بستر­سازی برای کار تیمی

كار تیمی، قالبي براي همكاري بين افراد براي رسيدن به هدفي ويژه است. يك كارتیمی مستلزم چند عنصر مهم در رابطه با تعامل بين افراد است؛ از جمله: نيروي انساني، نحوة تعامل آنها، و رهبري افراد است. رفتارهایی که انسان ها در گروه(تیم( نشان می دهند بستگی به جنبه های جامعه شناختی و روانی، مانند اعتماد و انصاف دارد . مفهوم جديدی كه مي­تواند بيانگر تغيير تمركز سازمان­ها به سوي افراد باشد، مفهوم كار تيمي است. در واقع با توجه به ضرورت انطباق با تغييرات محيطي و اذعان به اينكه بسياري ازفعاليت­هاي پيچيده و تخصصي در سازمان­ها خارج از طاقت روال معمول و كار فردي است، باعث گرديده است كه سازمان­ها به مفهوم نسبتآ جديدي به نام كار تيمي روي آورند. بسياري از فعاليت­هاي امروزي سازمان­ها در حدي از پيچيدگي و گستردگي قرار دارند كه افراد نمي­توانند همچون گذشته با تكيه بر فعاليت­هاي فردي، به انجام موفق اين امور در سازمان نائل گردند.

لذا مديران به تدريج به اين نتيجه رسيده­اند كه براي اجراي فعاليت­هاي پيچيده سازمان، نيازمند كاركناني هستند كه در قالب تيم­هاي چند نفره ­با تخصص هاي مكمل، در جهت پيشبرد اهداف سازمان عمل كنند. سازمان هايي كه خود را براي رقابت كاراتر و موثرتر بازسازي كرده­اند، براي استفاده بهتر ازاستعداد و توانايي كارمندان به تيم­ها روي مي­آورند. به نظر زیمل کار گروهی به تعاملی تازه با افراد نیازمند است؛ یعنی چون روابط با افزوده شدن اعضا تغییر می­یابند، افراد نیز بایدآموزش بسنده براي ایفاي نقش به منزلۀ یک فرد از گروه را داشته باشند، یا به گونه­اي اجتماعی شوند که این رفتار در آنها نهادینه شود.

كاركنان ارزشمند ترين سرمايه هاي سازمان هستند اما در صورت عدم مديريت به طور صحيح بزرگترين تهديد براي سازمان می­شوند. مديران ارشد، پر چالش­ترين و مشكل ترين بخش وظايف مديريتي خود را اداره كاركنان و مديريت منابع انساني سازمان مي­دانند. وظيفه مدير عامل شركت، بيشينه سازي مشاركت كليه كاركنان است كه اين امر بدون ايجاد و توسعه فرهنگ كار تيمي در يك سازمان حاصل نخواهد شد. انتخاب هر روش با هر نوع گرایش، همسو با تغیرات شتابنده جهان، مستلزم تفکری جمع­گرا وپذیرش وانجام کار تیمی و گروهی است. دست یابی به چنین نگرش تحولی و عملی کردن آنها مستلزم فراهم ساختن بسترهای فرهنگ و فنی است.

موارد زیر پایه و اساس ایجاد بستر کارگروهی وتیمی موفق است.

  1. فرهنگ سازی­ و تغیر نگرش مدیران و کارکنان، همسو با اهداف تعیین شده.
  2. تغیر ساختار سازمانی سنتی و سلسله مراتبی و تبدیل آنها به ساختار مسطح، و گروه گرا.
  3. ایجاد تحول در تمام ارکان سازمان (رشد همه جانبه ابعاد سازمان).
  4. توسعه منابع انسانی به صورت راهبردی و به عنوان یک مزیت رقابتی.
  5. آموزش برنامه ریزی شده ومستمر کارکنان در راستای اهداف تعریف شده
  6. طراحی و ایجاد مکانیزم های ارزیابی عملکرد، مکانیزم های انگیزشی و …

اکنون امنیت در تغیر است و نه در ثبات؛ یعنی، تغبر راهی است پر نشیب و فراز، و راز موفقیت در آن اعتقاد داشتن به کار تیمی و دست زدن به آن است. به عبارت دیگر، تنها همکاری و همدلی گروه است که کاروان تغیررا به سر منزل مقصود می رساند در این راه باید در بکارگیری اصول مصمم،. اما منعطف عمل کرد. منظور از یک چنین فضای کاری، کار کردن دونفر با استفاده از یک میز کار نیست بلکه ایجاد فضای مناسب به صورت فردی و جمعی است.

در گام اول: اعضای گروه نیازمند فضایی برای گرد همایی وتشکیل جلسه هستند که این جلسات برای طوفان مغزی ارائه راه کاری، تصمیم مشترک اداری ویا فضایی برای حل مشکلات است. علاوه بر این، ابعاد روحی وروانی، حمایتی، انگیزشی وفرهنگ از جمله عوامل موثر بر موفقیت تیم در دستیابی به هم افزایی و بروز خلاقیت هستند.

در ارتباط با کار تیمی ممکن است دو حالت زیر رخ دهد.

  • همکار تیمی باعث انجام بهتر کارها شود وبه پیشرفت بهتر امور بینجامد.
  • کم کاری در تیم به وجود آید به این دلیل که:

اولآ: افراد به همان خوبی کار فردی کار تلاش نمی­کنند چون سهم آنها در کار تیمی کم­تر به چشم می خورد.

دومآً: افراد ترجیح می­دهند دیگران بار مسؤولیت را بر دوش بکشند (عدم مسؤولیت پذیری) دلایل کم کاری از نطرلانن عبارتند از:

  • اعضا تصور می­کنند که سهم آنها در کار تیمی کمتر به چشم می­آید
  • افراد ترجیح­می­دهند دیگران بار اصلی کار را بر دوش بکشند

تحقيقات فراواني که پيرامون کار تيمي صورت گرفته است نشان داده که عملکرد تيم­ها از عملکرد افراد به صورت انفرادي بالاتر است. محققان، تسهيل سازي اجتماعي که کارکردن با تيم به دنبال دارد و همچنين بالا بردن ادراک افراد از تصميمات پيچيده را عامل اين امر مي دانند. مطالعات نشان داده است که وجود نظرات متنوع و گاهي اوقات متضاد باعث خلق ايده­ و نظرات جديد مي شود و راه­حل­هايي که به وسيله تيم مطرح مي­گردد، به دليل تشخيص و ادراک بيشتر از موقعيت، مزاياي کاربردي بيشتري خواهد داشت.

روحیه کار تیمی در تیم­های مجازی

روحیه کار تیمی به منظور حمایت فرایند خلاقانه حل مشکلات دائمی طراحی شده است و برای این منظور جلساتی تحت عنوان مشارکت کننده یا تسهیل کننده در خلق جلسات و ایده­ای جدید، وتیم های مبتنی بر(تیم­های مجازی) بر اساس برنامه جلسه که در قالب مراحل زیر طراحی شده عمل می­کند.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0