اهداف کيفيت زندگی کاری

اهداف اساسي يک برنامه کيفيت زندگي کاري اثربخش، بهبود شرايط کاري (به طور عمده از ديدگاه کارکنان) و اثربخشي سازماني بيشتر (از ديدگاه کارفرمايان مي‌باشد). نتايج مثبت برنامه مذکور به وسيله شماري از مطالعات پيشين حمايت شده است که شامل کاهش غيبت در سازمان، جابجايي پرسنلي کمتر و افزايش رضايت شغلي مي‌باشد. «صاحب‌نظران ديگري هدف اساسي و عمده کيفيت زندگي کاري را ايجاد تعادل بين زندگي شخصي و زندگي کاري بيان کرده‌اند». «نويسندگان ديگري نيز اهداف اساسي کيفيت زندگي کاري را ايجاد علاقه و رضايت از کار، ايجاد رقابت مفيد و سازنده بين کارکنان، امنيت شغلي و اعتماد به مقامات بالاتر بيان کرده‌اند». بنابراين هدف از کيفيت زندگي کاري را بايد بهبود بهداشتي (فيزيکي و رواني) کارکنان و بهبود بهره‌وري سازماني دانست. شريف‌زاده و خيرانديش (1388) معتقد هستند: حاکم کردن برنامه‌هاي کيفيت زندگي کاري در يک سازمان زمينه‌هاي حرکت از يک فرهنگ استبدادي به سوي فرهنگ مشارکتي فراهم خواهد شد. در برخي از سازمانها هدف از برنامه‌هاي کيفيت زندگي کاري عبارتست از افزايش تعهد و اعتماد کارکنان، حل مشکلات، کمک به آنها به منظور افزايش رضايت آنان و اثربخشي سازمان. تني چند از نويسندگان در مقاله‌اي تحت عنوان «موج جديد کيفيت زندگي کاري» موج جديد تيم‌هاي کيفيت زندگي کاري را شامل تيم‌هايي از کارکناني مي‌دانند که اهداف مربوط به کار خويش را تعيين نموده‌اند و معيارهاي تعيين چنين اهدافي را به شرح زير مي‌دانند:

الف- بهبود روش انجام کار به گونه‌اي که مورد نظر مشتري (ارباب رجوع)، نيروي کار و مدير باشد؛

ب- باعث ايجاد درآمد يا کاهش هزينه شود؛

ج- باعث بهبود در ارائه خدمت به مشتري شود؛

د- روحيه کار تيمي را ارتقا بخشد.

دو تن از نويسندگان مديريت منابع انساني نيز احساس مسئوليت در کارکنان، افزايش رضايتمندي و خشنودي کارکنان از شغل، ايجاد زمينه دخالت و مشارکت به کارکنان، ايجاد احترام و اعتماد در کارکنان و بهبود عملکرد سازمان را از جمله اهداف عملياتي کيفيت زندگي کاري به شمار مي‌آورند. بنابراين هدف برنامه‌هاي مرتبط با كيفيت زندگي كاري، بهبود كيفيت خدمات يا محصولات از طريق بهبود كيفيت زندگي كاري كاركنان و درگير ساختن و مشاركت آنان در ارتباط با كار، شرايط كار و محيط كارشان مي‌باشد.

منبع:

قلاوندی، حسن(1389). تحلیل روابط بین کیفیت زندگی کاری ولنگر های مسیر شغلی با منظر عملکرد سازمانی اعضای هئیت علمی دانشگاه ها، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه اصفهان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0