انواع درمان ها و مقایسه آنها

گروه حمایت همتایان

این گروه در جنوب کالیفرنیا ایجادشد و بر پایه اصول جلسات 12 گامی است. این جلسات در بیشتر از 98 شهر بزرگ آمریکا، کانادا، نیوزیلند و استرالیا انجام می شود. این گروه شبکه حمایتی فراهم می کند و به شخص در بهبود رفتارهای پرخطرجنسی کمک می کند. طی ملاقات افراد این گروها در مورد مسائل مرتبط با استفاده مانند فعالیت جنسی خطرناک و رفتارهای خطرخاصHIV برای افزایش آگاهی میان شرکت کنندگان بحث   میکنند.

چندین مطالعه اثرجلسات12 قدمی را به عنوان یک مؤلفه از مدلهای درمانی پیچیده مانند مدل مینه سوتا یا مدل ماتریکس بیان می کنند، پژوهشگران در این مطالعه با مصرف کنندگان که در سه ماه آخرین مصرفشان و رفتارهای پرخطرجنسی آنها می گذشت و اکنون در جلسات و دیگر گروههای12گامی شرکت می کردند، مصاحبه کردند.گزارش شدکه شریکان جنسی ازتقریباً 7 نفر در هر ماه  به 1 نفر در هر ماه کاهش پیداکرد و نسبت به عمل جنسی  ناایمن از 70% به 24% کاهش یافت. یافته های مطالعه ممکن است با اثردرمانی جلسات12گام دیگر مانند معتادان بی نام، الکلی های بی نام …و برنامه های درمان دارویی مداوم همپوشانی داشته باشد.

جلسات12گامی

برای بهینه کردن درمان، شرکت در جلسات 12گامی، در مرکزدرمانی، یک بار در هفته توصیه می شود. این جلسات رسمی نیستند. ترجیحا، بیمارانی که در درمان هستند و بیمارانی که درمانشان به اتمام رسیده است،     می توانند در این جلسات درمانی، با هدف آشناکردن بیماران ناآشنا به این جلسات شرکت کنند. همراه شدن در جلسات 12 گامی برای فرد مناسب است  و اضطراب کمتری برای فرد دارد .

تحلیل عود

وقتی بیماران به طورغیرمنتظره ای  و یا به طورمکرر دچار لغزش می شوند، و به نظرمی رسدکه علت های عود را نمی داند، تمرین خاصی لازم نیست. این تمرین و فرم هایش، به درمانگر و بیماران برای شناسایی مسائل  و رویدادهای که قبل از عود اتفاق می افتد، کمک می کند. این تمرین معمولا طی جلسات فردی با بیمار و احتمالاً اشخاص مهم زندگی بیمارانجام می شود.

حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی به بیماران کمک می کندکه دوستان و فعالیت هایی که به  مواد و رفتارهای پرخطرجنسی مرتبط نیستند، را جایگزین دوستان و فعالیتهای خودکنند. این گروها از گروهای پیشگیری از عود دارای ساختارکمتری هستند. محتوای این جلسات توسط نیازهای افرادتعیین می شود مثلاً اگر بیماران دچارعود شده باشند، فعالیت های پیشگیری از عود لازم است، یا به  بیمارانی که دارای ثبات نیستند، کمک می شودکه ثابت شوند و بیمارانی که با موفقیت مراحل بهبودی را طی کرده اند، به تغییرسبک زندگی تشویق می شوند.

منبع

نظرآبادی،محمد(1393)،اثربخشی روش ماتریکس برکاهش رفتارهای پرخطرجنسی مردان معتاد،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0