اهمیت ارتباط صحیح در حل تعارضات زناشویی

در یک مطالعه از 116 درمانگر خواسته شد تا بهترین حوزه هاي مشکلات زوجین را درجه بندي کنند، آنها به ترتیب ارتباطات، انتظارات غیر واقعی از ازدواج و همسر، تنازع قدرت، مشکلات فردي شدید، تعارض و فقدان احساس عشق و نشان ندادن علاقه را، مهمترین جنبه هاي مشکلات زناشویی معرفی کردند . در پژوهشی نشان دادند که آموزش مهارت هاي ارتباطی و حل تعارض به زوجینی که در تعاملات زناشویی مشکل داشتند، باعث بهبود روابط زناشویی زوجین و کاهش تعارضات و افزایش سلامت روان در آنان می گردد.  تأثیر بلند مدت آموزش ارتباط زناشویی را در زوج هاي داراي تعارض مورد بررسی قرار داده است، نتایج پژوهش بیانگر افزایش رضایت زناشویی آزمودنی ها حتی بعد از گذشت5 ماه از دوره پیگیری بوده است. در یک دوره یک ساله با تاکید بر اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی بر روي دو گروه زوج، نشان داد که الگوي ارتباط سازنده متقابل یکی از حفاظت کننده ترین عوامل در برابر استرس و زمینه ساز ایجاد رضایت احساسات مثبت، حل تعارض و پایداري زناشویی است.

اگر بتوان بین دو نفر پیوندي با صمیمیت و خلاقیت و خالی از ترس برقرار کرد، می توان این پیوند را بین چهار یا شش یا صد نفر یا بین گروه هاي مردم نیز ایجاد نمود . نشان داد که آموزش مهارت هاي ارتباطی به زوجین باعث کاهش روابط فردي زوجین با خویشاوندان خود و افزایش روابط زوجین با خویشاوندان همسر میشود. این یافته با پژوهش طهرانی، مبنی بر اینکه آموزش مهارتهاي ارتباطی، سبب افزایش رابطه با خانواده و دوستان می گردد همسو نیست او در تحقیقش به این نتیجه رسید که آموزش مهارت هاي ارتباطی، بر افزایش رابطه با خانواده و دوستان تأثیر ندارد. همچنین داده هاي پژوهش در مورد خرده مقیاسهاي جلب حمایت فرزندان، جدا کردن امور مالی زوجین از هم و ارتباط مؤثر آنان با هم نشان می دهد که آموزش مهار ت هاي باعث کاهش تلاش زوجین در (TA) ارتباطی زوجین با استفاده از رویکرد تحلیل ارتباط متقابل جهت جلب حمایت فرزندان از خود، جدا نکردن امور مالی از هم و افزایش برقراي ارتباط مؤثر زوجین با هم می شود.

این یافته با نتایج حاصل از پژوهش هاي آذرین و همکاران  و طهرانی، که نشان می داد آموزش مهارتهاي ارتباطی سبب افزایش ارتباط و گفت و شنود همسران می گردد هماهنگ است. به نظر می رسد با توجه به اینکه در این کلاس، افراد یاد می گیرند که چگونه از رابطه هاي مکمل استفاده کنند تا ارتباط بهتري داشته باشند کاربرد این روش ها باعث بهبود ارتباط و روش گفتگوي همسران می شود.

و در نهایت به ایجاد تفاهم، صمیمیت و لذت بردن از وجود یکدیگر موفق می شوند. این زوج در آخر برنامه مشاوره خانواده گروهی و در صورت لزوم در جلسات انفرادي می آموزند که براي پایدار ماندن تفاهم، صمیمیت و لذت بردن از وجود هم باید پیوسته روي روابط متقابل خود و همسرشان کار کنند. به طور کلی یافته هاي پژوهش در خصوص خرده مقیاسهاي تعارضات زناشویی نشان می دهد که در تمام موارد تفاوت معنی داري بین زوج هاي آموزش دیده و غیر آموزش دیده وجود دارد. بدین معنی که زوج هاي آموزش دیده توانایی بیشتري در کاهش تعارضات زناشویی نشان دادند این در شرایطی بود که قبل از آموزش تفاوت معنی داري بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود نداشت لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مهارتهاي ارتباطی در بالا بردن توانایی زوجین در کاهش تعارضات زناشویی مؤثر بوده (TA) زوجین به روش است.

منبع

اردشیری لردجانی،فهیمه(1393)، اثر بخشي تحليل رفتار متقابل بر تعارضات زناشویی، سبک های عشق ورزی، هوش هیجانی و هوش معنوی زوجین،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0