عوامل موثر در آشفتگی روابط زوجی

روانشناسان خانواده اساسا عوامل موثر در آشفتگی روابط زوجی را به‎یک‎یا چند حوزه از مشکلات زیر مربوط میداند. بدیهی است که‎این عوامل جدا از ابعاد کارکردی خانواده نیست.یکی از عوامل‎یا زمینه‎های آشگفتی زوجی، مسائل واقعی زندگی است.‎این مسایل غالبا با توجه به ضعف مهارت حل مسئله و در مواردی مشکلات ارتباطی‎یا حتی موضوع مربوط به‎ایفای نقش‎ها در خانواده بررسی می‎شود. ‎این مسائل عمدتا شامل مسائل مالی، رابطه با خانواده‎ی هریک از همسران، موضوعات مربوط به فرزندان و بالاخره مسائل مربوط به سلامتی و بیماری زوج و اعضای خانواده می‎شود.همینطور موضوعات مربوط به رشد شخصیت از عوامل اشفتگی زوجی محسوب می‎شود.

به ابعاد اختلال‎های شخصیت که در طبقه بندی‎های اختلال‎ها بررسی می‎شود، موضوعات مربوط به رشد شخصیت می‎گویند‎این طبقات عموما شخصیت‎هایی را دربرمی‎گیرد که مشکلات شناختی و رفتاری ان‎ها فراتر از مشکلات افراد عادی است‎این افراد به دلیل ویژگی‎ها و مختصات شخصیتی خاص خود بیش از افراد عادی موجب رنجش دیگران و پیدایش مشکلات بین فردی می‎شود، برای مثال ممکن است همه‎ی افراد در برخی موارد نسبت به موضوع‎یا کسانی بدبین شوند، ولی افرادی که در رشد دچار اختلال هستند در همه‎ی موقعیت‎ها بدبینی فراگیری از خود نشان میدهند،‎این افراد به شدت سرزنش کننده، خرده گیر، بهانه جو و بدبین هستند، به طوری که حتی در حالات عادی که غالبا افراد بهنجار به راحتی به اطرافیان اعتماد می‎کنند، ان‎ها به شدت بدبین می‎شوند و موجب ناراحتی دیگران می‎شوند. به طور کلی موضوعات مربوط به رشد شخصیتی وضعیتی است که درمسائل زوجی رخ می‎دهد. تحقیقات نشان داده‎اند، وقتی‎یکی از همسران‎یا هر دو مبتلا به‎یک‎یا چند اختلال شخصیت هستند، دوام رابطه و درمان زوجی بسیار دشوار است .

نتايج نشان داده‎اند که شخصیت زن در رضایت زناشویی نقش مهم تری راایفا می‎کند.از عوامل موثر دیگر در اشفتگی زوجی موضوعات مربوط به روابط جنسی زن و شوهر است. کم میلی جنسی در زنان‎یا ناتوانی جنسی در مردان و انزال زودرس از شایع ترین اختلال‎های جنسی است که در مطالعات مربوط به مسائل زناشویی نشان داده است . مطالعات‎هاستون و ونگلیستی ، دنلی  و موروکوف و گیلیلند، نشان دادند که رضایت جنسی به طور فردی، دفعات رابطه جنسی، فعالیت‎های جنسی و علایق جنسی رابطه بسیار زیادی بارضایت زناشویی دارد . همچنین هسیو و همکاران، نشان دادند که سطوح بالاتری از رضایت جنسی منجر به افزایش کیفیت رابطه‎ی زناشویی می‎شود که به نوبه‎ی خود منجر به کاهش بی ثباتی تاهل در طول زمان می‎شود.

ضعف مهارت‎های ارتباطی، غالبا از عمده ترین موضوعاتی است که با آشگفتی‎های زناشویی و خانوادگی است. تجارب روانشناسان خانواده حکایت از‎این حقیقت دارد که در بسیاری از اختلال‎های زوجی و خانوادگی، موضوعات پیچیده غیر قابل حل نیست، بلکه عمده ترین مشکل، ضعف مهارت ارتباطی در‎یکی‎یا هر دو طرف است،‎این ضعف در اشکال مختلف در روابط زوجی رخ می‎دهد. ناگفته پیداست که ضعف مهارت‎های ارتباطی موضوعی است که عمومیت داردوکم و بیش در همه‎ی روابط فرد تجلی می‎یابد، ضمنا‎این ضعف، ریشه در‎یادگیری‎های قبلی فرد دارد. بنابراین باید توجه داشت اگرچه‎این ضعف در همه‎ی روابط مانع از شکل گیری رابطه‎ی موثری می‎شود ولی به دلیل ماهیت ازدواج و مکانیزم پویایی که باید میان دو نفر وجود داشته باشد، مشکلات در روابط همسران به مراتب بیشتر از سایر روابط و فرساینده تر خواهد بود .

در پژوهش بنی جمالی و همکاران ،  علل از هم پاشیدگی خانواده‎ها و نیز موفقیت ازدواج زوج‎های جوان را شامل موارد ذیل عنوان کردند:

  •  کمی‎سن جوانان به هنگام ازدواج، فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کم بودن سواد، پایین بودن سطح شغلی، دخالت بی مورد اطرافیان، پدیده طلاق والدین زوج‎های ناموفّق، وابستگی مالی زوجین به والدین، همه از عوامل تهدید کننده زندگی مشترک زوجین جوان بودند؛
  •  عدم همسویی زوجین در جهات مختلف موجب اختلاف زناشویی بین زوجین می‎شود؛
  •  تشابه نظرات زوجین به عنوان عامل تداوم بخش زندگی مشترک شناخته شد؛
  •  وجود بیماری‎های جسمی، روانی و اختلالات رفتاری اعلام نشده از سوی همسران و خانواده‎های آنها عامل سستی روابط بین زوجین تلقی شد.

عوامل موثر بر رضایت زناشویی در فرهنگهای مختلف بسیار متفاوت است برای نمونه کامو، گزارش نمود که در میان زوج‎های ژاپنی گوش دادن مردان به صحبت‎ها از اهمیت زیادی برخوردار است درصورتی که درمیان زوج‎های آمریکایی‎این موضوع دارای اهمیت نمی‎باشد. بعلاوه سن در زوجین آمریکایی همبستگی منفی با رضایت زناشویی دارد اگرچه به صورت آماری تاثیر معناداری بر زوج‎های ژاپنی نداشت .وقتی ازدواج به عنوان ترکیب دو فرهنگ متفاوت در نظر گرفته می‎شود. هر مولفه فرهنگی ممکن است بر رضایت زناشویی تاثیر بگذارد.‎این مولفه‎های فرهنگی می‎تواند نژاد، قومیت، فرآیند اجتماعی شدن، پس زمینه و باورهای زوجین باشد در میان‎این مولفه نقش مذهب نسبتا حیاتی می‎باشد .

منبع

رنجبر،خدیجه(1392)،رابطه بین سازوکارهای دفاعی وسبک های مقابله بارضایتمندی زناشویی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0