مشکلات مربوط به جانبازان

بعد از اتمام جنگ و وجود معلولیتهای ناشی ازآن و آثارروانی آنها امکان افزایش مشکلات ومسائل روانی در رابطه با جانبازان بطورروشن وجود دارد. شخصی که دچارنقص عضوی می شود معمولاً دیگرهمانند گذشته انجام بسیاری ازکارها برایش میسر نخواهد بود و ازاین جهت با مشکلات خاصی روبرو می گردد. مطالعه درباره مشکلات متعدد جانبازان به منظوربرنامه ریزیهای کوتاه مدت و درازمدت درابعاد پزشکی ، اجتماعی، روانی و اقتصادی آنان صورت می پذیرد.

حادثه ای که منجربه معلولیت می گردد ، دگرگونی درشیوه سازگاری و درنتیجه برخورد متفاوت با کلیه مسائل ومشکلات را بدنبال می آورد . یکی از منابع معدودی که به بررسی مشکلات ناشی ازمعلولیت جانبازان پرداخته است چنین می گوید : برای افراد سالم ، حتی تجسم وتصورناشی ازمعلولیت مشکل است هریک ازکارهای ساده وعادی روزمره که انجام آن برای افراد سالم مستلزم هیچگونه صرف اراده وبرنامه ریزی نیست برای فرد معلول مشکل بزرگی است . برای اینکه افراد سالم بتوانند بخش کوچکی ازمشکلات بسیار معمولی و روزمره معلولان را درک کنند ، کافی است بکوشند فعالیتهای ساده مانند لباس پوشیدن ، توالت رفتن ، …. را تنها با یک دست یا یک پا یا بدون خم کردن زانو و پشت انجام دهند . ازسوی دیگر عواملی چون مشکل بازگشت دوباره به کار و حرفه و فعالیت اجتماعی قبلی ، عدم امکان زندگی با افراد خانواده به شکل گذشته ، مشکلات در رابطه با فعالیتهای جنسی ، ممکن است فرد را دچار بحران و شرایط روحی قراردهد که فکر کند سعادت زندگی را از دست داده است و درارزیابی خود به این نتیجه برسد که مهارتها و استعدادهای او مورد تهدید قرار گرفته و انسان به درد نخوری شده است . همچنین اعتماد به نفس خود را از دست می دهد بدین معنی که نسبت به تغییرات خود وعکس العملها و برخوردهای دیگران نسبت به خود می اندیشد و ذهن او انباشته از این توجهات می شود تا آنجا که اعتماد به نفس وی تحت شعاع قرار گرفته وتقلیل می یابد و توانایی عملکرد را ازدست می دهد . ناتوانی فیزیکی علتی برنیاز او به دیگران می شود و این به مرور وابستگی به دیگران را در اوتقویت می نماید و این وابستگی نوعی احساس حقارت برای او ایجاد می کند چرا که نمی تواند مانند گذشته مستقل باشد،در نتیجه تصویری که فرد نسبت به خود دارد تغییر می کند . از نظرروانی ، کسانی که به علت نقص جسمانی یا مشکلات اجتماعی ویا هردوعلت قادربه کار وفعالیت نباشند، مشکلاتی هم برای خودشان وهم برای خانواده یشان ونیزبرای اجتماع ایجاد خواهند کرد و انواع فشارهای روحی به شخص وارد خواهد شد مسائل روانی – اجتماعی بخش مهمی از مجموعه مشکلات این افراد را تشکیل می دهند ، بی توجهی به این مسائل گاه مشکلات عدیده ای را برای فرد بوجود خواهد آورد که نا توانیهای حرکتی وجسمانی اورا تحت الشعاع قرارخواهد داد .

فیپس ولانگ وود، می نویسند : اختلال در تصویر ذهنی ازجسم خویش زمانی پدید می آید که فردی که دچارصدمات جسمی گشته نتواند با تغییرات بوجود آمده و وضع جدید خود ، سازگاری کند . این نویسندگان می افزایند تغییراتی که در اثرمعلولیت در روال عادی زندگی فرد پیش می آید و اختلالات در تصویر ذهنی ازجسم خویش می تواند افراد را از نظرروحی تحت تأثیر قرار دهد .

