بیمه و زندگی امروزه

در شرايط موجود مهمترين اولويت اقتصادي براي کشورهاي پيشرفته در افزايش‏ بهره‏وري در مشاغل خدماتي است. يکي از مشاغل خدماتي، مؤسسه‏ هاي بيمه‏ مي‌باشد. گفته مي‌شود نخستين کشوري که بتواند به اين مهم دست يابد شايد بتواند از نظر اقتصادي بر قرن بيست و يکم‏ تسلط يابد. در اقتصاد جهان پيشرفته موقعيتهاي شغلي و ارتقاي هر چه بيشتر مشاغل محدود به افرادي مي‏شود که تحصيلات عالي و مناسب براي احراز مشاغل مربوط دارند. اما اين افراد پيوسته اقليتي بيش نخواهند بود. با توجه به موارد اشاره شده در بالا مي‌توان چنين استنباط نمود كه بخش خصوصي مي‌تواند با توانائيها و تدابير خود در بخش بيمه‌اي زمينة بهره‌وري هر چه بيشتر اين بخش از اقتصاد را فراهم نموده و جريان رواني را در اين بخش فراهم نمايد. ما در عصري زندگي مي‏کنيم که حقايق حرکتها و مفاهيم تازه اعم از اينکه پيچيده يا عميق‏ باشد يا مربوط به زندگي روزمره ما، چهره جهان امروز را دگرگون ساخته. همه روزه سيلابي از اطلاعات از طريق رسانه‏هاي گروهي، جرايد، فيلم، اسلايد، ماهواره‏ها و کلية ابزراهاي رسانه‏اي‏ به سوي يکايک ما سرازير مي‏شود.

همچنين در عصري زندگي مي‏کنيم که براي جوامع مختلف، صنعت ديگر شاخص درجة اول نيست بلکه واژة ديگري به نام ارتباطات جاي آن را گرفته است. پيشرفت اطلاعات به نحوي است که حتي دو نفر مخاطب که تلفني با هم صحبت مي‏کنند مي‏توانند چهرة يکديگر را در صفحة مانيتور ببينند يا در آينده اين قدر اين ارتباطات نزديک به‏ هم خواهد بود که افراد خواهند توانست اوقات روزانة خود را در نقاط مختلف دنيا سپري کنند و در 24 ساعت بتوانند از همهء زواياي جهان اطلاعات کسب کنند. در گذشته پول به منزله سوخت و عامل حرکت جوامع صنعتي محسوب مي‏شد اما سوخت و نيروي جامعة اطلاعاتي امروز دانش و آگاهي است. ما امروزه شاهد ايجاد ساختار طبقاتي تازه‏اي هستيم که بر اساس آن گروهي صاحب اطلاعات هستند و گروه ديگر لزوماً بايد اطلاعات بهينه را کسب کنند و اين طبقة تازه قدرت خودشان را نه از سرمايه و نه از زمين بلکه‏ فقط از دانش و آگاهي کسب کرده‏اند. دانش فقط نيروي بالقوه‏اي است در دست آنان که مي‏دانند چگونه عمل مؤثري انجام بدهند و در واقع، به معناي لغوي، قدرت توان به انجام رساندن‏ عمل است .

اگر هر يک از ما کارهايي را که از دستمان بر مي‏آيد انجام مي‏داديم جداً شگفت‌زده‏ مي‏شديم. افزايش داناييها و بهره‏وري و نيروي خدمات مهم‏ترين مسأله‏اي است که امروزه رو در روي مديران مؤسسه‏هاي مختلف در جوامع گوناگون قرار دارد. اين مشکل در آينده بر برنامه کار مديريتها حاکم خواهد بود، در نتيجه، کارکرد رقابت‌آميز سازمانها را رقم خواهد زد و مهمتر از آن مبناي جامعه و کيفيت زندگي را معين خواهد کرد. در 120 سال گذشته ميزان بهره‏وري در زمينه‏هاي گوناگون مانند توليدات صنعتي، کشاورزي، معادن، ساختمان و حمل و نقل در پيشرفت سالانه رشدي برابر 3 تا 4 درصد داشته. در تمام کشورها مردم آنها از اين رشد بي‌سابقه فوايد بسيار برده‏اند.

بهداشت و درمان مطلوب، آموزش بهينه و استفاده از اوقات فراغت مطلوب، همه اينها زمينه‏هاي رشد در اين کشورها بوده‏ است و در حالي که اين امکانات در گذشته فقط به اشراف و اعيان اختصاص داشت. مشکلي که‏ رو در روي مديران قرار دارد اين است که برخي از کارکنان و عواملي که در اختيار دارند در حد مطلوب از استعداد و تواناييهاي خود براي پيشرفت مؤسسه استفاده نمي‏کنند. در حال حاضر در ژاپن، در حدود دو هزار ساعت در سال کار انجام مي‏شود و اين در حالي است که متوسط کارکرد در آمريکا در سال، 1800 ساعت و در آلمان 1650 ساعت است. گفته مي‏شود در کشورهاي‏ جهان سوم به ويژه در ايران، متوسط ساعت کار رقمي در حدود 600 تا 650 ساعت است. رشد بهره‏وري در امريکا همانند ژاپن و آلمان است. رشد بهره‏وري در سال 2010 حدود 9/3 درصد در سال بوده است. يعني بيشتر از ژاپن و آلمان در همان سال. ميزان رشد 4 تا 5 درصدي سالانة بهره‏وري کشاورزي آمريکا، بالاترين ميزان جهاني بوده است.

در حال حاضر، انقلاب بهره‏وري به پايان رسيده، زيرا افراد بسيار کمي در جهت ايجاد و حرکت بهره‏وري‌هاي تعيين کننده به کار گرفته شده‏اند. اين تعداد، کمتر از يک پنجم نيروي کار را در کشورهاي پيشرفته در بر مي‏گيرد. سي سال پيش اين نيروها از اکثريت برخوردار بودند. نيروهاي‏ متخصصي که در مؤسسه‏هاي مختلف حضور داشتند و مؤسسه را در جهت پيشرفت مقاصدش‏ کمک مي‏کردند نيروهايي بودند که از امکانات و آموزشهاي علمي بالايي برخوردار بودند و به‏ عنوان متخصص قرار داشتند که به علت نداشتن آن شرايط از مزاياي کمتري برخوردار بودند. حتي در کشوري مثل ژاپن که هنوز به طور گسترده‏اي در حال توليد صنعتي است ديگر انتظار نمي‏رود که‏ بهره‏وري حافظ رشد اقتصادي باشد. در واقع اکثريت کارکنان در ژاپن، کارکنان بخش خدمات‏اند و با بهره‏وري پايين همچون ديگر کشورهاي پيشرفته رو يا رو هستند .

منبع

علی دوست،عبداله(1393)، تأثیر ارايه پوشش های بیمه‌ای بر رضایت مندی و وفاداری مشتریان،پایان نامه کارشناسی ارشد؛مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0