برنامه­ درسي در قبل از قرن بيستم

برنامه­ درسي در جهان باستان:

شواهدي كه در دست است در مورد سرزمين مصر كهن آنان به عمل بيش از تفكر مجرد اهميت مي­داده­اند. در مصر مفاهيمي چون خوبي و بدي و عدالت، كه مربوط به قبل از شكل­گيري آموزش­ و ­پرورش رسمي است، بسيار مورد توجه بوده است، بر اساس شيوه آموزش­ و ­پرورش مصريان قديم، بيشتر پدران، فرزندان را در خانه تعليم مي­دادند و برنامه ­درسي به صورت وسيعي حرفه­اي بوده است. تواناترين دانش­آموزان بعدها جذب مدارس مربوط به كارهاي دولتي و دادگاهها مي­شدند و از ديگر دروسي كه در طراحي و برنامه­ريزي ­درسي مصريان قديم دخالت داشته مي­توان رياضيات كاربردي، نجوم، طب، مهندسي و جغرافي را نام برد.

در چين قديم برنامه­ درسي آموزشي بر محور انديشه­هاي دو شخصيت بزرگ استوار بوده است:

  1. لائوتسه
  2. كنفسيوس

برنامه­ريزي ­درسي و برنامه ­درسي در هند قديم شامل مطالب مقدس مثل اوپانيشادها، وداها و گيتاس بوده است، اهداف زندگي واقعي با زندگي و آموزش­ و ­پرورش در­هم آميخته وازيكديگرجدايي ناپذيرندوهدف رسيدن به نيروانامحو شدن درروح جهان  وحركت درمسير آن بوده است.

پايه­ هاي اوليه برنامه ­درسي امروز را بايد در شيوه تعليم ­و ­تربيت يونان قديم جستجو كرد، به اوقات فراغت توجه ويژه­اي داشتند.محور برنامه­ريزي ­درسي در يونان قديم پرورش مطلوب تن­ و­ روان بر اساس ميانه­روي و اعتدال بود، افلاطون در كتاب جمهوري خودش به برنامه­ريزي ­درسي پرداخته و يك نظام آموزشي 12 ساله را خاطر­نشان ساخته است و اينكه افلاطون در اين كتاب خاطر­نشان ساخته كه دختر و پسر بايد هر دو از آموزش­هاي لازم برخوردار شوند.

برنامه­ درسي و برنامه­ريزي ­درسي در قرون ميانه:

آموزش ­و ­پرورش در قرون ميانه به ­شدت تحت تأثير مسيحيت بود. در اين دوران امپراتوري روم با غلبه بر دولت­ها  گسترش يافته بود، زندگي و احتياجات مردم معنا و ثبات بيشتري يافته بود و چنين تصور مي­شد كه آموزش انجيل مي­تواند نيازهاي آنها را بر طرف كند. همچنين، عقيده داشتند كه مهمترين دانش­ها، دانش مربوط به مسائل روح بشر است، چرا كه روح بشر جاودانه و پايدار و زوال ناپذير است ، از موضوعات دنيايي بسيار مهمتر است. انجيل مي­تواند نيازهاي عاطفي، اخلاقي و رواني بشر را برآورده سازد. به­همين صورت در سال­هاي قرون ميانه رهبران كليسا به­خصوص راهبان، مسئوليت دائمي آموزش­ و ­پرورش در دنياي غرب را بعهده داشتند.

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0