مشکلات مربوط به ارتباط با جامعه از دیگر مشکلاتی است که فرد آسیب دیده با آن روبرو است.  در حقیقت اغلب از شرکت در فعالیتهای سیستم اجتماعی و فرهنگی که خود جزئی ازآن هستند محرومند. این محرومیت که ناشی ازموانع و محدودیتهای محیطی اجتماعی است با احساس بی اعتنایی، بی تفاوتی اطرافیان و جامعه متحول و تشدید می گردد .

مشکلات روانی ، اجتماعی عوارضی است که پس از دوران جنگ به عنوان عارضه روانی – عصبی بر فرد آسیب دیده جنگ عارض شده است. به عبارت دیگرحالتی است که باعث محدودیت جسمی- حرکتی برای جانبازدر بعد روانی – اجتماعی ایجاد شده است و کارآیی فرد را کاهش داده است و ازاین لحاظ که حالات فوق باعث کاهش کارآیی و توانایی فرد می شود به عنوان مشکل مطرح خواهد شد. از جمله مسائل و مشکلات روانی جانبازان شامل افسردگی، گوشه گیری و انزوا طلبی ، احساس نا توانی و وابستگی ، احساس عدم کفایت ، کم اشتهایی ، بدبینی، احساس عدم پذیرش اجتماعی،عدم اعتماد به دیگران ،اختلال خواب ،عدم اعتماد به نفس ، سرخوردگی و احساس گناه و ازدواج می باشد .

ارتباط بین رزمنده معلول با نقش های وی درخانواده یکی دیگر ازمشکلات می باشد. در این زمینه جانسون، می نویسد : هر چه شدت معلولیت رزمنده بیشتر باشد جابجایی نقش ها ومسؤلیت ها درمیان خانواده نیز شدت می یابد ، لذا در صورتی که اعضاء خانواده آنرا بپذیرند یک امرعادی بنظر می رسد و فشار و استرس جدیدی ایجاد نمی شود . اما اگر این جابجایی مسؤلیت و نقش ها مورد قبول اعضاء خانواده قرار نگیرد، باعث کشمکش های پیچیده می گردد که در نهایت موجب ایجاد استرس های جدید و اختلال در نظام و سلامت خانواده می شود .

تقدیسی، در بررسی های خود درمورد مشکلات جانبازان اینچنین می نویسد: مشکلات جانبازان شامل این موارد است . ناراحتیهای جسمی ، فقدان مسکن مناسب ، نداشتن شغل ، نبودن آموزش صحیح و مناسب عدم تفریحات و سرگرمی های مناسب و متنوع ، عدم آگاهی مردم و سازمانهای مربوط به جانبازان از نیازها و انتظارات آنها ، نبودن برنامه های آینده نگر، مشکلات روحی روانی، کمبود کادر توانبخشی، نحوه برخورد اطرافیان، تطبیق دادن خود با وضع جدید .

با توجه به آنچه گفته شد به طور کلی مشکلات جانبازان را می توان به صورت ذیل دسته بندی نمود:

  • مشکلات جسمی ناشی از معلولیت
  • مشکلات مربوط به نقصان در برآوردن نیازهای روانی
  • مشکلات مربوط به اجتماع
  • مشکلات مربوط به تحصیل و پیشرفت های علمی
  • اقتصاد و امور مالی
  • مشکلات مربوط به شغل ، کار و حرفه
  • مشکلات مربوط به امور جنسی
  • مشکلات رفتاری مربوط به اعضای خانواده
  • بیماری صعب العلاج و رو به مرگ
  • مشکلات مربوط به اعتقادات
  • مشکلات مربوط به ارزشهای اجتماعی.

منبع

کریمی،سرگل(1388)، اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0