بهبود کيفيت علمي

مفهوم کيفيت

در لغتنامه دهخدا واژه کيفيت بمعناي،چگونگي و حالت و وضعي که حاصل آيد در چيزي  تعريف شده است . در لغتنامه معين کيفيت چگونگي  معنا شده است که در مقابل کميت به معناي چندي و مقدار آورده شده است و در لغتنامه روبرت ، کيفيت (Qualite) از ريشه Qualitat يا Qualitas از ريشه لاتين برمبناي ريشه يوناني Poiotes از ريشه Poios به معناي يکي از مقوله هاي اصلي هستي ( Etre )که همانانحوه بودن است،معنا شده است .

کيفيت همانند زيبايي و خوبي واژه اي است که با ذهنيت سروکار دارد . بنابراين معني آن با توجه ذهنيت افراد مختلف تغيير مي کند ، بدين سان هر فرد ممکن است در چارچوب ارزش هاي مورد نظر خود کيفيت را تعريف کرده و درباره آن به گونه اي خاص قضاوت کند.

کيفيت از جمله مفاهيمي است که در 50 سال اخير در فعاليت هاي صنعتي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است . کاربرد اين مفهوم در بخش صنعت و بازرگاني باعث آن شده که مفهوم کيفيت جامع و مديريت جامع بوجود آيد و به طور گسترده اي مورد استفاده قرار گيرد.در سال هاي اخير کاربرد مفاهيم ياد شده دردانشگاه هامورداستقبال قرار گرفته است.در برخي دانشگاه هااز اين کاربرد تحت عنوان بهبود مستمر ياد مي شود.

از نظر دمينگ و فيگن بام، کيفيت مفهوم وسيعي دارد که تمام بخش هاي مختلف سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزايش و ارتقاء کارايي کل سازمان است،بطوري که مانع پديد آمدن عوامل مخل کيفيت شود و هدف نهايي آن مطابقت کامل با مشخصات و خصوصيات مورد نياز مشتري با حداقل هزينه براي سازمان است که به افزايش قابليت رقابت منجر مي شود . کيفيت در آموزش به آن دسته از ويژگي هاي عناصر آموزش اطلاق مي شود که با حداکثر استفاده سيستماتيک از استعدادها و توانايي هاي آن عناصر مي توان نيازها و انتظارات فراگيران را برآورده و رضايت آنان را جلب کرد.

در تعريفي که از طرف سازمان جهاني استاندارد ارائه شده است و بر نظر مصرف کننده نيز تأکيد دارد،کيفيت عبارت است از مجموع ويژگي ها و خصوصيات يک فرآورده يا خدمت که نمايانگر توانايي آن در برآوردن خواسته هاي بيان شده است . از نظر يونسکو ، تعريف کيفيت در آموزش عالي ، مفهومي چند بعدي است که به ميزان زياد به وضعيت محيطي (زمينه) نظام دانشگاهي ، مأموريت يا شرايط و استانداردهاي رشته دانشگاهي بستگي دارد . براين اساس نمي توان گفت که کيفيت ،از يک نظريه عمومي يا يک الگوي کلي به دست مي آيد.

منبع

رجایی آذرخوارانی،عباس(1391)، رابطه تسهيم دانش و قابليت جذب دانش با بهبود کيفيت علمي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي  دانشگاه ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0