اينترنت و جامعه اطلاعاتي

مفهوم اينترنت در ادبيات علمي وکاربرد آن بيش ازهر مفهوم ديگري با مفهوم جامعه اطلاعاتي پيوند خورده است. بحث درباره ظهور جامعه اطلاعاتي و ويژگي­هاي آن دست­کم تا سه دهه پيش در ادبيات تحولات اجتماعي قابل پيگيري است. جامعه اطلاعاتي حاصل سازماندهي مجدد جامعه صنعتي حول محور اطلاعات و تکنولوژي ارتباطات است. شبکه فناوري ارتباطات و تکيه بيش از پيش فعاليت­ها بر اطلاعات، دانش و آگاهي تغييرات اساسي را بر ساختار پيشين جوامع صنعتي تحميل کرده است. گستردگي و عمق اين تحولات در عرصه‌هاي مختلف حيات فردي و اجتماعي به­گونه­اي با اندکي تسامح، مشابه تحولاتي است که پس از انقلاب‌ کشاورزي وسپس صنعتي در زندگي بشر رخ داده­است.

هر چند بحث درباره تحولات دوران­ساز و ورود بشر به دوران جديد از نيمه دوم قرن بيستم به بعد قابل پيگيري است، اما به جرأت مي­توان گفت هيچ­کدام از تحولات بشري به اندازه ظهور در تقويت ايده جامعه جديد مؤثر نبوده است. مفاهيمي چون جامعه اطلاعاتي که الوين تافلر، در کتاب موج سوم به اين عنوان ياد مي­کند، جامعه دانش­محور، اقتصاد دانش­محور و نيز روال­هاي جهاني در دهه­هاي اخير مانند جهاني شدن و دموکراتيزاسيون، بدون تکيه بر ظرفيت­هايي که ابزارهاي جديد ارتباطي در کاهش فواصل زماني، نسلي، مکاني و تاريخي مي­آورند، موضوعيت خود را از دست مي­دهند.

چه اين که، با نظر متفکراني چون دانيل بل و پست مدرن­ها بپذيريم که بشر وارد جامعه و دوره جديدي شده­است، و چه با گيدنز موافق باشيم که دوران جديدي را تداوم متعالي يا ناتمام مدرنيته مي­دانند، آن­چه انکارناپذير مي­نمايد نقش اينترنت در آينده حيات فردي و اجتماعي انسان­هاست. تحولاتي که متأثر از پيشرفت تکنولوژي­هاي اطلاع­رساني در کاهش فواصل جغرافيايي و افزايش آگاهي و دانش عمومي افراد بشر به­واسطه دسترسي آزاد به منابع ومجاري اطلاعات رخ داده،تمام حوزه­هاي دانش بشري رادر برگرفته است.

منبع

صادقي،محبوبه(1390)، تأثير دوره کارشناسي بر نگرش دانشجويان کتابداري و اطلاع­رساني دانشگاه­ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0