برنامه آموزشی خلاقیت معلمان

معلمان برای ایجاد جو مناسب خلاقیت در کلاس و پرورش توانمندی های دانش آموزان، لازم است خلاقیت را بشناسند و به آن نگرش مثبت پیدا کنند. همچنین از مهارت های تدریس خلاق و راهکارهای پرورش خلاقیت اگاهی یابند. لذا باید در این زمینه آموزش ببینند.

موهان (1973) اعتقاد داشت: دوره آموزش خلاقیت برای معلمان، قبل از خدمت و حین آن ضرورت دارد. او 180 دانشجوی مشغول به تحصیل سال آخر تربیت معلم را مورد پرسش قرار داد تا بداند که آیا به اهمیت این دوره ها عقیده دارند یا نه؟ 93 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که چنین دوره ای لازم است و 90 درصد مایل بودند که این دوره را بگذرانند، مک (1987) همچنین به نتایج مشابهی رسید. این که معلمان و دانشجو معلمان به گذراندن روش های آموزش خلاقیت در برنامه تربیت معلم اعتقاد دارند. در 10 موسسه مورد بررسی، مک دریافت که اغلب دانشجویان و معلمان این نیاز را احساس می کنند و به افزیش خلاقیت در کودکان بسیار اهمیت می دهند، بنابراین بر لزوم گنجاندن دوره آموزش خلاقیت در برنامه تربیت معلم، پیش از خدمت، تاکید داشتند. اما بیش از نیمی از افراد نمونه، گفته اند که در هیچ برنامه آموزش خلاقیت شرکت نداشته اند و چنین برنامه ای در هیچ یک از دوره ها گنجانده نشده است. لذا مک نتیجه گرفت که در برنامه های تربیت معلم، در روش های افزایش به اندازه کافی به دانش توجه نمی شود.

بلامن-پاردو (2002) در پژوهشی تجربی، به بررسی تاثیر کارگاه های آموزشی معلمان روی خلاقیت، شناخت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مستعد و نامستعد کلاس دوم ابتدایی پرداخت. به اعتقاد او، عوامل موبوط به مدرسه و معلم، مهم ترین تاثیر را بر عملکرد دانش آموزان کشورهای در حال توسعه دارد. بلوم (1985) می گوید، اهمیت معلم در بروز استعداد دانش آموزان ثابت شده است. اما معلمان، فرد را واجد شرایط برای آموزش دانش آموزان با استعداد نمی دانند . پژوهش های پاردو (2002) نشان داد معلمان آموزش دیده، بر عملکرد خلاق، پیشرفت تحصیلی و رشد شناختی دانش آموزان تاثیر به سزایی دارند و این تاثیر شامل هر گروه، دانش آموزان مستعد و غیر مستعد می شود. با توجه به این نتیجه او پیشنهاد می کند که برای معلمان به ویژه در کشورهای در حال توسعه آموزش پیوسته و منظمی صورت گیرد.

منبع

خزاعی، علی(1395)، بررسی تاثیر راهبردهای شرح و بسط پیجیده بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی منطقه خزل در سال تحصیلی95-1394، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0