اهميت سلامت سازماني در آموزش و پرورش

سلامت سازماني از طريق بهبود روابط کاري و اثربخشي کارکنان مدرسه، به عملکرد دانش آموزان و يادگيري آنها تأثيرات مثبتي مي گذارد . از طريق سلامت سازماني مي توان استعدادهاي اعضاء را شناسايي کرد تا با استفاده از آنها، اهداف سازماني به شکل مطلوبي تحقق پيدا کند. از طرفي ديگر جو سازماني سالم و حمايتگر باعث اعتماد بيشتر افراد و روحيه بالاي آنان و به طبع باعث افزايش کارايي معلمان و افزايش کارايي معلمان نيز خود عامل مهمي در افزايش اثربخشي مدرسه محسوب مي شود.

نکته ديگري که در کنار مفهوم سلامت سازماني توجه به آن مهم است، نقش مدير به عنوان عامل اصلي ايجاد و ارتقاي سطح سلامت سازماني در سازمان است. مديران در مدارس وظايفي دارند که براي انجام آن بايد نقشهاي سازماني و روابط بين فردي و اهداف مدرسه را روشن بفهمند و براي تأمين نيازهاي اعضاي مدرسه و ارباب رجوع تلاش کنند و سازمان مدرسه را قادر به برخورد موفقيت آميز با نيروهاي داخلي و خارجي کرده تا بتوانند نيروهاي مخرب را براي هدف اصلي سازمان هدايت کنند و با تأمين اهداف مدرسه، سودمندي و ادامه حيات آن را تضميين کنند.

معلمان در مدرسه سالم به آموزش و يادگيري متعهد هستند و اهداف بالاتر و قابل حصول تر براي دانش آمزان در نظر مي گيرند، استانداردهاي سطح بالاتر را حفظ مي کنند و محيط يادگيري منظم و جدي است، علاوه بر اين هوي و ولفولک ، تحقيقي تحت عنوان بررسي رابطه بين کارايي معلمان و سلامت سازماني مدرسه با مطالعه روابط بين دو بعد کارايي معلم؛ فردي و گروهي با جنبه هاي جو مدرسه سالم ؛ انسجام نهادي، نفوذ مدير، مراعات، ساخت دهي، حمايت به وسيله منابع، روحيه و تأکيد علمي پرداخته اند. که نتايج آن نشان داد که جو مدرسه  سالم با تأکيد بر جنبه هاي علمي و وجود مديري با نفوذ با کارايي فردي و گروهي معلمان رابطه بسيار قوي دارد.

علاوه بر اين سلامت سازماني باعث مي شود که دانش آموزان با انگيزه زيادي در امور علمي فعاليت کنند. در يک مدرسه سالم معلمان همديگر را دوست دارند و به يکديگر اعتماد دارند، در کار خود دلسوز هستند و به مدرسه خود افتخار مي کنند.

سلامت سازماني در مدرسه: سلامت سازماني مدرسه، چارچوب ديگري براي مفهوم سازي جو عمومي مدرسه است و مفهوم سلامتي مثبت در يک سازمان را توجه به شرايطي جلب مي کند که رشد و توسعه ي سازمان را تسهيل کرده و يا موجب پويايي هاي سازماني مي باشد .

مدرسه سالم

يکي از عاملهاي بسيار مهم در تکوين شخصيت نوجوان و جوان مدرسه مي باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترين نقش را در فرايند اجتماعي کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طريق آموزش مهارتهاي علمي و فني و فراهم آوردن زمينه همکاري گروهي و مسيوليت پذيري نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصيت آنان را فراهم مي سازد.

و اما يک مدرسه سالم از فشارهاي نامعقول محيط و والدين محفوظ است. هيئت امناي مدرسه در مقابل تلاشهاي گروهاي ذينفع براي تحت تأثير قرار دادن سياست هاي مدرسه، به طور موفق، مقاومت مي کنند. مدير يک مدرسه سالم رهبري پويايي ايجاد مي کند رهبري که هم وظيفه مدار بوده و هم رابطه مدار است. چنين مدرسه اي حامي معلمان است. مع هذا آنان را هدايت کرده و استانداردهاي عملکرد بالاتري را حفظ مي کند. به علاوه مدير در مافوقي هاي خود نفوذ داشته و در فکر و عمل خود استقلال دارند. معلمان در مدرسه سالم به آموزش و يادگيري متعهد هستند.

آنان اهداف بالتر ولي قابل حصول براي دانش آموزان در نظر مي گيرند.استانداردهاي عملکرد سطح بالا را حفظ مي کنند و محيط يادگيري منظم و جدي است. دانش آموزان با انگيزه زيادي در امور علمي سخت کار مي کنند و به آنهايي که در امور علمي موفقيت دارند احترام مي گذارند. وسايل کلاس و مواد آموزشي در دسترس همه است. بالاخره در يک مدرسه سالم معلمان همديگر را دوست دارند و به يکديگر اعتماد دارند، در کار خود دلسوز هستند و به مدرسه خود افتخار مي کنند.

مدرسه ناسالم

يک مدرسه ناسالم نسبت به نيروهاي مخرب خارجي آسيب پذير است. معلمان و مديران زير حملات خواسته هاي نامعقول والدين و گروههاي محلي، به طور کلي خواسته هاي موقتي مردم، قرار دارند. مدير رهبري نمي کند. هدايت، رعايت و حمايت محدودي از معلمان ابراز مي شود و مدير نفوذي در مافوق ها ندارد. معلمان داراي روحيه ضعيفي هستند، معلمان نه به يکديگر نه با يکديگر و نه به شغل خود احساس خوبي ندارند. آنان کنار کشيده، بدگمان و در حالت دفاعي هستند، بالاخره تأکيد کمي بر، برتري علمي وجود دارد و به طور ساده همه وقت کشي مي کنند.

منبع

میرزاجانی،سیده رضوان(1391)، رابطه سلامت سازماني مدارس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان راهنمايي،پایان نامه کارشناسی ارشد ،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0