بررسی مدل مفهومی مدیریت دانش

جعفری و همکاران نیز به توسعه یک مدل مفهومی برای مدیریت دانش با تکیه بر عوامل کلیدی موفقیت پرداخته اند. این مدل بر پایه فرهنگ سازمانی مدیریت نیروی انسانی آموزش ابعاد سازمانی پایلوت فناوری اطلاعات اندازه گیری عملکرد الگو برداری و ابعاد مدیریت دانش شکل گرفته است.

فرهنگ درمدیریت دانش

فرهنگ و ساختار سازمانی باید پشتیبان سیستم مدیریت دانش در سازمان باشد. فرهنگ و ساختار مناسب برای سازمان می تواند اینگونه تعریف شود: فرهنگ سازمانی که در آن « خلاقیت و نوآوری» یک ارزش محسوب می شود، یکی از ابعاد پیش برنده مدیریت دانش است. فرهنگ (ارزش­ها و باورها) توسط اعضای سازمان به اشتراک گذاشته می شود. ارزش­های سازمان، اصول و مقررات نانوشته و روش­های اجرایی، منابع فرهنگی دانش را تشکیل می­دهند. محتوای فرهنگ سازمان، به عنوان منبع دانش می تواند توسط افراد، دستورالعمل ها، رویه های انجام کار و دستگاه های الکترونیکی سازمان تقویت شود.

عوامل موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش

 برای موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در هر سازمان، جلب حمایت و اطمینان از تعهد مدیریت سازمان و ساختن بستر مناسب برای اعتماد و مشارکت کارکنان از مهم ترین قدم­ها می باشد که علاوه بر تسریع امور، موجب می شود برنامه های مدیریت دانش اجرائی تر باشند. از طرف دیگر داشتن شناخت کامل از سازمان و محیط آن می تواند تأثیر زیادی بر تهیه خط مشی، اهداف، ماموریت واقعی و استراتژی مدیریت دانش و برنامه ریزی مناسب برای مدیریت دانش بگذارد. همچنین طراحی ساختارها و فرآیند های مدیریت دانش بستر مناسب را برای استقرار آن فراهم می کند و در پایان ارزیابی و بهبود برنامه ها و نتایج مدیریت دانش در سازمان، موجب بهبود عملکرد و توسعه سازمان شده و اساس بقای آن فراهم می شود.

برونو و لیدکراظهار می دارند که عوامل کلیدی موفقيت عبارتند از: مشخصه­ها، شرايط يا متغيرهايي كه اگر درست مديريت شوند مي توانند اثر قابل ملاحظه اي بر موفقيت موضع رقابتي سازمان داشته باشند.

هفت عامل در موفقيت سيستم مديريت دانش مورد شناسايي قرار گرفته است كه عبارتند از :

  • استراتژي الگوگيري و ساختار دانشي اثربخش؛
  • فرهنگ سازماني؛
  • زيرساخت سيستم اطلاعاتي؛
  • درگيري و آموزش افراد
  • رهبري و تعهد قوي مديريت ارشد؛
  • محيط يادگيري و كنترل منابع؛
  • ارزيابي از آموزش حرفه اي و كار تيمي.

 امروزه فشارهاي رقابتي در بازار جهاني چنان فزاينده است كه ارتقاي كيفيت ، توليد كم هزينه، برآورده سازي به موقع انتظارات مشتريان و شهروندان، و پاسخگويي مديريتي نه يك گزينه بلكه يك ضر ورت استراتژيك است محيط جهاني و رقابتي شديد باعث شده است كه موضوعاتي مانند مديريت كيفيت فراگير، رضايت مشتري، الگوگيري، مهندسي مجدد، ساخت دهي مجدد، كوچك سازي و برون سپاري، برنامه ريزي استراتژيك، يادگيري سازماني و مديريت دانش كانون توجه سازمان­ها باشد.

منبع

سخن سنج ،ژیلا (1394)،بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری با نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازار صادرات صنعت فولاد شاهین بناب ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0