می­آیند، تیم ها خروجی­هایی تولید می­کنند که اعضاء مسؤولیت جمعی در قبال آن داشته و به صورت جمعی پاداش می­گیرند.
  • دوم؛ اعضای تیم برای دستیابی به اهداف مشترک به یکدیگر وابسته­اند، و به هم وابستگی نشانه کار تیمی است.
  • سوم؛ تیم در طی زمان، نسبتاً پایدار است. در طول یک مدت زمان طولانی که برای رسیدن به اهداف کفایت می­کند اعضای تیم از ثبات برخوردار هستد.
  • چهارم؛ اعضای تیم قدرت و اختیار مدیریت کار خود و فرایندهای درونی کار تیم را دارا هستند. اعضای آنها قادرند شیوه ی انجام کار خویش را مشخص کنند.

در نهایت تیم­ها در زمینه­ی یک سیستم بزرگتر اجتماعی فعالیت می­کنند. آنها در یک سازمان بزرگتر و در کنار سایر تیم ها کار خود را انجام می­دهند و به علاوه اغلب برای جذب منابع به محیط خارج از تیم وابسته هستند و البته این رابطه متقابل است.

اصول انجام کار تیمی

برداشت: همگروه خود را نه به چشم رقیب، که به چشم کسی ببینید که در مساعی با شما شریک است. اعضایی که به تشریک مساعی اهمیت می­دهند، سعی دارند یکدیگر را تکمیل کنند و این را به رقابت با یکدیگر ترجیح می­دهند. آنها خود را گروه واحدی می دانند که با هم همکاری می کنند و هرگز اجازه نمی دهند رقابت در جمع آنها به حدی برسد که به کار گروهی لطمه بزند.

نگرش: برای آنکه تشریک مساعی را جایگزین رقابت کنید، باید سوء ظن را کنار بگذارید و در مقام حمایت از یکدیگر بر آیید.

کانون توجه : به جای خود، به تیم توجه کنید.

نتایج :وقتی با همکارانتان تشریک مساعی می­کنید می توانید کارهای بزرگی صورت بدهید. اما اگر به تنهایی کار کنید، بسیاری از پیروزی­ها دست نیافتنی باقی می­مانند تشریک مشاعی دارای تاثیری مضاعف است بطوری که نه تنها شما، بلکه سایر اعضای گروه از مهارت­های خود بهتر استفاده می­کنند.

گروهی از افراد وقتی تشکیل یک تیم می­دهند که نسبت به تحقق اهداف عملکرد سطح بالای تیم متعهد می شوند. بدون توجه به اهداف عملکردی، گروه­ها هرگز به شکل تیم­ها در نمی­آیند. ازاین رو رهبران سازمان­ها می­توانند عملکرد تیم را از طریق ایجاد یک اخلاق عملکرد قوی، به جای صرف برپایی محیطی که تیم را ترقی می­دهد، پرورش دهند. یک ویژگی کلیدی تیم­های دارای سطوح بالا، انضباط است.

تقسیم تیم های کاری

امروزه كار تيمي در سازمان­ها از اهميت بسياري برخوردار است. اصولا كار تيمي براي سازمان­ها ايجاد وفاداري، پاسخ به نوآوري، انعطاف پذيري و كارائي را به ارمغان مي­آورد. انجام کار تيمي و تعامل در تيم را مي توان به عنوان اهرمي براي هم افزايي توانايي­هاي افراد دانست که با آموزش مهارت­هاي کار تيمي مي­توانند از مزاياي آن بهره­مند شوند به نظر مي­رسد بين مهارت­هاي کار تيمي افراد و عملکرد آنان همبستگي معناداري وجود دارد. به عبارت ديگر، عملکرد در افرادي که از مهارت­هاي کار تيمي بالاتري برخوردارند بيشتر است. تيم­های کاری را بر اساس خصوصیات­شان می­توان تقسیم بندی کرد: که یکی از معروفترین تقسیم بندی­ها، تقسیم بندی کولی که تيم­ها (گروه­ها) را به صورت گروه­های اول و دوم تقسیم بندی کرد.

گروه اول: گروه های کوچک با صمیمیت و انسجام زیاد هستند که اکثرا به صورت غیر رسمی تشکیل می­شوند. و مشارکت بین اعضاء، احساس وفاداری و ارزش_های مشترک بین آنها قوی است. مانند خانواده، هم بازی­ها، همکلاسی، وگروه های کاری با سابقه؛ روابط در این گروه­ها به صورت افقی است و امکان تعامل بین اعضا وجود دارد.

گروه دوم: گروه های رسمی هستند که برای انجام کار شکل می­گیرند. در این گروه­ها، انسجام بین اعضا وصمیمیت کم­تر بوده و درک متقابل اجتماعی میان آنها ضعیف است و بیشتر دارای روابط رسمی، خشکی و منطقی هستند. در این گروه­ها روابط کوتاه وموقتی است و روابط ظاهری هستند مانند همکاری یک اداره که روابط میان اعضا در آنها به صورت عمودی است. گروه­هایی که در دسته دوم قرار می گیرند می­کوشند تا برخی از ویژگی­های مثبت گروه های اول را در گروه خود عملیاتی کنند. با اتکا به این خصوصیات مثبت می­توان گروه­های دوم را افزایش داد. مقایسه گروهای اول و گروه های دوم.

جدول : مقایسه گروهای اول و گروه­های دوم از نظرکولی

گروه های دومگروه های اولمعیار ها
معمولا بزرگ هستندعمدتآ کوچک هستنداندازه
تعامل کوتاه مدت و موقتی هستندعامل بلتد مدت و دائمی استمدت تعامل
درک متقابل اجتماعی وصمیمیت کم استارتباط چهره به چهره وصمیمیت زیاد استارتباط و صمیمیت
روابط ظاهری و سطحی استروابط عمیق و احساس استروابط
به صورت رسمی استمشارکتی و دوستانه استرسمیت
رفتار اعضا بر اساس نقش خاص آنها در گروه استروابط اعضا بر اساس خصوصیات شخصیتی استنوع سازمانی
اعضا با یکدیگر ارتباط رسمی دارندانسجام و یکپارچگی و پیوند هیجانی اعضا با یکدیگ زیاد استوحدت

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0