افت تحصیلی و رضایت از تحصیل

افت تحصیلی و رضایت از تحصیل

يكي از مشكلات شايع نظام آموزشي در بسياري از كشورهاي جهان، پديده‌ي اُفت تحصيلي است كه زيان‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي زيادي متوجه دولت‌هاو خانواده‌ها مي‌كند. تلاش براي شناسايي عوامل مهم در پيشرفت تحصيلي و ارايه‌ي راهبردها و انجام اقداماتي در جهت كاهش خسارات ناشي از اُفت تحصيلي، مستلزم تحقيقات بسيار در اين زمينه است. با توجه به آن که فقدان رضایت ازتحصیل عدم کفایت اجتماعی – اقتصادی در آینده ، افت عملکرد تحصیلی و در نتیجه عدم موفقیت اجتکماعی دانش آموزان در جامعه و افول سازندگی کشور را در پی دارد، شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند گام مهمی در جهت فراهم نمودن زمینه رشد و موفقیت دانش آموزان باشد از جمله عواملی که می تواند بر ارزیابی افراد از شرایط زندگی شان یا به عبارت دیگر بر میزان رضایت آنها از زندگی تاثیر بگذارد  هوش هیجانی است مطالعات انجام شده مبین نقش و اهمیت هوش هیجانی در شئون مختلف زندگی سوال که چگونه باید از عواطف و هیجان های خود برای درک سوال که چگونه باید از عواطف و هیجان های خود برایدرک موقیعت های خویش و گذران حیات جمعی خود استفاده کنیم موقعیت های خویش وگذران حیات جمعی خود استفاده کنیم سلهای سال ، ذهن اندیشمندان را به خود مشغول ساخته بود و این گونه مفهوم هوش هیجانی مطرح شد . هوش هیجانی ظرفیتی است که برای شناخت احساسات خود و دیگران و مدیرت موثر خود و دیگران بکار برده می شود.

هوش هیجانی و رضایت از تحصیل

بر اساس نتایج تحقیقات پیشین هوش هیجانی یکی از مولفه های مهم در موقعیت تحصیلی ، ادراک مثبت از رفتار معلم ، نگیزش و رضایت از زندگی می باشد . پزوهش ها ی انجام گرفته بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی را در حد متوسط گزراش کرده اندد نتایج پیش بینی کننده معنادار و مثبت رضایت از زندگی است. افرادی که از هوش هیجانی بالاتر برخوردارند عواطف می باشند و به همین دلیل نیز مشکلات به طور خود کار آمدی نموده و اررزیابی مثبت از زندگی خود دارند همچنین مطالعاتی که رد خصوص بررسی رابطه هوش هیجانی و ادارک رفتار معلم به عنوان مولفه ای از رضایت از تحصیل انجام گرفته است ، نشانگر آن است که هوش هیجانی و ادارک رفتار معلم به عنوان کولفه ای از رضایت از تحصیل اتنجام گرفته است ، نشانگر آن است که هوش هیجانی با ادارک مثبت از معلم و تدریس وی رابطه دارد در حقیقت هوش هیجانی بر نوع ادارک دانش آموزان از رفتار معلم تاثیر گذار است . دانش آموزانی که هوش هیجانی بیشتری دارند . رفتار معلمین خود را مثبت تر ارزیابی می کنند.

منبع

داداش پور، اصغر(1392)، بررسی میزان اشنایی معلمان با حقوق دانش آموزان و رابطه آن با رضایت از تحصیل در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0